Ο ρόλος και τα χαρακτηριστικά του διευθυντή-ηγέτη κατά την περίοδο της πανδημίας στο χώρο της εκπαίδευσης η περίπτωση της ειδικής αγωγής
The role and characteristics of headteacher-leader during the pandemic period in the education the case of special education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηγεσία ; Ηγεσία κρίσης ; Πανδημία ; COVID-19 ; Σχολικές μονάδες ειδικής αγωγήςΠερίληψη
Η παρούσα μελέτη ασχολείται με την προσπάθεια των διευθύνσεων να ανταπεξέλθουν στην κρίση που δημιούργησε η πανδημία covid- 19. Μέσα από την προσπάθεια αυτή αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά και ο ρόλος τους.
Στο θεωρητικό μέρος της παρούσας μελέτης γίνεται αναφορά στην έννοια της ηγεσίας, στα μοντέλα της ηγεσίας αλλά και στην έννοια της κρίσης και του τρόπου αντιμετώπισής της.
Σκοπός της μελέτης είναι να επικεντρωθεί στην περίπτωση των σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της ειδικής αγωγής. Πρόκειται για εξέταση μελέτης περίπτωσης της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα. Η μελέτη έγινε με τη μέθοδο της συνέντευξης και οι διευθυντές απάντησαν σε μια σειρά ερωτήσεων ανοιχτού τύπου. Οι συνεντεύξεις έγιναν δια ζώσης τον Ιούνιο του 2021 και ολοκληρώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2021.
Από τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων προκύπτει ότι οι διευθύνσεις, προσπαθούσαν να εφαρμόσουν τις οδηγίες της Πολιτείας, οι οποίες όμως ήταν γενικές για όλες τις σχολικές μονάδες. Έπρεπε να προσαρμόσουν τις οδηγίες στις ιδιαιτερότητες των μαθητών τους αλλά και να αντιμετωπίσουν τον επιπλέον φόρτο εργασίας λόγω πανδημίας. Όλα αυτά με εξαιρετικά μειωμένο προσωπικό σε κάποιες περιπτώσεις, λόγω ειδικών αδειών προσωπικού που ανήκε σε ευαίσθητες ομάδες. Επίσης ο μεγαλύτερος αριθμός εκπαιδευτικών ήταν συμβασιούχοι που για πρώτη φορά εργάζονταν στα συγκεκριμένα σχολεία. Αργότερα, όταν τα σχολεία ειδικής αγωγής δεν ανέστειλαν τη λειτουργία τους, προστέθηκε ο φόβος της μετάδοσης της ασθένειας εξαιτίας του ότι τα μέτρα ενάντια στην πανδημία covid-19 δεν μπορούσαν να εφαρμοστούν απόλυτα αλλά και αποτελεσματικά στους μαθητές της ειδικής αγωγής. Ο χώρος της ειδικής αγωγής χρειάζεται περαιτέρω έρευνα.