Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΛιάκουρας, Πέτρος
dc.contributor.authorΣπετσιέρη, Μαρία Φωτεινή
dc.date.accessioned2024-11-06T07:25:19Z
dc.date.available2024-11-06T07:25:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/16982
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/4404
dc.description.abstractΟι σημερινοί μαθητές δεν είναι πλέον οι άνθρωποι που το εκπαιδευτικό μας σύστημα σχεδιάστηκε για να διδάξει. Ο Marc Prensky τους αποκάλεσε δικαίως ψηφιακούς γηγενείς «Digital Natives». Η εμπλοκή των ανήλικων παιδιών στον ψηφιακό κόσμο ανέδειξε την ανάγκη να προστατεύσουμε τα δικαιώματά τους στον ψηφιακό κόσμο. Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού απευθυνόταν αρχικά στην παιδική προστασία στον πραγματικό κόσμο και σίγουρα, το 1989, κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και πώς αυτή η τεχνολογία μπορεί να παραβιάσει σε ορισμένες περιπτώσεις τα δικαιώματα του παιδιού. Για την ολοκλήρωση της εργασίας δομήθηκαν πέντε κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται το δικαίωμα στη μη διάκριση (Άρθρο 2) υπό το πρίσμα του δικαιώματος στην εκπαίδευση. Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται αναφορά στις διάφορες μορφές ψηφιακού αποκλεισμού που υφίστανται οι ανήλικοι ανάλογα με την χώρα καταγωγής τους, τα εισοδηματικά τους κριτήρια, το φύλο τους ή ακόμα και την κατάσταση της υγείας τους. Το ζήτημα των διακρίσεων και των ανισοτήτων αναδείχθηκε ακόμα περισσότερο την περίοδο της πανδημίας Covid-19. Το Γενικό Σχόλιο Νο 25 καλεί τα κράτη να μεριμνήσουν, ώστε να γεφυρωθούν τα ψηφιακά χάσματα. Στη συνέχεια του κεφαλαίου αναφέρεται το παράδειγμα της Ελλάδας σχετικά με την ψηφιακή εκπαίδευση. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναφέρεται το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού (Άρθρο 3) ως το πρωταρχικό μέλημα σε όλες τις αποφάσεις που αφορούν τα παιδιά τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική σφαίρα. Πρόκειται για μία περίπλοκη έννοια, το περιεχόμενο της οποίας θα πρέπει να καθορίζεται κατά περίπτωση και ανάλογα την ηλικία και το βαθμό ωριμότητας ενός παιδιού. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο ζήτημα της ιδιωτικότητας των ανήλικων παιδιών στον ψηφιακό κόσμο και πιο συγκεκριμένα επιχειρείται ιστορική προσέγγιση της ιδιωτικότητας, αναφέρεται ο ομοσπονδιακός νόμος COPPA των ΗΠΑ καθώς και το ευρωπαϊκό πλαίσιο πριν και μετά τον Κανονισμό για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR). Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στο «εγγενές» δικαίωμα του παιδιού στην ζωή, την επιβίωση και την ανάπτυξη (Άρθρο 6) και στις νέες μορφές βίας του διαδικτύου, οι οποίες μπορούν να παραβιάσουν το εν λόγω δικαίωμα του. Στη συνέχεια αναλύεται η περίπτωση του κυβερνοεκφοβισμού, η ρητορική μίσους στο διαδίκτυο μεταξύ ανήλικων και τα προφίλ των ανηλίκων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επιπρόσθετα, αναφέρονται περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης στο διαδίκτυο, η οποία μπορεί να λάβει ακόμα και τη διάσταση της παιδικής πορνογραφίας. Στις περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης περιλαμβάνεται η ανταλλαγή μηνυμάτων και φωτογραφιών σεξουαλικού περιεχομένου «sexting», ο σεξουαλικός εκβιασμός «sextortion» και η διαδικτυακή αποπλάνηση «grooming». Επιπλέον αναφέρεται μία ακόμη μορφή κυβερνοεπίθεσης και συγκεκριμένα η αλίευση «phishing attack». Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται λόγος για ένα νέο θεμελιώδες δικαίωμα της ΔΣΔΠ, το δικαίωμα του παιδιού να ακουστεί (Άρθρο 12) και εξετάζεται πως επιτυγχάνεται η άσκηση αυτού του δικαιώματος στον ψηφιακό κόσμο. Το μοντέλο Lundy διευκρινίζει τους τέσσερις απαραίτητους παράγοντες για να διευκολυνθεί η συμμετοχή των ανήλικων στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα εφήβου που ενεργεί για να προωθηθεί η φωνή των νέων, αναφέρεται η περίπτωση της Greta Thunberg. Στο πέμπτο και τελευταίο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας παρουσιάζεται συνοπτικά ο ρόλος και η δράση του Συνηγόρου του παιδιού στην Ελλάδα.el
dc.format.extent66el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.titleΟι γενικές αρχές της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στον ψηφιακό κόσμο : δικαιώματα & παραβιάσειςel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδώνel
dc.description.abstractENToday's students are no longer the individuals for whom our educational system was originally designed. Marc Prensky aptly referred to them as "Digital Natives." The involvement of minors in the digital world has highlighted the need to protect their rights in this space. The International Convention on the Rights of the Child was initially focused on protecting children in the physical world, and certainly, in 1989, no one could have predicted the rapid technological advancements or how this technology could, in some cases, violate children's rights. The completion of this study was structured into five chapters. The first chapter addresses the right to non-discrimination (Article 2) through the lens of the right to education. This chapter refers to the various forms of digital exclusion that minors face depending on their country of origin, income criteria, gender, or even their health status. The issue of discrimination and inequality became even more prominent during the COVID-19 pandemic. General Comment No. 25 calls on states to ensure that digital divides are bridged. The chapter continues with an examination of the example of Greece concerning digital education. The second chapter discusses the best interests of the child (Article 3) as the primary consideration in all decisions affecting children in both public and private spheres. This is a complex concept, the content of which should be determined on a case-by-case basis, taking into account the child’s age and maturity level. The chapter then addresses the issue of children's privacy in the digital world, providing a historical approach to privacy, and references the U.S. federal law COPPA as well as the European framework before and after the GDPR (General Data Protection Regulation) for personal data. The third chapter explores the child’s "inherent" right to life, survival, and development (Article 6) and the new forms of online violence that can violate this right. It then analyzes cases of cyberbullying, online hate speech among minors, and minors' profiles on social media. Additionally, it covers instances of sexual abuse online, which can even take the form of child pornography. In cases of sexual abuse, it includes sexting (the exchange of sexually explicit messages and photos), sextortion (sexual extortion), and grooming (online enticement). Furthermore, it discusses another form of cyberattack: phishing attacks. The fourth chapter addresses a new fundamental right under the Convention on the Rights of the Child, specifically the right of the child to be heard (Article 12) and examines how this right is exercised in the digital world. The Lundy Model clarifies the four necessary factors for facilitating the participation of minors in decision-making processes. The case of Greta Thunberg is mentioned as a representative example of a young person acting to amplify the voices of youth. The fifth and final chapter of this study provides a summary of the role and activities of the Greek Ombudsman for Children.el
dc.contributor.masterΔιεθνείς κι Ευρωπαϊκές Πολιτικές στην Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Έρευναel
dc.subject.keywordΔιεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιούel
dc.subject.keywordΔικαίωμα στη μη διάκρισηel
dc.subject.keywordΒέλτιστο συμφέρον του παιδιούel
dc.subject.keywordΔικαίωμα στην ζωή, την επιβίωση και την ανάπτυξηel
dc.subject.keywordΔικαίωμα του παιδιού να ακουστείel
dc.subject.keywordΠαραβίασηel
dc.subject.keywordΨηφιακός κόσμοςel
dc.date.defense2024-10-21


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»