Στυλ ηγεσίας και επαγγελματική ικανοποίηση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Leadership style and teachers’ job satisfaction in primary education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Στυλ ηγεσίας ; Επαγγελματική ικανοποίηση ; Εκπαιδευτικοί ; Υποστηρικτική ηγεσία ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει τη σχέση μεταξύ του στυλ ηγεσίας του διευθυντή και της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά ερωτήματα στόχευαν, επίσης, στη διερεύνηση του πιο συχνά υιοθετούμενου στυλ ηγεσίας εκ μέρους των διευθυντών και στη διερεύνηση της ύπαρξης σημαντικής συσχέτισης μεταξύ του ηγετικού στυλ και των δημογραφικών χαρακτηριστικών. Επιπρόσθετα, τα ερωτήματα στόχευαν στη διερεύνηση του βαθμού επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών, καθώς και της ύπαρξης σημαντικής συσχέτισης της ικανοποίησης με διάφορα δημογραφικά χαρακτηριστικά. Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 120 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο συλλογής δημογραφικών στοιχείων, την Κλίμακας Ηγετικής Συμπεριφοράς των Hoy και Clover (1986), όπως μεταφράστηκε και σταθμίστηκε από τον Σταυρόπουλο (2007) και το ερωτηματολόγιο Καταγραφής Επαγγελματικής Ικανοποίησης των Εκπαιδευτικών [Teachers’ Satisfaction Inventory - (TSI)] των Γκόλια και Κουστέλιου (2014). Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το στυλ ηγεσίας σχετίζεται σημαντικά με την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, όταν οι διευθυντές υιοθετούν υποστηρικτικό στυλ, τότε η εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών αυξάνεται, ενώ όταν υιοθετούν περιοριστικό στυλ τότε η ικανοποίηση μειώνεται. Περαιτέρω, αναδείχθηκε σημαντική συσχέτιση του στυλ ηγεσίας με τον τύπο εργασίας του σχολείου και την περιοχή λειτουργίας του, ενώ παράλληλα αναδείχθηκε σημαντική συσχέτιση της επαγγελματικής ικανοποίησης με το φύλο των εκπαιδευτικών, την ηλικία, το επίπεδο σπουδών, τα έτη προϋπηρεσίας, τη σχέση εργασίας και τον τύπο του σχολείου εργασίας.