Ο ρόλος του σχολικού ηγέτη στη διαμόρφωση κλίματος ενθάρρυνσης της γονεϊκής εμπλοκής
The role of the school leader in forming a climate that encourages parental involvement
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηγεσία ; Σχολική ηγεσία ; Μετασχηματιστική ηγεσία ; Γονεϊκή εμπλοκή ; Προσωπικότητα του / της διευθυντή / διευθύντριας ; Ρόλος του / της διευθυντή / διευθύντριαςΠερίληψη
Η ενεργή συμμετοχή των γονέων και η συνεργασία τους με το σχολείο κρίνεται στις μέρες μας ως απολύτως απαραίτητη για την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Για το λόγο αυτό, ο/η διευθυντής/-ντρια και οι εκπαιδευτικοί καλούνται να βρουν δημιουργικούς και καινοτόμους τρόπους, προκειμένου να αυξήσουν τη γονεϊκή συμμετοχή. Με δεδομένο ότι όλοι αναγνωρίζουν τη σημασία και τις προκλήσεις, που αφορούν τη συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια, πλήθος ερευνητών έχουν μελετήσει πώς μπορεί να διευκολυνθεί και να συντηρηθεί η συμμετοχή των γονέων στη σχολική ζωή, αφού η συνεργασία με τους δασκάλους έχει αποδειχθεί ότι παίζει ουσιώδη ρόλο τόσο στην απόδοση των μαθητών/μαθητριών όσο και στην κοινωνικοποίησή τους.
Ωστόσο, αυτή η συνεργασία ή όπως αναφέρεται επιστημονικά η γονεϊκή εμπλοκή εξαρτάται απολύτως και από τον/την διευθυντή/-ντρια του σχολείου αφού αυτός/αυτή προσδιορίζει τις σχέσεις μεταξύ διδασκόντων και γονέων και καθορίζει το κλίμα επικοινωνίας μεταξύ του σχολείου και των γονέων.
Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να διερευνήσει, με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων, τις απόψεις των γονέων μαθητών/-τριών Δημοτικού σχολείου για την προσωπικότητα, το ρόλο και την στάση του/της διευθυντή/-ντριας και το πως αυτός/αυτή επιδρά ενθαρρύνοντας ή αποθαρρύνοντας την επικοινωνία και συνεργασία τους με το σχολείο και την ενεργή συμμετοχή τους στην εκπαίδευση των παιδιών τους.
Κατ’ αρχήν, θα προσδιοριστούν οι όροι «ηγεσία», «σχολική ηγεσία» και «γονεϊκή εμπλοκή» καθώς και ο ρόλος του/της διευθυντή/-ντριας του σχολείου, και στη συνέχεια θα εξεταστούν τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του/της διευθυντή/-ντριας, που ενθαρρύνουν ή αποθαρρύνουν τη γονεϊκή εμπλοκή.