dc.contributor.advisor | Παπανικολάου, Αικατερίνα | |
dc.contributor.author | Τζαμαλούκα, Αικατερίνη Μαρία | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T07:47:52Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T07:47:52Z | |
dc.date.issued | 2023-05 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/15694 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/3116 | |
dc.description.abstract | Θέμα της παρούσας εργασίας αποτελεί το απόρρητο της επικοινωνίας και η άρση του
για τα ιδιαίτερα σοβαρά αδικήματα. Η συνταγματική κατοχύρωση του απορρήτου των
επικοινωνιών, καθώς και το απόλυτα απαραβίαστο του δικαιώματος τούτου μαρτυρούν τη
σπουδαιότητα που απέδωσε στο δικαίωμα αυτό ο συνταγματικός μας νομοθέτης. Το
απόρρητο της επικοινωνίας αποτελεί την ειδικότερη έκφανση του δικαιώματος της
προσωπικής ελευθερίας. Το δικαίωμα του άρθρου 19 του Συντάγματος φέρουν, τόσο τα
φυσικά, όσο και τα νομικά πρόσωπα, ενώ η τήρησή του είναι δεσμευτική, αφενός για την
κρατική εξουσία, και αφετέρου για τους ιδιώτες. Στην ανωτέρω συνταγματική διάταξη
προβλέπονται δύο περιπτώσεις που επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση και μόνο η άρση του
απορρήτου: ήτοι, για λόγους εθνικής ασφάλειας και για την διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών
εγκλημάτων. Στην έννοια της εθνικής ασφάλειας εμπίπτουν ζητήματα που αφορούν την
απειλή του ελληνικού κράτους από εξωτερικούς και εσωτερικούς παράγοντες. Επιπλέον,
στην έννοια των ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων εμπίπτουν αυτά που περιοριστικά
αναφέρονται σε ειδικότερο νόμο (προϊσχύσας ν. 2225/1994, πλέον ν. 5002/2022, ως
εκτελεστικός νόμος του Συντάγματος). Η άρση του απορρήτου γίνεται πάντα κατόπιν
εντολής της αρμόδιας δικαστικής αρχής και οι προϋποθέσεις άρσης προβλέπονται ρητώς και
σαφώς από το νόμο. Ακόμη, για την διασφάλιση του απορρήτου η ίδια συνταγματική
διάταξη προέβλεψε τη συγκρότηση και την λειτουργία ανεξάρτητης αρχής (Αρχή
Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών).
Ένα ακόμη ζήτημα είναι η χρήση των αποδεικτικών στοιχείων στο Δικαστήριο, τα οποία
αποκτήθηκαν κατά παράβαση του απορρήτου των επικοινωνιών.
Πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας αποτελεί ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του
ανθρώπου, αλλά και η προστασία των εννόμων αγαθών της ζωής, της τιμής και της
ελευθερίας.
Ωστόσο, ζήτημα παραμένει πως πάνω από το 80% των νόμιμων παρακολουθήσεων που
γίνονται σήμερα αφορούν ζητήματα εθνικής ασφάλειας και πως ο κατάλογος των ιδιαίτερα
σοβαρών αδικημάτων έχει επεκταθεί υπέρμετρα. | el |
dc.format.extent | 84 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Άρση απορρήτου για ιδιαίτερα σοβαρά εγκλήματα από τη συνταγματική πρόβλεψη στη νομοθετική πραγματικότητα | el |
dc.title.alternative | Removal of privacy for particularly serious crimes from the constitutional provision to the legislative reality | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων | el |
dc.description.abstractEN | This thesis analyzes the privacy of communication and the removal of privacy in
particularly serious crimes. The constitutional guarantee of the privacy of communications and
the absolute inviolability of this right testify to the importance that the constitutional legislator
attributed to this right. Privacy of communication is a more specific manifestation of the right to
personal freedom. The right of Article 19 of the Greek Constitution is enjoyed by both natural and
legal persons, while its observance is binding for the state authority and for private individuals.
The above constitutional provision foresees two cases in which the removal of privacy is
exceptionally permitted: for reasons of national security and for the investigation of particularly
serious crimes. The concept of national security includes issues concerning the threat to the Greek
state from external and internal factors. In addition, the concept of particularly serious crimes
includes those that are restrictively referred to in a more specific law (n.law 5002/2022). The
removal of confidentiality is always done by order of the competent judicial authority and the
conditions for removal are expressly and clearly provided by law. Furthermore, to ensure
privacy, the same constitutional provision provided for the establishment and operation of an
independent authority (Communications Privacy Assurance Authority).
Another issue is the use of evidence in Court, which was obtained in violation of confidentiality
of communications.
The primary obligation of the State is to respect and protect the value of the human being, but
also to protect the legal goods of life and freedom.
However, the issue remains that over 80% of the legal surveillance carried out today concerns
issues of national security and that the list of particularly serious offenses has been excessively
extended. | el |
dc.contributor.master | Δίκαιο και Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (MSc in Law and Information and Communication Technologies) | el |
dc.subject.keyword | Άρση απορρήτου | el |
dc.subject.keyword | Απόρρητο επικοινωνιών | el |
dc.subject.keyword | Ιδιαίτερα σοβαρά αδικήματα | el |
dc.date.defense | 2023-07-25 | |