Φύλο και σχολική ηγεσία στην Ελλάδα. Μια εξελικτική πορεία από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα έως σήμερα
Gender and school leadership in Greece. An evolutionary course from the second half of the 20th century until today
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Φύλο ; Έμφυλες διακρίσεις ; Χειραφέτηση ; Φεμινισμός ; Φεμινιστικό κίνημα ; Υποεκπροσώπηση ; Επαγγελματική εξέλιξη ; Σχολική ηγεσία ; Διοικητικό στυλΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία με τίτλο «Φύλο και σχολική ηγεσία στην Ελλάδα. Μια εξελικτική πορεία από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα έως σήμερα», στόχο έχει τη διερεύνηση και την καταγραφή των πιθανών έμφυλων διακρίσεων στην ηγεσία της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, την ερμηνεία τους καθώς και την απόπειρα κατάθεσης κάποιων προτάσεων. Στο θεωρητικό μέρος, μέσα από την επισκόπηση της βιβλιογραφίας, εξετάστηκε η σημασία των έμφυλων ρόλων, δηλαδή τα στοιχεία που καθορίζουν την ανδρική και την γυναικεία συμπεριφορά, σε όλους τους τομείς της ζωής σε εθνικό επίπεδο. Καταγράφηκαν οι βιβλιογραφικές αναφορές σχετικές με την εκπαίδευση ως πεδίο και μέσο για τη κοινωνική και επαγγελματική καταξίωση των γυναικών και την εξάλειψη των έμφυλων διακρίσεων. Εν συνεχεία, μελετήθηκε η σημασία της ταύτισης του επαγγέλματος της δασκάλας με το γυναικείο φύλο αλλά και τα αίτια της υποεκπροσώπησής τους σε ηγετικές θέσεις. Στο ερευνητικό τμήμα της εργασίας επιχειρήθηκε να μελετηθεί ο τρόπος με τον οποίον οι ίδιες οι διευθύντριες σχολικών μονάδων αντιλαμβάνονται πιθανές διακρίσεις στην άσκηση των καθηκόντων τους. Καταγράφηκαν και ερευνήθηκαν οι απόψεις τους για τον τρόπο οργάνωσης, διοίκησης και λειτουργίας της σχολικής μονάδας που σχετίζονται με το φύλο τους και τέλος, στα περιορισμένα πλαίσια της ερευνητικής μας προσπάθειας, έγινε απόπειρα να αποτυπωθεί και να ερμηνευθεί η επίδραση του βιολογικού φύλου της ηγεσίας της σχολικής μονάδας στο δίκτυο σχέσεων του σχολικού περιβάλλοντος.