dc.contributor.advisor | Μαρκέλλου, Μαρίνα | |
dc.contributor.author | Σαράκη, Ιουλία | |
dc.date.accessioned | 2025-02-10T07:42:18Z | |
dc.date.available | 2025-02-10T07:42:18Z | |
dc.date.issued | 2024-12-31 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17438 | |
dc.description.abstract | Μέσω μιας διεπιστημονικής προσέγγισης που ενσωματώνει το πεδίο εφαρμογής των νέων τεχνολογιών και της πνευματικής ιδιοκτησίας, η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τη σχέση μεταξύ του δικαίου πνευματικής ιδιοκτησίας και του μετασύμπαντος (Metaverse), αναδεικνύοντας τις νομικές προκλήσεις που προκύπτουν από τη σύγκλιση αυτών των δύο πεδίων. Στόχος της μελέτης είναι να αναλυθούν τα νέα δεδομένα που εισάγει το Metaverse σε θέματα πνευματικών δικαιωμάτων, εστιάζοντας στις δυνατότητες προστασίας των δημιουργών, τις πιθανές παραβιάσεις, καθώς και τις ρυθμιστικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν. Αρχικά, πραγματοποιείται μια εννοιολογική προσέγγιση του Metaverse, με έμφαση στα βασικά χαρακτηριστικά του, ενώ, παράλληλα, εξετάζονται οι διαφορετικές μορφές μετασύμπαντος (ανοιχτά και κλειστά περιβάλλοντα) και η επίδρασή τους στα δικαιώματα ψηφιακής ιδιοκτησίας. Το Metaverse δεν αποτελεί απλώς μια εξέλιξη του διαδικτύου, αλλά μια νέα διάσταση εικονικής πραγματικότητας, όπου η ιδιοκτησία και η οικονομική δραστηριότητα αποκτούν νέες μορφές. Οι χρήστες δημιουργούν πρωτότυπο περιεχόμενο, το οποίο υπόκειται σε καθεστώς πνευματικής ιδιοκτησίας, ωστόσο η εφαρμογή των σχετικών νομικών ρυθμίσεων στο εικονικό περιβάλλον παρουσιάζει πολυπλοκότητες. Η εργασία επικεντρώνεται στη νομική διάσταση των δημιουργιών που παράγονται εντός του Metaverse, όπως η ιδιοκτησία ψηφιακών αντικειμένων, η προστασία λογισμικού, τα πνευματικά δικαιώματα των avatars και η αδειοδότηση ψηφιακού περιεχομένου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην εφαρμογή των υφιστάμενων κανόνων πνευματικής ιδιοκτησίας, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, καθώς και στις προκλήσεις που δημιουργεί ο αποκεντρωμένος και διασυνοριακός χαρακτήρας του Metaverse. Οι χρήστες δημιουργούν πρωτότυπο περιεχόμενο, το οποίο υπόκειται σε καθεστώς πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά η εφαρμογή των σχετικών νομικών ρυθμίσεων στο εικονικό περιβάλλον παρουσιάζει πολυπλοκότητες. Εξετάζονται επίσης ζητήματα που αφορούν τις παραβιάσεις των πνευματικών δικαιωμάτων στο Metaverse, παρουσιάζοντας χαρακτηριστικές δικαστικές υποθέσεις που έχουν ήδη αναδείξει σημαντικά νομικά ζητήματα, όπως η χρήση χωρίς άδεια έργων τέχνης και ψηφιακών δημιουργιών. Αναλύονται οι ευθύνες των πλατφορμών και των χρηστών, καθώς και οι μηχανισμοί επιβολής δικαιωμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, οι πλατφόρμες Metaverse διακρίνονται σε κεντρικοποιημένες (όπως το Meta Horizons και το Roblox) και αποκεντρωμένες (όπως το Decentraland και το The Sandbox), με διαφορετικές προσεγγίσεις στην ιδιοκτησία και τη διαχείριση των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων. Σημαντική προσοχή δίνεται στις προκλήσεις που σχετίζονται με τη διαλειτουργικότητα και τη δικαιοδοσία. Η διασυνοριακή φύση του Metaverse καθιστά δύσκολη την επιβολή εθνικών νομοθεσιών, ενώ η έλλειψη σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου δημιουργεί νομικές αβεβαιότητες. Παράλληλα, η ανωνυμία των χρηστών περιπλέκει τη διαδικασία επιβολής δικαιωμάτων και δημιουργεί προκλήσεις για τη συμμόρφωση με τις αρχές της πνευματικής ιδιοκτησίας. Η εργασία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η νομική προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας στο Metaverse απαιτεί μια πολυεπίπεδη προσέγγιση, που θα συνδυάζει ρυθμιστικές παρεμβάσεις και διεθνή συνεργασία. Προτείνεται η ανάπτυξη νέων μηχανισμών ελέγχου, η προσαρμογή των υφιστάμενων νομικών εργαλείων και η διαμόρφωση ενός ευέλικτου πλαισίου που θα εξασφαλίζει τόσο την προστασία των δημιουργών όσο και την καινοτομία στην ψηφιακή οικονομία. Καθώς το Metaverse συνεχίζει να αναπτύσσεται, η ανάγκη για σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και ρυθμιστικές παρεμβάσεις γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική, διαμορφώνοντας ένα νέο πεδίο για το δίκαιο της πνευματικής ιδιοκτησίας στον ψηφιακό κόσμο. | el |
dc.format.extent | 80 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Πνευματική ιδιοκτησία και Metaverse | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων | el |
dc.description.abstractEN | Through an interdisciplinary approach that integrates the fields of new technologies and intellectual property, this dissertation examines the relationship between copyright law and the Metaverse, highlighting the legal challenges arising from the convergence of these two domains. The study aims to analyze the new realities introduced by the Metaverse in copyright matters, focusing on the possibilities for protecting creators, potential infringements, and the regulatory solutions that can be implemented. Initially, the study provides a conceptual analysis of the Metaverse, emphasizing its fundamental characteristics while also examining the different types of Metaverse environments (open and closed) and their impact on digital ownership rights. The Metaverse is not merely an evolution of the internet but a new dimension of virtual reality, where ownership and economic activity take on novel forms. Users generate original content, which falls under copyright protection; however, the enforcement of related legal frameworks in this virtual environment presents significant complexities. The study focuses on the legal dimensions of creations generated within the Metaverse, such as the ownership of digital objects, software protection, copyright over avatars, and the licensing of digital content. Particular emphasis is placed on the application of existing copyright laws at both national and international levels, as well as on the challenges posed by the decentralized and cross-border nature of the Metaverse. Users create original content that is subject to copyright regulations, but the implementation of these legal provisions in a virtual setting remains intricate. Additionally, the research examines issues related to copyright infringements in the Metaverse, presenting landmark legal cases that have already highlighted significant legal concerns, such as the unauthorized use of artworks and digital creations. The responsibilities of platforms and users, as well as the enforcement mechanisms for copyright protection, are analyzed. In this context, Metaverse platforms are categorized into centralized (such as Meta Horizons and Roblox) and decentralized (such as Decentraland and The Sandbox), each with different approaches to ownership and the management of digital assets. Significant attention is given to challenges associated with interoperability and jurisdiction. The cross-border nature of the Metaverse makes the enforcement of national laws difficult, while the absence of a clear regulatory framework creates legal uncertainties. Simultaneously, user anonymity complicates the enforcement of copyright laws and raises compliance challenges with established legal principles. The dissertation concludes that the legal protection of copyright in the Metaverse requires a multi-layered approach that combines regulatory interventions and international cooperation. It proposes the development of new monitoring mechanisms, the adaptation of existing legal tools, and the formation of a flexible framework that ensures both the protection of creators and innovation within the digital economy. As the Metaverse continues to evolve, the need for clear guidelines and regulatory measures becomes increasingly pressing, shaping a new landscape for copyright law in the digital world. | el |
dc.contributor.master | Δίκαιο και Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (MSc in Law and Information and Communication Technologies) | el |
dc.subject.keyword | Δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας | el |
dc.subject.keyword | Μετασύμπαν | el |
dc.subject.keyword | Metaverse | el |
dc.subject.keyword | Πνευματικά δικαιώματα | el |
dc.date.defense | 2025-02-08 | |