dc.contributor.advisor | Παπαδημητρίου, Ευστράτιος | |
dc.contributor.author | Καρακίτσου, Φωτεινή | |
dc.date.accessioned | 2025-04-08T05:23:15Z | |
dc.date.available | 2025-04-08T05:23:15Z | |
dc.date.issued | 2025-01 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17616 | |
dc.description.abstract | Η κλιματική αλλαγή θέτει σημαντικές προκλήσεις στον τομέα του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, ο οποίος αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της παγκόσμιας οικονομίας. H παρούσα μελέτη διερευνά τις πολύπλευρες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, εστιάζοντας στις περιβαλλοντικές, τις υποδομές και τις επιχειρησιακές διαστάσεις. Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, η διάβρωση των ακτών και οι μεταβαλλόμενες ωκεάνιες συνθήκες διαταράσσουν τις παραδοσιακές ναυτιλιακές διαδρομές και απειλούν τις λιμενικές υποδομές, οδηγώντας σε υψηλότερο κόστος και λειτουργική αναποτελεσματικότητα. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι τυφώνες και οι τυφώνες, αυξάνουν τους κινδύνους για τα πλοία της ναυτιλίας, καθυστερούν τις παραδόσεις φορτίων και απαιτούν δαπανηρές προσαρμογές στο σχεδιασμό και την κατασκευή των πλοίων.
Επιπλέον, οι αλλαγές που προκαλούνται από το κλίμα στις εμπορικές συνήθειες και τις ναυτιλιακές διαδρομές απαιτούν την επανεκτίμηση της υφιστάμενης ναυτιλιακής εφοδιαστικής. Το λιώσιμο των πάγων της Αρκτικής, για παράδειγμα, ανοίγει νέες αλλά δύσκολες θαλάσσιες διαδρομές, απαιτώντας επενδύσεις σε εξειδικευμένα πλοία και συστήματα πλοήγησης. Ταυτόχρονα, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η ώθηση για την απαλλαγή από τον άνθρακα υποχρεώνουν τη βιομηχανία να υιοθετήσει καθαρότερα καύσιμα και πιο ενεργειακά αποδοτικά σχέδια πλοίων, προσθέτοντας οικονομικές και τεχνικές πιέσεις.
Η μελέτη εξετάζει επίσης τις διεθνείς πολιτικές που αποσκοπούν στον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στο θαλάσσιο εμπόριο. Αυτές περιλαμβάνουν πλαίσια όπως η στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου και περιφερειακές πρωτοβουλίες προσαρμογής. Εξετάζεται επίσης ο ρόλος των οικονομικών επιπτώσεων, όπως το αυξημένο ναυτιλιακό κόστος και η επίδρασή του στην ανταγωνιστικότητα του παγκόσμιου εμπορίου. Οι στρατηγικές προσαρμογής και μετριασμού, συμπεριλαμβανομένων των αναβαθμίσεων υποδομών, των βελτιωμένων συστημάτων και των καινοτομιών στη ναυτιλιακή τεχνολογία, επισημαίνονται ως βασικά μέτρα για τη διασφάλιση του τομέα του θαλάσσιου εμπορίου από διαταραχές που σχετίζονται με το κλίμα. | el |
dc.format.extent | 68 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Η επίδραση της κλιματικής αλλαγής στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών | el |
dc.description.abstractEN | Climate change poses significant challenges to the global maritime trade sector, which is a cornerstone of the global economy. This study explores the multifaceted impacts of climate change on international maritime trade, focusing on the environmental, infrastructure and operational dimensions. Rising sea levels, coastal erosion and changing ocean conditions are disrupting traditional shipping routes and threatening port infrastructure, leading to higher costs and operational inefficiencies. Extreme weather events, such as hurricanes and hurricanes, increase risks to shipping vessels, delay cargo deliveries, and require costly adjustments to ship design and construction.
In addition, climate-induced changes in trade patterns and shipping routes require a reassessment of existing shipping logistics. The melting of the Arctic ice, for example, is opening up new but difficult sea routes, requiring investment in specialised ships and navigation systems. At the same time, environmental regulations and the push for decarbonisation are forcing the industry to adopt cleaner fuels and more energy-efficient ship designs, adding economic and technical pressures.
The study also examines international policies aimed at mitigating the impact of climate change on maritime trade. These include frameworks such as the International Maritime Organization (IMO) strategy to reduce greenhouse gases and regional adaptation initiatives. The role of economic impacts, such as increased shipping costs and their impact on the competitiveness of global trade, is also considered. Adaptation and mitigation strategies, including infrastructure upgrades, improved systems and innovations in maritime technology, are highlighted as key measures to safeguard the maritime trade sector from climate-related disruptions. | el |
dc.corporate.name | Σχολή Ναυτικών Δοκίμων | el |
dc.contributor.master | ΔΠΜΣ στη Διοίκηση στη Ναυτική Επιστήμη και Τεχνολογία | el |
dc.subject.keyword | Κλιματική αλλαγή | el |
dc.subject.keyword | Διεθνές θαλάσσιο εμπόριο | el |
dc.subject.keyword | Άνοδος της στάθμης της θάλασσας | el |
dc.subject.keyword | Ναυτιλιακές διαδρομές | el |
dc.subject.keyword | Λιμενικές υποδομές | el |
dc.date.defense | 2025-01-16 | |