Ο ρόλος της αυτονομίας στη λειτουργία των σχολικών μονάδων
The role of school autonomy in education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Συγκεντρωτισμός ; Αποκέντρωση ; Σχολική αυτονομία ; Γραφειοκρατικό μοντέλο ; Αυτοδιαχειριζόμενη εκπαίδευση ; Αυτονομία του εκπαιδευτικούΠερίληψη
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια έρευνα σχετικά με το βαθμό αυτονομίας που υπάρχει στα σχολεία της Ελλάδας και το βαθμό επιθυμητής αυτονομίας από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Το δείγμα αποτελείται από 159 εκπαιδευτικούς από τον Νομό Αττικής. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με γραπτό ερωτηματολόγιο. Οι ερωτήσεις αφορούν το κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί έχουν αυτονομία σε παιδαγωγικά μείζονα ζητήματα αλλά και κατά πόσο εμπλέκονται ή επιθυμούν να εμπλακούν σε διοικητικά και επαγγελματικά θέματα που τους αφορούν άμεσα . Οι τελευταίες ερωτήσεις επιχειρούν να συνδέσουν την αυτονομία με την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών από τις συνθήκες εργασίας τους.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα είναι βαθιά συγκεντρωτικό με την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών να στερείται την επαγγελματική της αυτονομία σε βασικούς τομείς και λίγοι να είναι αυτοί που να δηλώνουν πολύ ικανοποιημένοι από την εργασία τους. Το πιο βασικό, όμως, είναι ότι όλοι επιθυμούν την αυτονομία τους στο επάγγελμα τους και μάλιστα πιο έντονα εκείνοι που μέχρι τώρα δεν διαθέτουν σχεδόν καθόλου