Απόψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής για το ρόλο του διευθυντή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Opinions of special education teachers on the role of the principal in primary education

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ειδική αγωγή ; Εκπαιδευτικοί ; Διευθυντής ; Ηγεσία ; Εκπαίδευση ; Σχολικό περιβάλλον ; ΑποτελεσματικότηταΠερίληψη
Η είσοδος της Ειδικής Αγωγής τα τελευταία χρόνια στα γενικά δημοτικά σχολεία,
έφερε στο προσκήνιο και μια σωρεία εκπαιδευτικών αλλαγών που επηρέασαν ολοκληρωτικά
τις μονάδες αυτές που φιλοξενούν τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή
αναπηρίες. Για να καλυφθούν οι απαιτήσεις και οι προκλήσεις τόσο αυτών των παιδιών όσο
και όλης της κοινωνίας, καθώς κάθε χρόνο τα ποσοστά που συνοδεύουν τις ανάλογες
ανάγκες όλο και αυξάνονται , χρειάστηκε να ενταχθούν στα σχολεία εκπαιδευτικοί που έχουν
στο βιογραφικό τους σπουδές στην Ειδική Αγωγή. Η εξέλιξη αυτή δημιούργησε
προβληματισμούς γύρω από τη μέθοδο με την οποία ασκείται η ηγεσία στις σχολικές
μονάδες και κατά πόσο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των μελών που τις στελεχώνουν.
Ο συντονιστής που έχει την υψηλότερη θέση στην ιεραρχία του σχολείου είναι ο
διευθυντής, όπου ο ίδιος ως καθόλα αρμόδιος έχει την υποχρέωση να εφαρμόσει στην
ηγεσία του μια ανώτερη εκπαιδευτική προσέγγιση με θετικές προεκτάσεις στο εκπαιδευτικό
σύνολο. Παράλληλα, η διεθνής βιβλιογραφία καταγράφει τις άμεσες επιπτώσεις της
σχολικής ηγεσίας στην αξία της παρεχόμενης διδασκαλίας και στην ευρύτερη ευρυθμία του
σχολείου καθώς δε συναντάται πουθενά εκπαιδευτικό πλαίσιο που να έχει επιτυχία χωρίς
αποτελεσματική διεύθυνση.
Έχοντας ως δεδομένα τα παραπάνω ο στόχος της παρούσας εργασίας είναι να
εξετάσει αν οι εκάστοτε διευθυντές στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι
ικανοί να υποστηρίξουν και να προασπιστούν τον ρόλο των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής.
Ακόμη, ερευνάται αν ο τρόπος που ασκεί τα καθήκοντα του ο διευθυντής επιδρά στην
εργασία των δασκάλων της Ειδικής Αγωγής. Η επιλογή του θέματος στηρίχτηκε στην
προσωπική μου επιθυμία να φανούν σε πρακτικό επίπεδο οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών
που υποστηρίζουν μια ευαίσθητη ομάδα μαθητών για τη διοίκηση του σχολείου, όπως την
αντιλαμβάνονται οι εμπλεκόμενοι καθημερινά.
Η ενδεδειγμένη βιβλιογραφία που χρησιμοποιήθηκε βασίστηκε σε έρευνες που
αφορούν τη σημαντικότητα και τα χαρακτηριστικά μιας αξιόλογης ηγεσίας, ενώ τα
αποτελέσματα που συγκεντρώθηκαν μέσω της ερευνητικής μεθοδολογίας επιβεβαιώνουν
την συνάφεια μεταξύ αποτελεσματικού ηγέτη και ποιοτικού σχολικού περιβάλλοντος. Για τις
ανάγκες της εργασίας αξιοποιήθηκε η ποσοτική μέτρηση, όπου με την συλλογή των
δεδομένων μέσα από ερωτηματολόγια που συντάχθηκαν για τον συγκεκριμένο σκοπό,
αναδείχθηκε η θέση ότι η μέθοδος που χρησιμοποιεί ο διευθυντής στην ηγεσία του σχολικού
χώρου είναι άμεσα συνδεδεμένη με την αποτελεσματικότητά του. Η σωστή διαχείριση και
κρίση του διευθυντή από τη σκοπιά της εξουσίας αξιολογείται από τις ενέργειες του ίδιου
αναφορικά με τις υποδομές του σχολείου και τις τακτικές επιμορφώσεις που διεξάγει, ώστε
να ενισχύσει την επαγγελματική εξέλιξη και το σημαντικό έργο των εκπαιδευτικών Ειδικής
Αγωγής.