dc.contributor.advisor | Πολλάλης, Ιωάννης | |
dc.contributor.author | Μωρέλλας, Αλέξανδρος | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T10:05:08Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T10:05:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17426 | |
dc.description.abstract | Περισσότερες από 100 χώρες στον κόσμο προσφέρουν σήμερα υπηρεσίες μεταμόσχευσης οργάνων. Τα ολοκληρωμένα προγράμματα μεταμόσχευσης, σε καθεμία από τις χώρες αυτές, προϋποθέτουν την υποστήριξη και την αλληλεπίδραση τριών σημαντικών ενδιαφερομένων: της κυβέρνησης (εκπροσωπεί την κοινωνία και το Υπουργείο Υγείας της), των επαγγελματιών Υγείας που εκτελούν ή συντονίζουν τις μεταμοσχεύσεις και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης που υπογραμμίζουν την ανάγκη για δωρεά οργάνων και αναδεικνύουν με ανεξάρτητο και αντικειμενικό τρόπο το όφελος της μεταμόσχευσης ως ιατρική πράξη. Τελικός αποδέκτης της πολιτικής, της πληροφορίας και του μηνύματος, είναι η κοινωνία των πολιτών, τα μέλη τής οποίας μπορούν να βρεθούν είτε στη θέση του δότη, είτε στη θέση του λήπτη οργάνων, για αυτό και καλούνται να αποφασίσουν όσο βρίσκονται εν ζωή αν επιθυμούν να δωρίσουν εν ζωή ή μετά θάνατο τα όργανά τους ή να δωρίσουν τα όργανα ενός αποβιώσαντα συγγενή τους.
Ωστόσο, παρά την οργάνωση των Συστημάτων Υγείας, των επιτευγμάτων της Ιατρικής Επιστήμης, των εκστρατειών ενημέρωσης και την ανάπτυξη Πολιτικών Υγείας, καμία χώρα παγκοσμίως δεν μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των πολιτών της για δωρεά συμπαγών οργάνων. Το 2023, περίπου 7.300 ασθενείς στην Ευρώπη έχασαν τη ζωή τους περιμένοντας για μεταμόσχευση οργάνου, γεγονός που αναδεικνύει την έντονη ανάγκη για περισσότερα διαθέσιμα μοσχεύματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ποιότητα των Φαρμάκων και της Υγειονομικής Περίθαλψης (EDQM), πάνω από 13.000 ασθενείς βρίσκονταν στις λίστες αναμονής στο τέλος του 2023. Παρά την αύξηση των δωρεών και των διασυνοριακών ανταλλαγών οργάνων στην Ευρώπη μέσω οργανισμών όπως ο Eurotransplant, που διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ οκτώ ευρωπαϊκών χωρών, η ζήτηση συνεχίζει να υπερβαίνει την προσφορά. Στην Ευρώπη κάθε μία ώρα έξι νέοι ασθενείς προστίθενται στις Εθνικές Λίστες Υποψήφιων Οργάνων, ενώ κάθε μέρα αποβιώνουν περίπου 19 ασθενείς που περίμεναν για το πολυπόθητο μόσχευμα.(EDQM).
Στην Ελλάδα, περισσότεροι από 1.350 συνάνθρωποί μας βρίσκονται στη λίστα αναμονής για μεταμόσχευση συμπαγών οργάνων, 12.000 νεφροπαθείς στη χώρα μας υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση, ενώ 8,8 χρόνια είναι ο μέσος χρόνος αναμονής για μεταμόσχευση νεφρού. (ΕΟΜ)
Καθώς μία από τις βασικές αιτίες της ένδειας μοσχευμάτων είναι η στάση των πολιτών να μην εγγράφονται στις εθνικές λίστες δωρητών οργάνων, αλλά και η άρνηση των συγγενών να συναινέσουν στη δωρεά οργάνων των δικών τους προσώπων όταν εκείνα έχουν αποβιώσει σε κάποια Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, η ανάγκη για ευαισθητοποίηση και ενημέρωση γίνεται επιτακτική. Και ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν τα ανεπτυγμένα Εθνικά Συστήματα Υγείας για την ευαισθητοποίηση των πολιτών είναι οι αρχές και οι μέθοδοι του Social Marketing. Με τη συνεργασία των Μέσων Ενημέρωσης, μέσα από τεχνικές, καμπάνιες και δράσεις προσπαθούν να αναδείξουν το σοβαρό αυτό ζήτημα Δημόσιας Υγείας, ευελπιστώντας στην αύξηση των δυνητικών δωρητών.
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να αναδείξει την έννοια του Social Marketing, τις τεχνικές που επιστρατεύει όταν έχει ως αντικείμενο την ευαισθητοποίηση και την αλλαγή στάσης των πολιτών σε ζητήματα Δημόσιας Υγείας, την ιδιαιτερότητα της επικοινωνίας της Δωρεάς Οργάνων, και τέλος, μέσα από τα ευρήματα μίας ποιοτικής έρευνας που διεξήχθη το 2019,τη στάση της ελληνικής κοινωνίαςαπέναντι στο συγκεκριμένο ζήτημα. | el |
dc.format.extent | 131 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Το social marketing στην επικοινωνιακή στρατηγική της δωρεάς και των μεταμοσχεύσεων συμπαγών οργάνων - Η περίπτωση της Ελλάδας | el |
dc.title.alternative | Social marketing in the communication strategy of solid organ donation and transplantation - The case of Greece | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | Over 100 countries worldwide currently offer organ transplantation services. Comprehensive transplant programs in each of these nations rely on the support and interaction of three key stakeholders: the government (representing society and its Ministry of Health), healthcare professionals who perform or coordinate transplants, and the media, which highlights the need for organ donation and objectively communicates the benefits of transplantation as a medical practice. The ultimate recipient of policies, information, and messaging is civil society, whose members may find themselves either as potential donors or recipients of organs. As such, individuals are encouraged to decide during their lifetime whether they wish to donate their organs while alive, after death, or to permit the donation of a deceased relative's organs.
However, despite the organization of health systems, advancements in medical science, awareness campaigns, and the development of health policies, no country in the world can fully meet its citizens' needs for solid organ donations. In 2023, approximately 7,300 patients in Europe lost their lives while waiting for an organ transplant, underscoring the pressing need for more available organs. According to the European Directorate for the Quality of Medicines & HealthCare (EDQM), over 13,000 patients were on waiting lists by the end of 2023. Despite increased donations and cross-border organ exchanges facilitated by organizations like Eurotransplant, which supports cooperation among eight European countries, demand continues to outstrip supply. In Europe, six new patients are added to national organ transplant waiting lists every hour, and approximately 19 patients die daily while waiting for a lifesaving transplant (EDQM).
In Greece, more than 1,350 individuals are on the waiting list for solid organ transplants, while 12,000 kidney disease patients undergo dialysis, with the average waiting time for a kidney transplant being 8.8 years (Hellenic Transplant Organization).
One of the main reasons for the scarcity of organs is citizens’ reluctance to register as organ donors and families’ refusal to consent to the donation of their deceased relatives' organs, often occurring in Intensive Care Units. This highlights the urgent need for awareness and education. One of the tools used by developed national health systems to raise awareness is the principles and methods of social marketing. Collaborating with the media, using techniques, campaigns, and initiatives, social marketing seeks to address this critical public health issue, aiming to increase the number of potential donors.
This study aims to highlight the concept of social marketing, the techniques it employs to raise awareness and influence citizens' attitudes toward public health issues, the unique communication challenges of organ donation, and, finally, the findings of a qualitative study conducted in 2019, exploring Greek society’s stance on this critical issue. | el |
dc.contributor.master | Οικονομικά και Διοίκηση της Υγείας | el |
dc.subject.keyword | Δωρεά οργάνων | el |
dc.subject.keyword | Μεταμοσχεύσεις | |
dc.subject.keyword | Social marketing | |
dc.subject.keyword | Δωρεά συμπαγών οργάνων | |
dc.subject.keyword | Μεταμόσχευση συμπαγών οργάνων | |
dc.subject.keyword | Ελληνικός Οργανισμός Μεταμοσχεύσεων | |
dc.subject.keyword | Ίδρυμα Ωνάση | |
dc.subject.keyword | Ωνάσειο Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο | |
dc.subject.keyword | Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο | |
dc.subject.keyword | Ωνάσειο Νοσοκομείο | |
dc.date.defense | 2025-01-24 | |