Ανάλυση δεδομένων αναζητήσεων τουριστικών προορισμών και αξιοποίησή τους σε μοντέλα προβλέψεων
Analysis of tourist destination search data and its utilization in predictive models
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τουρισμός ; Νευρωνικά δίκτυα ; Μοντέλο πρόβλεψης ; Ανάλυση δεδομένωνΠερίληψη
Το διαδίκτυο αποτελεί σημαντικό εργαλείο για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις,
ενώ ο όγκος δεδομένων που παράγεται από τις αναζητήσεις χρηστών σε μηχανές
αναζήτησης, όπως το Google, είναι τεράστιος και ανεκτίμητος. Οι αναζητήσεις αυτές
αποτελούν πολύτιμη πηγή δεδομένων, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για την
εξαγωγή πληροφοριών και την ανάλυση της καταναλωτικής συμπεριφοράς.
Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στην ανάλυση των
δεδομένων της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα, εστιάζοντας στη συσχέτιση των
αναζητήσεων στο Google με τα πραγματικά έσοδα που καταγράφονται από το ελληνικό
κράτος. Στόχος της έρευνας είναι να εξεταστεί εάν τα δεδομένα αναζητήσεων από την
πλατφόρμα του Google Trends μπορούν να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία ενός
μοντέλου που θα προβλέπει με ακρίβεια τα τουριστικά έσοδα της χώρας. Η ανάλυση
περιλαμβάνει τη διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στις αναζητήσεις και τα συνολικά
τουριστικά έσοδα.
Για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκε η Παραγοντική Ανάλυση για τη σύνθεση
των δεδομένων αναζητήσεων σε έναν ενιαίο δείκτη, τον Δείκτη Ζήτησης Τουρισμού (
Tourism Demand Index). Ο δείκτης αυτός αντιπροσωπεύει τη συνολική ελκυστικότητα
της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού, όπως αποτυπώνεται μέσα από τις σχετικές
αναζητήσεις στο διαδίκτυο. Στη συνέχεια, διερευνήθηκε η συσχέτιση του δείκτη με τα
πραγματικά τουριστικά έσοδα, με στόχο να αξιοποιηθεί ο δείκτης ως βασικός
παράγοντας στην εκπαίδευση του μοντέλου πρόβλεψης για τα συνολικά έσοδα του
τουριστικού τομέα.
Η επεξεργασία των δεδομένων πραγματοποιείται μέσω των εργαλείων Power
BI και Tableau, τα οποία επιτρέπουν την οπτικοποίηση των δεδομένων και την
ανάδειξη των τάσεων που προκύπτουν. Επιπλέον, για τη διαμόρφωση του μοντέλου
πρόβλεψης, εφαρμόστηκε τεχνική μηχανικής μάθησης μέσω του εργαλείου Orange
Data Mining με τη χρήση νευρωνικών δικτύων, προκειμένου να προβλεφθούν τα
μελλοντικά έσοδα με βάση τις διαδικτυακές αναζητήσεις.
Από τη μελέτη αυτή προέκυψαν σημαντικά ευρήματα, καθώς αναδείχθηκε μια
στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ του Δείκτη Ζήτησης Τουρισμού και των
πραγματικών εσόδων. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι τα δεδομένα αναζητήσεων
στο Google μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμο εργαλείο για τη πρόβλεψη των εσόδων
στον τομέα του τουρισμού, παρέχοντας στους φορείς του κλάδου τη δυνατότητα να
προβαίνουν σε τεκμηριωμένες αποφάσεις και να βελτιώνουν τη στρατηγική τους