Διερεύνηση περιπτώσεων antitrust στις ψηφιακές αγορές
Investigating antitrust cases in digital markets
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Antitrust ; Digital markets ; Ψηφιακές αγορές ; Ανταγωνισμός ; Τραστ ; Αντιτράστ ; Competition ; Ψηφιακή αγοράΠερίληψη
Η διπλωματική αυτή εργασία ασχολείται με την διερεύνηση των περιπτώσεων αντιτράστ στις ψηφιακές αγορές. Ο όρος τραστ αναφέρεται συνήθως σε έναν ιδιαίτερο τύπο οικονομικής ένωσης, όπου ένας αριθμός επιχειρήσεων συγχωνεύονται μεταξύ τους με σκοπό να δημιουργήσουν μία ενιαία επιχειρηματική οντότητα με σημαντική δύναμη αγοράς. Η αύξηση της δύναμης αυτής μπορεί να δημιουργήσει στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό της αγοράς για αυτό και είναι απαραίτητη η σύσταση από το κράτος ειδικών επιτροπών ρύθμισης του ανταγωνισμού αυτού.
Τις τελευταίες δεκαετίες, οι εταιρείες στον κλάδο της ψηφιακής τεχνολογίας απέκτησαν σημαντική δύναμη αγοράς χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας αυτής αλλά και στην ψηφιοποίηση μεγάλου μέρους των δραστηριοτήτων τους. Κάποιες φορές, ορισμένες από τις εταιρείες αυτές βρέθηκαν αντιμέτωπες με τη δικαιοσύνη για πολιτικές ή πρακτικές τους οι οποίες θεωρήθηκαν ότι στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό. Στην εργασία αυτή εξετάστηκαν έξι μελέτες περίπτωσης αντιτραστ τεσσάρων εταιρειών στα πλαίσια της νομοθεσίας της ΕΕ: της Google (2017, 2018, 2019) για τη πρακτική του self-preferencing, πολιτικών αποκλειστικότητας και διάκρισης τιμών στα προϊόντα και τις υπηρεσίες της και κατάχρησης της δύναμης αγοράς της αντίστοιχα, της Apple (2020) για τις πρακτικές self-preferencing και πολιτικών αποκλειστικότητας και διάκρισης τιμών στα προϊόντα και τις υπηρεσίες της, της Amazon (2020) για τις πρακτικές πρόσβασης σε μη δημόσια δεδομένα και της προνομιακής μεταχείρισης των υπηρεσιών της εις βάρος των ανταγωνιστών της και της Facebook (2021) για τη πρακτική της χρήσης δεδομένων από πωλητές που διαφημίζονται στο Facebook Marketplace. Σε όλες τις μελέτες διαπιστώνεται σημαντική απόκλιση των εταιρειών από τους κανόνες αντιτράστ της ΕΕ.