dc.contributor.advisor | Ρουκανάς, Σπυρίδων | |
dc.contributor.author | Κουτσουμπασάκου, Αικατερίνη | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T09:04:52Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T09:04:52Z | |
dc.date.issued | 2022-06 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14645 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/2068 | |
dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία αποτελεί μία προσπάθεια πολύπλευρης προσέγγισης των
διδακτορικών σπουδών γενικά αλλά και μέσα από το ιδιαίτερο πρίσμα της μεγάλης
παραγωγής διδακτόρων στην Ελλάδα. Στη βιβλιογραφία εντοπίζονται οι λόγοι για
τους οποίους λαμβάνεται η απόφαση για να γίνουν διδακτορικές σπουδές, τις
συνθήκες που τις ευνοούν, αυτές που τις δυσκολεύουν, καθώς και οι τάσεις που
επικρατούν διεθνώς για τη διενέργεια διδακτορικών σπουδών. Ομοίως, αναφέρονται
οι προοπτικές απασχόλησης οι οποίες διαφοροποιούνται σε μεγάλο βαθμό ανάλογα
τη χώρα που επιλέγει να ζήσει και να εργαστεί ο διδάκτορας. Για το λόγο αυτό εκτός
από τη βιβλιογραφική έρευνα, η παρούσα εργασία διεξήγαγε πρωτογενή έρευνα
στους διδάκτορες και υποψήφιους διδάκτορες του Πανεπιστημίου Πειραιώς μέσω
δομημένου ερωτηματολογίου για συλλογή πιο συγκεκριμένων στοιχείων. Η
βιβλιογραφική έρευνα έδειξε ότι η απόφαση για το αντικείμενο των διδακτορικών
σπουδών εξαρτάται διαχρονικά από την οικονομική δραστηριότητα του εκάστοτε
κράτους που επέλεγε να ζήσει ο διδάκτορας, ενώ οι δυνατότητες απορρόφησής τους
εξαρτάται από τον ισορροπημένο ρυθμό παραγωγής διδακτόρων όταν οι σπουδές δε
γίνονταν σε χώρες παραγωγής εξειδικευμένων επιστημόνων όπως οι Ηνωμένες
Πολιτείες της Αμερικής και το Ηνωμένο Βασίλειο. Επίσης, κατέδειξε τις δυνατότητες
που παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση στους υποψήφιους διδάκτορες παρά τις
διαφορετικές προσεγγίσεις που ακολουθούν οι χώρες/μέλη του Ευρωπαϊκού Ενιαίου
Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. Παράλληλα, έδειξε ότι οι Έλληνες διδάκτορες
εργάζονται κατά κύριο λόγο στον ακαδημαϊκό χώρο με πλήρη απασχόληση, σε
αντικείμενο συναφές με την επιστημονική τους εξειδίκευση, ενώ θεωρούν ότι οι
αποδοχές τους είναι χαμηλές σε σχέση με την προσπάθεια που κατέβαλλαν για να
φτάσουν σε αυτή τη θέση. Η έρευνα μέσω των ερωτηματολογίων έδειξε ότι οι
Έλληνες διδάκτορες έχουν προοπτικές απασχόλησης στο επιστημονικό τους πεδίο με
αποδοχές, όμως, που παραμένουν σε παρόμοιο επίπεδο όπως πριν τις διδακτορικές
σπουδές. Η αιτία για αυτό εντοπίζεται στην επιθυμία τους να απασχοληθούν στα
εγχώρια ακαδημαϊκά ιδρύματα στα οποία υπάρχει περιορισμένος αριθμός
ακαδημαϊκών θέσεων και λιγότεροι διαθέσιμοι πόροι. Τέλος, υπάρχουν και
αντικρουόμενα στοιχεία μεταξύ των απαντήσεων τα οποία δείχνουν την έλλειψη
ξεκάθαρης εικόνας για τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας για
διδακτορικές σπουδές στην Ελλάδα, που θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο
μελλοντικής έρευνας. | el |
dc.format.extent | 74 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Διδακτορικές σπουδές στην Ελλάδα : προσδοκίες και προοπτικές | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών | el |
dc.description.abstractEN | The present thesis is an attempt of a multifaceted approach to doctoral studies in
general but also in relation to the large production of doctorate degrees in Greece.
The investigated literature identifies the reasons why the decision for doing doctoral
studies is made, the conditions in favor of them, and the reasons opposing them, as
well as the european and international trends for the conduct of doctoral studies.
Similarly, it identifies the employment prospects, which vary depending on the
country the Doctor chooses to live and work in. For this reason, apart from the
bibliographic research, the present thesis conducted a supplementary primary survey
on PhD students and PhD holders of the University of Piraeus through a structured
questionnaire for the collection of more specific data. Bibliographic research has
shown that the decision for doing doctoral studies has depended over time on the
economic activity of the country chosen by the Doctor to live in, while the
employment possibilities depend on the balanced rate of doctoral production, if the
studies were not carried out in countries such as the United States of America and the
United Kingdom which produce specialized scientists. The Greek doctorate holders
work mainly full-time in academia, in a area related to their scientific specialization
and they consider that their earnings are low compared to the effort that they have
made to reach this position. Moreover, the supplementary survey has shown that
Greek PhD holders do have employment prospects in their scientific field, however,
salaries remain at a similar level as before completing the doctoral studies. The reason
for this lies in their desire to be employed in domestic academic institutions where
there is a limited number of academic positions and fewer resources available. Finally,
there are also conflicting elements among the survey responses that demonstrate the
lack of a clear picture of the real needs of the labor market for doctoral studies in
Greece, which, in turn, could be the subject of future research. | el |
dc.contributor.master | Διεθνείς κι Ευρωπαϊκές Πολιτικές στην Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Έρευνα | el |
dc.subject.keyword | Διδακτορικές σπουδές | el |
dc.subject.keyword | Ελληνικά πανεπιστήμια | el |
dc.subject.keyword | Υποψήφιοι διδάκτορες | el |
dc.date.defense | 2022-06-30 | |