Το ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς ικανοτήτων «GreenComp» ως εργαλείο υποστήριξης της μάθησης για την πράσινη μετάβαση, στην επαγγελματική εκπαίδευση
The European Competence Framework «GreenComp» as a supporting tool for learning for the green transition, in Vocational Education

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πλαίσιο ικανοτήτων GreenComp ; Πράσινη μετάβαση ; Επαγγελματικό λύκειο ; Ετοιμότητα εκπαιδευτικώνΠερίληψη
Υπό την πίεση της κλιματικής αλλαγής και προβλημάτων που πηγάζουν από το κυρίαρχο καταναλωτικό μοντέλο οικονομίας, διαμορφώθηκε η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η αναπτυξιακή πολιτική που στοχεύει στην μετάβαση της οικονομίας στην πράσινη εποχή. Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) θεωρείται ένας πολύ σημαντικός φορέας των αλλαγών που απαιτούνται γι’ αυτή τη μετάβαση και ο ρόλος των εκπαιδευτικών της ΕΕΚ είναι καταλυτικός. Εντούτοις, δεν είναι γνωστή η ετοιμότητα των εκπαιδευτικών των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), να δημιουργούν ευκαιρίες μάθησης για την Πράσινη Μετάβαση. Στην παρούσα έρευνα χρησιμοποιείται το Ευρωπαϊκό πλαίσιο ικανοτήτων GreenComp για να διερευνηθούν τα κίνητρα εκπαιδευτικών ΕΠΑΛ, ως μια διάσταση της ετοιμότητάς τους, με βάση τη θεωρία προσδοκίας-αξίας. Το δείγμα αποτέλεσαν 173 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων Γεωπονίας–Τροφίμων & Περιβάλλοντος, Διοίκησης - Οικονομίας και Μηχανολογίας, Επαγγελματικών Λυκείων από όλες τις γεωγραφικές περιφέρειες της Ελλάδας. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν τις ικανότητες βιωσιμότητας GreenComp για τις οποίες οι εκπαιδευτικοί του δείγματος δήλωσαν χαμηλότερες πεποιθήσεις ικανότητας, χαμηλότερο ενδιαφέρον και υψηλότερο σχετικό κόστος. Επίσης εντοπίστηκαν οι ικανότητες για τις οποίες οι απαντήσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τα κίνητρα παρουσίασαν στατιστικά σημαντική διαφοροποίηση ανάλογα με τον τομέα ΕΠΑΛ στον οποίο διδάσκουν, την εκπαιδευτική εμπειρία, την επιμόρφωση σε θέματα βιωσιμότητας, την εμπειρία σε καινοτόμες παιδαγωγικές και την τοποθεσία της σχολικής μονάδας. Αν και τα αποτελέσματα της έρευνας δεν μπορούν να γενικευθούν για τον πληθυσμό των εκπαιδευτικών των υπό εξέταση τομέων ΕΠΑΛ, η μεθοδολογία της έρευνας θα μπορούσε να συμβάλει στον εντοπισμό των αναγκών των εκπαιδευτικών της ΕΕΚ, πάνω στις οποίες θα βασιστεί ο σχεδιασμός στοχευμένων προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης και στήριξης του έργου τους, ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά η ΕΕΚ στο ρόλο της στην πράσινη μετάβαση.