Η επίδραση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων από τη σχολική ηγεσία και της οργανωσιακής υποστήριξης στην εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
The impact of the decision-making process by the school leadership and the organisational support on the employment satisfaction of secondary school teachers
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εργασιακή ικανοποίηση ; Λήψη αποφάσεων ; Σχολική ηγεσία ; Διευθυντής ; Διευθύντρια ; Οργανωσιακή υποστήριξη ; Στυλ ηγεσίαςΠερίληψη
Το παρόν πόνημα τιτλοφορείται «Η επίδραση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων από τη σχολική ηγεσία και της οργανωσιακής υποστήριξης στην εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών» και αποσκοπεί να διερευνήσει τις απόψεις και τις πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα σχετικά με την επίδραση του στυλ που ο διευθυντής/τρια λαμβάνει αποφάσεις και της κουλτούρας οργανωσιακής υποστήριξης στο αίσθημα ικανοποίησης από την εργασία τους. Η κεντρική προβληματική εντάσσεται στο ευρύτερο επιστημονικό ενδιαφέρον για την ικανοποίηση των εργαζομένων στους οργανισμούς εν γένει και των εκπαιδευτικών στους σχολικούς οργανισμούς εν είδει. Σε κάθε περίπτωση, εντάσσεται σε μια επίκαιρη διαλεκτική σχετικά με την ανάγκη εκσυγχρονισμού, όχι μόνο του εκπαιδευτικού συστήματος αυτού καθαυτού, αλλά και των ρόλο που διαδραματίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στη σχολική πραγματικότητα.
Η έννοια της εργασιακής ικανοποίησης στους εκπαιδευτικούς αναμφίβολα σχετίζεται με την αποτελεσματικότητά τους, με την αποδοτικότητα της σχολικής μονάδας και την ποιότητα των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Συνεπώς, ανάγεται σε καθοριστικό στοιχείο για την ισχυροποίηση της επαγγελματικής υπόστασης των εκπαιδευτικών στο σύγχρονο, πλουραλιστικό και τεχνολογικά υποστηριζόμενο περιβάλλον. Στη μετάβαση αυτή του ρόλου του εκπαιδευτικού από το στατικό «χθες» στο διαρκώς μεταβαλλόμενο «αύριο» καταλυτικός αρωγός είναι ο διεθυντής/τρια, που καλείται εξίσου να φέρει σε πέρας το πολυπρισματικό του πια έργο. Με τη θετική και δημιουργική παρακίνηση και έμπρακτη υποστήριξή του, με τις αποφάσεις του, διαμορφώνονται οι συνθήκες που επηρεάζουν το κλίμα, την οργανωσιακή υποστήριξη, τη συνεργατικότητα και την αλληλεπίδραση, την αμοιβαιότητα και την υποστήριξη. Κατ’ επέκταση, με τις αποφάσεις του η σχολική διεύθυνση ρυθμίζει το πόσο ικανοποιημένος ή δυσαρεστημένος αισθάνεται ένας εκπαιδευτικός από την εργασία του, το πόσο παραγωγικός θα είναι σε αυτή και το πόσο θα συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της σχολικής μονάδας.
Στο πλαίσιο του πονήματος διενεργήθηκε ποιοτική έρευνα με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών Β΄/θμιας εκπαίδευσης. Για τη συλλογή δεδομένων επιλέχθηκε το εργαλείο της συνέντευξης με χρήση ερωτηματολογίου ημιδομημένων ερωτήσεων. Από τα αποτελέσματα καταδείχθηκε χαλαρή συνάφεια μεταξύ της διαδικασίας λήψης αποφάσεων που υλοποιεί η σχολική ηγεσία και εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών, ενώ παράλληλα προέκυψαν ευρήματα σχετικά με τη συνάφεια του στυλ λήψης αποφάσεων, του στυλ ηγεσίας και της οργανωσιακής υποστήριξης με «φόντο» την εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών.