Franchising : η παρουσία του στην Ελλάδα
Master Thesis
Συγγραφέας
Χουλιάρα, Νεκταρία
Ημερομηνία
2007-06-21Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διατριβές ; Franchising -- Ελλάδα ; FranchisingΠερίληψη
Ο θεσμός της δικαιόχρησης βασίζεται σε μια σύμβαση συνεργασίας μεταξύ δύο
επιχειρήσεων και διακρίνεται από συγγενείς μορφές επιχειρηματικής δραστηριότητας
όπως η εμπορική αντιπροσωπεία ή ο εξουσιοδοτημένος έμπορος – διανομέας.
Διακρίνεται σε διάφορες μορφές όπως άμεσο Franchising, master Franchising,
Franchising διανομής ή Franchising υπαγωγής και συνδέεται με διάφορα
πλεονεκτήματα και για τις δύο πλευρές. Οι συμβάσεις Franchise δημιουργούνται κυρίως για τον επιμερισμό του κινδύνου που συνεπάγεται η πραγματοποίηση κάποιας επένδυσης. Στην Ελλάδα ο θεσμός της δικαιόχρησης αποτελεί σχετικά νέα πραγματικότητα, το 34% των επιχειρήσεων ξεκίνησε το franchising μόλις μετά το 2000. Σήμερα στον ελληνικό χώρο υπάρχουν 400 ενεργοί Franchisors (δικαιοπάροχοι) και 112 υπάρχοντα συστήματα franchise (concepts) τα οποία ομαδοποιούνται σε δεκατρείς κωδικούς δραστηριότητας. Το μεγαλύτερο ποσοστό συγκέντρωσης καταστημάτων παρουσιάζει η Αττική και ιδιαίτερα το κέντρο και τα βόρεια προάστια. Τα άμεσα οικονομικά ανταλλάγματα που προσφέρει ο franchisee στον franchisor περιλαμβάνουν το ύψος της αρχικής επένδυσης, την αμοιβή εισόδου και κάποιες άλλες περιοδικές αμοιβές, ενώ τα έμμεσα οικονομικά ανταλλάγματα που δέχεται ο franchisee είναι κάποιες παροχές/υπηρεσίες του franchisor όπως η παροχή αρχικής εκπαίδευσης κατά την ένταξη στο σύστημα, η τακτική επιθεώρηση των μονάδων franchise και η οργάνωση του συστήματος τροφοδοσίας των καταστημάτων (logistics). Αν και η παθολογία του franchising καταδεικνύει ότι υπάρχουν προβλήματα στην εφαρμογή του θεσμού ωστόσο πρόκειται για ένα επιχειρηματικό σύστημα που αποτελεί μηχανή ανάπτυξης, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αναγνωρίζοντας την τελευταία αυτή ιδιότητα του franchising η εταιρεία «Γρηγόρης Μικρογεύματα» το χρησιμοποιεί για την δυναμική επέκτασή του στην ελληνικά αλλά και ξένη αγορά.