Η βιώσιμη ηγεσία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Απόψεις εκπαιδευτικών για το ρόλο του διευθυντή γυμνασίων - λυκείων
Sustainable leadership in secondary education. Teachers' opinions about the role of the principal
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Βιώσιμη ηγεσία ; Βιώσιμη ανάπτυξη ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Η παρούσα εργασία ασχολείται με τη βιώσιμη ηγεσία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αρχικά, στην εργασία γίνεται αναφορά στην έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης και στους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης, ενώ ακολουθεί αναφορά στη σχέση μεταξύ βιώσιμης ανάπτυξης και εκπαίδευσης. Στη συνέχεια, η εργασία επικεντρώνεται στην έννοια της ηγεσίας και της βιώσιμης ηγεσίας, όπου γίνεται αναφορά στις επτά αρχές της βιώσιμης ηγεσίας. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας πραγματοποιείται μια πρωτογενής ποσοτική έρευνα. Η έρευνα έχει στόχο να εξετάσει πώς αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης την ανάγκη για βιώσιμη σχολική ηγεσία και ποια στοιχεία αντιλαμβάνονται οι ίδιοι ότι είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη βιώσιμης σχολικής ηγεσίας. Επίσης, μέσα από την έρευνα γίνεται προσπάθεια να διερευνηθούν οι στάσεις και οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη βιώσιμη ηγεσία. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από την έρευνα επιχειρείται να δοθεί απάντηση στο πώς γίνεται αντιληπτή από τους εκπαιδευτικούς η βιώσιμη σχολική ηγεσία, ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που διαθέτουν και πρέπει να έχουν οι βιώσιμοι ηγέτες και ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις της βιώσιμης ηγεσίας. Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών συμφωνεί με τις επτά βασικές αρχές της βιώσιμης ηγεσίας, ότι η βιώσιμη ηγεσία δημιουργεί και διατηρεί τη διαρκή μάθηση, εξασφαλίζει την επιτυχία με την πάροδο του χρόνου, υποστηρίζει την ηγεσία των άλλων, αντιμετωπίζει θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης αναπτύσσει αντί να εξαντλεί τους ανθρώπινους και υλικούς πόρους, καλλιεργεί την περιβαλλοντική ποικιλομορφία και ικανότητα και αναλαμβάνει ακτιβιστική δέσμευση με το περιβάλλον.