dc.contributor.advisor | Χατζηδήμα, Σταματίνα | |
dc.contributor.author | Μουρατίδη, Δήμητρα | |
dc.date.accessioned | 2022-12-21T07:40:55Z | |
dc.date.available | 2022-12-21T07:40:55Z | |
dc.date.issued | 2022-12 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14941 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/2363 | |
dc.description.abstract | Η Διεύθυνση του σχολείου αποτελεί σημαντικό παράγοντα στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς και ο ρόλος του/της Διευθυντή/τριας μιας σχολικής μονάδας είναι πολύ σημαντικός τόσο για την ίδια την εκπαιδευτική μονάδα όσο και για ολόκληρο το σχολικό δίκτυο καθώς η αποτελεσματική διοίκηση των σχολείων, η οποία με τη σειρά της επηρεάζει τη λειτουργία και ανάπτυξή τους, σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από αντίστοιχα αποτελεσματικούς Διευθυντές/τριες.
Αν και ο χώρος της εκπαίδευσης, από πλευράς συμμετοχής εργαζομένων, «γυναικοκρατείται», εν τούτοις, παρατηρούνται διακρίσεις στις θέσεις της ιεραρχίας – αναντιστοιχία των γυναικών στη διδασκαλία και στη διοίκηση.
Σύμφωνα με τα δεδομένα και τα αποτελέσματα της έρευνας, οι διακρίσεις οφείλονται σε στερεότυπες αντιλήψεις και στάσεις των ίδιων των εκπαιδευτικών. Δημιουργείται, έτσι, μια αόρατη «γυάλινη» οροφή, όπου, ακόμα και όσες γυναίκες εκπαιδευτικοί φιλοδοξούν να έχουν μια επαγγελματική εξέλιξη εμποδίζονται να συνεχίσουν.
Παρά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι γυναίκες εκπαιδευτικοί υφίστανται διακρίσεις λόγω του φύλου τους. Η συνειδητοποίηση των έμφυλων ανισοτήτων από τις ίδιες, το περιβάλλον τους και κυρίως τη διοικητική ιεραρχία, καθώς και η ενθάρρυνσή τους με συγκεκριμένους πρακτικούς τρόπους, ώστε να ακολουθήσουν μια ανέλιξη στον επαγγελματικό τους χώρο, αποτελούν κάποιους από τους τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος και προώθησης της πραγματικής ισότητας στην εκπαίδευση.
Στην παρούσα εργασία, μέσα από την επισκόπηση της βιβλιογραφίας και τη διερεύνηση των απόψεων των ίδιων των εκπαιδευτικών, καταβάλλεται προσπάθεια να αποτυπωθούν τα προσόντα που πρέπει να χαρακτηρίζουν τον/την αποτελεσματικό Διευθυντή/ντρια και να εξακριβωθεί, κατά πόσο τα προσόντα αυτά λαμβάνονται πραγματικά υπόψη και σε ποιο βαθμό ενθαρρύνονται οι ικανότεροι εκπαιδευτικοί στη διεκδίκηση διευθυντικών θέσεων.
Από την έρευνα προκύπτει ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι η έλλειψη γυναικών στα ανώτερα επίπεδα της οργάνωσης εμφανίζεται παρά την απόκτηση από την πλευρά των γυναικών της απαραίτητης εμπειρίας, της εκπαίδευσης και της απόκτησης δεξιοτήτων για ανοδική πορεία και παρά τις ποικίλες οργανωτικές προσπάθειες για την υποστήριξη της επαγγελματικής τους εξέλιξης. Η παρούσα εργασία εστιάζει στα εμπόδια για την ανοδική κινητικότητα των γυναικών. Το φύλο, η μεροληψία στην αξιολόγηση συμβάλλει σημαντικά στην κατάκτηση από τις γυναίκες ανώτερες οργανωτικές θέσεις.
Στόχος της εργασίας είναι να βελτιώσει την κατανόηση γιατί και πως τα στερεότυπα φύλου προκαλούν παρεμπόδιση της σταδιοδρομίας κρίσεις και τη λήψη αποφάσεων που εισάγουν διακρίσεις. Θα δούμε τις ιδέες για τη διαδικασία με την οποία τα στερεότυπα για το φύλο αυξάνουν την προκατάληψη του φύλου και τις συνθήκες που ρυθμίζουν την εμφάνισή της. Παρουσιάζεται έρευνα που δοκιμάζει αυτές τις ιδέες και δείχνει συγκεκριμένους τρόπους με τους οποίους τα στερεότυπα για το φύλο και οι προσδοκίες που παράγουν μπορούν να οδηγήσουν σε αρνητικά αποτελέσματα με αρνητικές συνέπειες για την ανέλιξη των γυναικών. Τέλος γεννάται το ερώτημα και η ανησυχία για τί θα πρέπει είμαστε ικανοί και εάν τα προσόντα αποτελούν επαρκή όρο για μια γυναίκα ότι θα προχωρήσει το ίδιο σε οργανωτικό επίπεδο με έναν ισοδύναμο, ικανό και καταρτισμένο άνδρα. | el |
dc.format.extent | 108 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Οι γυναίκες στην διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων | el |
dc.title.alternative | Women in the administration of educational units | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | The School Management is an important factor in educational organizations and the role of the Director of a school unit is very important both for the educational unit itself and for the entire school network as the effective management of schools, which in turn affects their operation and development, largely depends on correspondingly effective Directors.
Although the field of education, in terms of employee participation, is "dominated by women", nevertheless, discrimination is observed in the positions of the hierarchy - a mismatch of women in teaching and administration.
According to the data and results of the research, the discrimination is due to stereotypical perceptions and attitudes of the teachers themselves. An invisible “glass ceiling” is thus created, where even those female teachers who aspire to have a professional development are prevented from pursuing it.
Despite the existing institutional framework, female teachers are discriminated because of their gender. The awareness of gender inequalities by themselves, their environment and above all the administrative hierarchy, as well as their encouragement in specific practical ways, so that they can follow a progression in their professional field, are some of the ways of dealing with the problem and promoting the real equality in education.
In this work, through the review of the literature and the investigation of the opinions of the teachers themselves, an effort is made to capture the qualifications that should characterize the effective Director and to ascertain whether these qualifications are really taken into account and to what extent most capable teachers are encouraged in claiming management positions.
The research shows that there is evidence that the lack of women at senior levels of the organization occurs despite women gaining the necessary experience, education and skills for advancement and despite various organizational efforts to support their careers development. This paper focuses on the barriers to women’s upward mobility. Gender bias in evaluation significantly contributes to women’s achievement of senior organizational positions.
The aim of the paper is to improve the understanding of why and how gender stereotypes cause hindering career judgments and discriminatory decision-making. We will look at ideas about the process by which gender stereotypes increase gender bias and the conditions that regulate its occurrence. Research is presented that tests these ideas and shows specific ways in which gender stereotypes and the expectations they produce can lead to negative outcomes with negative consequences for the advancement of women. Finally, the question and concern arise as to why we should be competent and that qualifications do not provide any assurance to a woman that she will advance in the same organizational level as an equally competent and qualified man. | el |
dc.contributor.master | Οικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων | el |
dc.subject.keyword | Φύλο | el |
dc.subject.keyword | Γυναικεία υποεκπροσώπηση | el |
dc.subject.keyword | Επαγγελματική εξέλιξη | el |
dc.subject.keyword | Σχολική ηγεσία | el |
dc.subject.keyword | Διοικητικό στυλ | el |
dc.subject.keyword | Εμπόδια | el |
dc.subject.keyword | Προοπτικές | el |
dc.date.defense | 2022-12-20 | |