Η σημασία της online εκπαίδευσης σε περίοδο πανδημίας
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ; Online εκπαίδευση ; ΤΠΕ ; Πανδημία ; COVID-19Περίληψη
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας, είναι ο εντοπισμός μέσω βιβλιογραφικής επισκόπησης, των προκλήσεων που αντιμετώπισε η εκπαιδευτική κοινότητα, κατά την εφαρμογή της online εκπαίδευσης, στην περίοδο της πανδημίας COVID-19, καθώς και των παραγόντων που συνέβαλαν στην εμφάνιση αυτών των προκλήσεων, προκειμένου, μέσω των λύσεων που θα προταθούν, να αναδειχθεί η σημασία αυτής της μορφής εκπαίδευσης σε περιόδους κρίσεων. Οι προκλήσεις που εντοπίστηκαν βιβλιογραφικά σχετίζονται με δυσκολίες χρήσης των τεχνολογικών μέσων καθώς και με προβλήματα στις κύριες λειτουργίες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως η επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικού και εκπαιδευόμενων αλλά και μεταξύ των εκπαιδευόμενων, η διαχείριση της ηλεκτρονική τάξης, η δημιουργία ενός ελκυστικού και ενδιαφέροντος περιβάλλοντος μάθησης και η αξιολόγηση και ανατροφοδότηση των εκπαιδευόμενων. Οι παράγοντες που συντέλεσαν στη δημιουργία αυτών των εμποδίων είναι: η έλλειψη κατάλληλων τεχνολογικών υποδομών τόσο κατ’οίκον, όσο και στις εκπαιδευτικές μονάδες, η έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευόμενων, η έλλειψη αρχικής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και η αποσπασματική και μη στοχευμένη κατάρτιση των μελλοντικών εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ, η απουσία κατάλληλου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, που να καλύπτει τις ανάγκες τόσο των εκπαιδευόμενων όσο και του αναλυτικού προγράμματος σπουδών και το ότι η online εκπαίδευση δεν αποτελεί μέρος της μαθησιακής κουλτούρας, γεγονός που ενισχύει τις αντιλήψεις ότι αυτή η μορφή εκπαίδευσης δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των εκπαιδευόμενων. Από τα προαναφερθέντα ευρήματα, προέκυψε ότι προκειμένου η online εκπαίδευση να μην απομακρύνεται από την αντίληψη της γνώσης ως κοινωνική αξία, απαιτείται ένας αποτελεσματικά οργανωμένος και μακροπρόθεσμος εκπαιδευτικός σχεδιασμός, ο οποίος θα περιλαμβάνει: (α) την ένταξη των ΤΠΕ στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών υπό το πρίσμα μιας κριτικής παιδαγωγικής αντίληψης, (β) την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ και (γ) την αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών των εκπαιδευτικών μονάδων.