dc.contributor.advisor | Δρίβας, Κυριάκος | |
dc.contributor.author | Μάρκου, Μαρία | |
dc.date.accessioned | 2025-03-05T14:10:11Z | |
dc.date.available | 2025-03-05T14:10:11Z | |
dc.date.issued | 2025-03 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17530 | |
dc.description.abstract | Το μεγαλύτερο ίσως στοίχημα που καλούμαστε να κερδίσουμε σήμερα ως άτομα και ως κοινωνίες είναι η βιωσιμότητα του πλανήτη. Ήδη, μετά τα μέσα της δεκαετίας του ΄80, η παγκόσμια κοινότητα επεσήμανε την ανάγκη λήψης πρωτοβουλιών, που συνδέονται άμεσα με την προστασία του Περιβάλλοντος, την εξασφάλιση καλύτερης ποιότητας ζωής, την κοινωνική δικαιοσύνη, τη δίκαιη κατανομή του πλούτου και τη δημοκρατία. “Το κοινό μας μέλλον” όπως έχει καθιερωθεί στην έκθεση Brundtland από τη Διεθνής Επιτροπή για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη (1987). Η εκπαίδευση, όπως είναι προφανές, αποτελεί το κατάλληλο μέσο για την επίτευξη της προώθησης της αειφόρου ανάπτυξης. Μέσα από την εκπαίδευση δύναται να διαμορφωθούν ενεργοί πολίτες, οι οποίοι όχι μόνο θα συμμετέχουν, αλλά και θα οργανώνουν δράσεις για την προστασία του Περιβάλλοντος και την επίτευξη της βιωσιμότητας του κόσμου που μας περιβάλλει. Η προσχολική ηλικία είναι μια κρίσιμη περίοδος για την καλλιέργεια “αειφόρου” συνείδησης. Τα μικρά παιδιά είναι φυσικά περίεργα και ανοιχτά σε νέες εμπειρίες, καθιστώντας τα ιδανικά για να μάθουν τη σημασία της βιωσιμότητας, να καλλιεργήσουν βασικές αξίες και να υιοθετήσουν συνήθειες και πρακτικές προς ένα βιώσιμο μέλλον.
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας ως προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, οι δράσεις που πραγματοποιούνται από τους παιδαγωγούς στους παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία για την επίτευξη της αειφορίας, καθώς και ο ρόλος του διευθυντή για την επίτευξη αυτής. Επιμέρους στόχοι, είναι τα προβλήματα και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων Αειφόρου Εκπαίδευσης. Ο στόχος αυτός υλοποιήθηκε μέσω ποσοτικής έρευνας, με μεθοδολογικό εργαλείο ένα ερωτηματολόγιο, που συντάχθηκε ειδικά για τις ανάγκες της παρούσας εργασίας και δόθηκε σε 141 παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας. Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας όντες οι ίδιοι ευαισθητοποιημένοι για το περιβάλλον και τα προβλήματα του, στην πλειονότητα τους υλοποιούν δράσεις κυρίως περιβαλλοντικού χαρακτήρα (ανακύκλωση, προστασία περιβάλλοντος, φύτευση), σε μια προσπάθεια να φέρουν τα παιδιά σε επαφή με το περιβάλλον, να ευαισθητοποιηθούν, να συνειδητοποιήσουν τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας, ώστε να συμμετέχουν σε δράσεις για την προστασία του. Ταυτόχρονα, παρατηρείται μια θετική εικόνα όσον αφορά την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών τόσο από τους παιδαγωγούς όσο και από τους διευθυντές, όμως η διαδικασία βρίσκεται ακόμα σε πρώιμα στάδια. Οι ελλιπείς γνώσεις τους και η έλλειψη επιμορφώσεων δυσκολεύουν τον μετασχηματισμό ενός σχολείου σε αειφόρο, ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις και στα τρία επίπεδα λειτουργίας του, κοινωνικό/οργανωσιακό, οικονομικό/περιβαλλοντικό, παιδαγωγικό. Επομένως, απαιτείται ολιστική προσέγγιση από όλους τους φορείς και συλλογική δράση για την υιοθέτηση των αρχών της βιωσιμότητας. | el |
dc.format.extent | 154 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.title | Προοπτικές ένταξης πρακτικών βιωσιμότητας στην προσχολική ηλικία : στάσεις και αντιλήψεις παιδαγωγών | el |
dc.title.alternative | Perspectives for integrating sustainability practices into preschool education : attitudes and perceptions of educators | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | Perhaps the greatest challenge we face today as individuals and as societies is the sustainability of the planet. Already, after the mid-1980s, the global community has pointed out the need to take initiatives that are directly linked to environmental protection, ensuring a better quality of life, social justice, fair distribution of wealth and democracy. “Our common future” as established in the Brundtland report by the International Commission on Environment and Development (1987). Education, as is obvious, is the appropriate means to achieve the promotion of sustainable development. Through education, active citizens can be formed, who will not only participate, but also organize actions to protect the Environment and achieve the sustainability of the world that surrounds us. Preschool age is a critical period for cultivating a “sustainable” consciousness. Young children are naturally curious and open to new experiences, making them ideal for learning the importance of sustainability, cultivating basic values and adopting habits and practices towards a sustainable future.
The aim of this paper is to highlight the perceptions of preschool teachers regarding sustainable development, the actions carried out by educators in daycare centers and kindergartens to achieve sustainability, as well as the role of the director in achieving this. The specific objectives are the problems and difficulties faced by preschool teachers when designing and implementing Sustainable Education programs. This objective was implemented through quantitative research, with a methodological tool, a questionnaire, which was written specifically for the needs of this work and given to 141 preschool teachers. The findings showed that preschool teachers, being themselves aware of the environment and its problems, in the majority of them implement actions mainly of an environmental nature (recycling, environmental protection, planting), in an effort to bring children into contact with the environment, to raise awareness, to realize the major problems it faces due to human activity, so that they participate in actions for its protection. At the same time, a positive picture is observed regarding the adoption of sustainable practices by both educators and principals, but the process is still in its early stages. Their incomplete knowledge and lack of training make it difficult to transform a school into a sustainable one, so that the conditions are met at all three levels of its operation, social-organizational, economic-environmental, pedagogical. Therefore, integrated practices are required from all stakeholders and collective action to adopt the principles of sustainability. | el |
dc.contributor.master | Οικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων | el |
dc.subject.keyword | Βιώσιμη ανάπτυξη | el |
dc.subject.keyword | Βιώσιμη εκπαίδευση | el |
dc.subject.keyword | Βιώσιμη ηγεσία | el |
dc.subject.keyword | Προσχολική ηλικία | el |
dc.subject.keyword | Αειφόρο σχολείο | el |
dc.date.defense | 2025-03-04 | |