Στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη μετασχηματιστική ηγεσία των γυναικών σε διευθυντικές θέσεις των σχολικών μονάδων στη γενική ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η περίπτωση της Β’ Αθήνας
Attitudes and perceptions of teachers about the transformational leadership of women in positions of school management in general lyceums. The case of B’ Athens
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Διευθύντρια σχολικής μονάδας ; Διοίκηση ; Ηγεσία ; Σχολική ηγεσία ; Μετασχηματιστική ηγεσίαΠερίληψη
Έρευνες τριάντα ετών αλλά και πιο πρόσφατες μελέτες (Bellibas et al. 2021, Ismail et al. 2021, Mirsultan, και Marimuthu 2021, Paschal και Mikulu 2021) συνδέουν τη Μετασχηματιστική Ηγεσία με την εργασιακή ικανοποίηση και τη σχολική αποτελεσματικότητα. Οι Avolio και Bass (1991) μας επιβεβαίωσαν ότι μέσω του μετασχηματιστικού στιλ ηγεσίας, οι οργανισμοί ακμάζουν.
Οι γυναίκες υιοθετούν το μοντέλο της μετασχηματιστικής ηγεσίας, το οποίο αποτελεί συμμετοχική μορφή ηγεσίας (Bass 1999). Οι διευθύντριες αναζητούν λύσεις ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή, ενημερώνουν τους συνεργάτες τους, ενεργοποιούν εσωτερικούς παράγοντες υποκίνησης, παρακινώντας παράλληλα το προσωπικό να μοιραστεί ένα όραμα για τη σχολική μονάδα (Coleman, 2003)
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τις απόψεις και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών και των διευθυντριών, σχετικά με το βαθμό εφαρμογής της μετασχηματιστικής ηγεσίας, τη συσχέτισή του με το βαθμό της αποτελεσματικότητας της διευθύντριας και το βαθμό ικανοποίησης των εκπαιδευτικών, στα Ημερήσια Δημόσια Γενικά Λύκεια της Β’ Αθήνας. Επιπλέον διερευνά προτάσεις των εκπαιδευτικών και των διευθυντριών τους, ώστε να προσεγγίσουμε περισσότερο το σχολείο που μας αξίζει.
Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 17/5/2022 έως 17/6/2022 και συμμετείχαν 78 εκπαιδευτικοί, από σχολικές μονάδες με γυναίκα στη διευθυντική θέση. Το εργαλείο συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκε στην έρευνα ήταν το τμήμα του Πολυπαραγοντικού Ερωτηματολογίου Ηγεσίας, Multifactor Leadership Questionnaire MLQ 5x-Short. των Avolio και Bass (2004) το οποίο αφορά μόνο το μέρος εκείνο του ερωτηματολογίου που μετράει το μετασχηματιστικό στιλ ηγεσίας. Τα κύρια ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι η μετασχηματιστική ηγεσία των διευθυντριών έτσι όπως την αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί, εφαρμόζεται σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό στα Ημερήσια Δημόσια Γενικά Λύκεια της Β’ Αθήνας με Μ.Ο.=2,78 (55,77%).
Σχετικά με τις Διαστάσεις της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας οι Μ.Ο. των πέντε παραγόντων-διαστάσεων της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας, κυμαίνονται στο διάστημα από [2,58-3,06]. Τον μεγαλύτερο μέσο όρο τον έχει η εξιδανικευμένη Επιρροή – Χαρακτηριστικά, ακολουθούν η Εμψυχωτική Κινητοποίηση, η Διανοητική Διέγερση, η Εξιδανικευμένη Επιρροή – Συμπεριφορά και τελευταία η Εξατομικευμένη Εξέταση.
Για τα αποτελέσματα μετά την εφαρμογή της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας, η έρευνα έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί της Β’ Αθήνας αντιλαμβάνονται ότι η διευθύντριά τους ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του σχολείου, με μέσο όρο Αποτελεσματικότητας Μ.Ο.= 2,62.
Στη συσχέτιση των πέντε Διαστάσεων της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας και των τριών Αποτελεσμάτων - Εκβάσεις μετά την εφαρμογή της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας η έρευνα έδειξε ότι πιο ισχυρά συσχετίζονται η Διανοητική Διέγερση με την Ικανοποίηση των εκπαιδευτικών Μ.Ο.= 0,873 και η Εξατομικευμένη Εξέταση με την Ικανοποίηση των εκπαιδευτικών με Μ.Ο. = 0,868. Οι συσχετίσεις σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα p values είναι παντού στατιστικά σημαντικές.
Αναφορικά με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών όπως το φύλο, τα έτη υπηρεσίας, το επίπεδο σπουδών, φαίνεται ότι δεν επηρεάζουν το αντιλαμβανόμενο από τους εκπαιδευτικούς αποτέλεσμα της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας.