Η σχεσιακή ηγεσία και η οργανωσιακή συμπεριφορά στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού των εκπαιδευτικών μονάδων
Relational leadership and organizational behavior in human resource management of educational units
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/unipi/14819/Morsika_20066.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Σχεσιακή ηγεσία ; Ισότητα των φύλων ; Διαφορετικότητα ; Κοινωνικά δίκτυα ; Κονστρουκτιβισμός ; Οργανωτική συμπεριφορά ; Σχεσιακός διάλογος ; ΠρακτορείοΠερίληψη
Αυτή η διπλωματική εργασία μελετά την έννοια της σχεσιακής ηγεσίας σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό και την σύνδεσή της με τον ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Η σχεσιακή ηγεσία μελετάται σε σχέση με τον σχεσιακό διάλογο και την συμβολή αυτών των δύο παραγόντων στις διαπροσωπικές σχέσεις ως βασικοί παράγοντες για την ύπαρξη της ηγεσίας σε μία εκπαιδευτική μονάδα. Ένα βασικό ερώτημα της μελέτης είναι κατά πόσο ο διευθυντής/τρια είναι κοντά στην ομάδα των εκπαιδευτικών για την επίλυση των συγκρούσεων και για την εκπλήρωση των στόχων της ομάδας, έχοντας θετική επικοινωνία. Ένα άλλο ερώτημα που ερευνάται σε αυτήν την ερευνητική εργασία είναι αν οι γυναίκες/εργαζόμενες αντιμετωπίζουν εμπόδια στην εργασιακή τους διαδικασία και αν το φαινόμενο της «διαφορετικότητας» στηρίζεται θετικά σε έναν εργασιακό χώρο όπως η σχολική μονάδα. Επίσης, μελετάται αν ο διευθυντής/τρια επιβραβεύει την καλή απόδοση των εργαζομένων με τεχνικές ενθάρρυνσης και αν σε περίπτωση σύγκρουσης εντοπίζει το πρόβλημα της σύγκρουσης και κάνει διάλογο με τον εργαζόμενο/εκπαιδευτικό, μιλώντας με στοργική φωνή και έχοντας οπτική επαφή μαζί του. Τα ερωτήματα αυτά μελετώνται σε σχέση με τον κοινωνικό σύνολο και κατά πόσο τα αποτελέσματα της μελέτης συνδέονται με τα κοινωνικά δίκτυα. Η μελέτη αυτή βασίστηκε στις απαντήσεις 61 εκπαιδευτικών από την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ανδρών και γυναικών από την πόλη της Αθήνας και την υπόλοιπη Ελλάδα. Τα συμπεράσματά μας σχετικά με την έρευνα είναι ότι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, στηρίζει την νόμιμη λειτουργία του οργανισμού, έχοντας καλή επικοινωνία και κατασκευάζοντας την κοινωνική αλληλεπίδραση. Έτσι, αναπτύσσοντας τις σχέσεις στον οργανισμό αναπτύσσουν την κοινότητα προς όφελος του κοινού καλού, μία κοινότητα που βασίζεται στις σχέσεις μεταξύ των μελών και την ηγεσία. Οι εκπαιδευτικοί έχουν την ικανότητα της οικοδόμησης και της ανοικοδόμησης της κοινότητας, βάσει της επικοινωνίας και της γλώσσας, όντας σύγχρονοι ηγέτες. Επίσης στοχεύουν στην ομαδικότητα και λαμβάνουν άμεσα αποφάσεις στηρίζοντας τη νομιμότητα και στηρίζοντας επίσης τα κοινωνικά φαινόμενα όπως η διαφορετικότητα, η ισότητα των φύλων, η γυάλινη οροφή και η κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτό μας δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές των σχολικών μονάδων έχουν καταρρίψει τα στερεότυπα και αναπτύσσουν την κοινότητα και την ηγεσία σε σύνδεση με την ευρύτερη κοινωνία.