Στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης των επιχειρήσεων. Επισκόπηση του κλάδου καφέ & ανάλυση περίπτωσης της εταιρείας "KAFEA TERRA"
Sustainable business development strategies. Coffee industry overview & case study of “KAFEA TERRA” company
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Στρατηγική ; Βιώσιμη ανάπτυξη ; ΚαφέςΠερίληψη
Στην παρούσα διπλωματική εργασία μελετώνται η Βιώσιμη Ανάπτυξη σαν προσέγγιση του επιχειρείν και η ενσωμάτωσή της στην ευρύτερη Στρατηγική Ανάπτυξης των επιχειρήσεων και παράλληλα ο κλάδος καφέ και η ελληνική εταιρεία εισαγωγής και μεταποίησης καφέ “KAFEA TERRA”. Στόχοι της παρούσας μελέτης είναι α) να ερευνήσει τη σπουδαιότητα σύνδεσης της βιωσιμότητας με την επιχειρηματική στρατηγική και τους τρόπους που δύναται να επιτευχθεί αυτό, β) να ερευνήσει τα ουσιαστικά θέματα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζει ο κλάδος καφέ και τις πρωτοβουλίες των επιχειρήσεων του κλάδου ως προς την αντιμετώπιση τους και γ) να μελετήσει την περίπτωση μίας μεγάλης ελληνικής εταιρείας καφέ ως προς τα θέματα βιωσιμότητας.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα που προέκυψαν, ο κλάδος καφέ αντιμετωπίζει έντονα προβλήματα βιωσιμότητας, καθώς οι υψηλές καταναλώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο σε συνδυασμό με το χαμηλό βιοτικό επίπεδο των χωρών, όπου φύονται τα δέντρα καφέ προκαλούν ουσιώδη κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Οι επιχειρήσεις του κλάδου καφέ ανταποκρίνονται στις πιέσεις των ενδιαφερόμενων μερών για βιωσιμότητα με αργά βήματα, καθώς υπόκεινται σε σημαντικούς περιορισμούς. Μερικοί από αυτούς είναι ότι οι χώρες καλλιέργειας όπου βρίσκονται οι φάρμες είναι πολύ μακριά από τις χώρες μεταποίησης και κατανάλωσης καφέ, οι γεωργοί στερούνται πόρους και γνώσεις για βιώσιμη καλλιέργεια, ο κλάδος των υλικών συσκευασίας για τον καφέ δεν έχει εξελιχθεί ακόμα αρκετά ώστε να προσφέρει προσιτές λύσεις σε βιώσιμες συσκευασίες και οι μεταποιητικές μονάδες (Roasters) στερούνται ηγεσία και προσωπικό με γνώσεις στη διαχείριση των θεμάτων αυτών, όπως και οικονομικά κίνητρα και ρυθμιστικούς κανόνες για να επιταχύνουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Εξαίρεση αποτελούν οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο και κινούνται χαράσσοντας και υλοποιώντας Στρατηγική Βιώσιμης Ανάπτυξης, που αγγίζει κάθε στάδιο της αλυσίδας αξίας, ξεκινώντας από τον αγροτικό τομέα και τις χώρες παραγωγής του καφέ με υποστήριξη των καλλιεργητών και ενέργειες ενίσχυσης της βιοποικιλότητας, ως τη μείωση των εκπεμπόμενων αερίων του θερμοκηπίου και πρακτικές κυκλικής οικονομίας με στόχο τη βιώσιμη κατανάλωση καφέ.
Η ακαδημαϊκή κοινότητα τα τελευταία χρόνια εργάζεται εντατικά στην έρευνα που στοχεύει σε μία πιο βιώσιμη αλυσίδα καφέ και από την άλλη πλευρά οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο ενήμεροι και ευαίσθητοι στα θέματα βιωσιμότητας. Συνεπώς, οι εξελίξεις στον τομέα αυτό αναμένεται ότι θα είναι συνεχείς τα επόμενα χρόνια.