dc.contributor.advisor | Μιχελακάκης, Νικόλαος | |
dc.contributor.author | Κασσωτάκη, Μυρτώ | |
dc.date.accessioned | 2025-02-04T08:57:19Z | |
dc.date.available | 2025-02-04T08:57:19Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17406 | |
dc.description.abstract | Το μάθημα της Βιολογίας στα σχολεία της Ευρώπης αποτελεί ένα από τα βασικά
θεμέλια του προγράμματος σπουδών κάθε χώρας. Έχει στόχο να προσφέρει στους
μαθητές μια εις βάθος κατανόηση των φυσικών διαδικασιών και των ζωντανών
οργανισμών που αποτελούν το βασικό πυρήνα της ζωής. Στο πλαίσιο της διδασκαλίας,
οι μαθητές εξετάζουν τα κύρια θέματα που αφορούν τη Βιολογία, όπως η κυτταρική
βιολογία, η γενετική, η οικολογία, η ανατομία και η φυσιολογία, καθώς και τις
αλληλεπιδράσεις μεταξύ των οργανισμών και του περιβάλλοντος. Προχωρώντας στο
επίπεδο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το μάθημα επιτρέπει στους μαθητές να
αναπτύξουν επιστημονική σκέψη και να κατανοήσουν τη σύνδεση μεταξύ των
βιολογικών διαδικασιών και των καθημερινών τους εμπειριών. Η εκπαίδευση στη
Βιολογία ενθαρρύνει την περιβαλλοντική συνείδηση και τη σημασία της βιωσιμότητας,
ενώ προάγει τη συνειδητοποίηση για τη σημασία των βιοϊατρικών και
περιβαλλοντικών προκλήσεων.
Η προσέγγιση των εκπαιδευτικών διαδικασιών που αφορούν το μάθημα της
Βιολογίας διαφέρει από χώρα σε χώρα. Στην παρούσα εργασία θα μελετηθεί η
προσέγγιση που επικρατεί στα σχολεία της Γερμανίας, της Φιλανδίας, της Σουηδίας,
της Γαλλίας και της Ελλάδας. Ερευνάται, επίσης, η σχέση επιρροής μεταξύ μαθητή και
τρόπου διδασκαλίας και οι παράγοντες που την καθορίζουν, όπως και η θέση που
μπορεί να κατέχει ένας βιολόγος στην αγορά εργασίας της Ελλάδας. Τέλος, αναλύεται,
μέσω ποιοτικής έρευνας, με τη μέθοδο συνεντεύξεων από καθηγητές Βιολογίας, τα
πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της διδασκαλίας του μαθήματος της Βιολογίας
όπως αυτή γίνεται στα ελληνικά σχολεία.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως αδιαμφισβήτητα οι μέθοδοι διδασκαλίας και το
πρόγραμμα σπουδών των ελληνικών σχολείων χρίζει βελτίωσης. Όπως έγινε φανερό,
το μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας που αφορά το πειραματικό κομμάτι, τα
εγχειρίδια και την διαφοροποιημένη μάθηση δεν ευνοείται τόσο από τους ανώτερους
φορείς αλλά περισσότερο βασίζεται στο μεράκι των ίδιων των εκπαιδευτικών. Ωστόσο,
το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας συμφωνεί με τη ροή των
διδασκόμενων κεφαλαίων και τους τρόπους αξιολόγησης. Συμπερασματικά, γίνεται
αντιληπτή η αναγκαιότητα της βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας σχετικά με το
μάθημα της Βιολογίας στα ελληνικά σχολεία με σκοπό την ολοένα και καλύτερη
ένταξη μαθητών στα τμήματα επιστημών υγείας των πανεπιστημίων και την παραγωγή
καταρτισμένων βιολόγων για την αγορά εργασίας. | el |
dc.format.extent | 78 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Η βιολογία στα σχολεία | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | Biology in schools in Europe is one of the main foundations of the curriculum in
each country. It aims to provide students with an in-depth understanding of the natural
processes and living organisms that are the core of life. In the context of teaching,
students examine the main topics related to Biology, such as cell biology, genetics,
ecology, anatomy and physiology, as well as the interactions between organisms and
the environment. Moving on to the Secondary Education level, the subject allows
students to develop scientific thinking and understand the connection between
biological processes and their everyday experiences. Biology education encourages
environmental consciousness and the importance of sustainability, while promoting
awareness of the importance of biomedical and environmental challenges.
The approach to educational processes concerning the subject of Biology differs
from country to country. In this paper, the approach that prevails in schools in Germany,
Finland, Sweden, France and Greece will be studied. The relationship of influence
between student and teaching method and the factors that determine it are also
investigated, as well as the position that a biologist can occupy in the Greek labor
market. Finally, the advantages and disadvantages of teaching the subject of Biology as
it is done in Greek schools are analyzed through qualitative research, using the method
of interviews with Biology teachers.
The results showed that the teaching methods and curriculum of Greek schools
undoubtedly need improvement. As it became clear, the part of the educational
process that concerns the experimental part, textbooks and differentiated learning is
not so favored by the higher authorities but is more based on the passion of the
teachers themselves. However, the majority of the educational community agrees with
the flow of the taught chapters and the assessment methods. In conclusion, the
necessity of improving the educational process regarding the Biology course in Greek
schools is perceived with the aim of increasingly better integration of students into the
health sciences departments of universities and the production of qualified biologists
for the labor market. | el |
dc.contributor.master | Οικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων | el |
dc.subject.keyword | Βιολογία | el |
dc.subject.keyword | Αγορά εργασίας | el |
dc.subject.keyword | Εκπαίδευση | el |
dc.subject.keyword | Ποιοτική ανάλυση | el |
dc.date.defense | 2025-02-03 | |