Γενετικές εξετάσεις απευθείας στους καταναλωτές (Direct to consumer genetic tests): μελέτη της ικανοποίησης των χρηστών
Direct to consumer genetic tests (DTC): user’s satisfaction study
Master Thesis
Συγγραφέας
Antonaki, Maria
Αντωνάκη, Μαρία
Ημερομηνία
2021Επιβλέπων
Vozikis, AthanassiosΒοζίκης, Αθανάσιος
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Γενετική ; Γενετικές εξετάσεις απευθείας στους καταναλωτές ; Ιατροτεχνολογικά προϊόντα ; Διαστρωμάτωση κινδύνου ; Ικανοποίηση ; Μελέτη ικανοποίησης των χρηστών ; Genetics ; Genetic tests provided directly to consumers ; Medical devices ; Risk stratification ; Satisfaction ; User’s satisfactionΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία είχε ως αντικείμενο τη μελέτη ενός συνόλου χαρακτηριστικών που αφορούν τις γενετικές εξετάσεις που παρέχονται απευθείας στους καταναλωτές δίχως την εμπλοκή ειδικού, καθώς και την επίδραση διαφόρων παραγόντων επί της ικανοποίησης των χρηστών. Αρχικά, παρατίθεται σύντομη εισαγωγή στην οποία παρουσιάζονται ειδοποιοί διαφορές μεταξύ γενετικών εξετάσεων και γενετικών εξετάσεων που προσφέρονται απευθείας στον καταναλωτή, αλλά και τον αντίκτυπο της μιας μορφής επί της άλλης. Εν συνεχεία, αναλύονται σε βάθος έννοιες και διαδικασίες οι οποίες αποτελούν υπόβαθρο για την υπόλοιπη ανάλυση όπως: της έννοιας του ιατροτεχνολογικού προϊόντος, των διαδικασιών της κοινοποίησης προς της κυκλοφορίας στην αγορά 510(k),της έγκρισης προ της αγοράς PMAκαι του αιτήματος ταξινόμησης DeNovo. Παράλληλα πραγματοποιείται ιστορική αναδρομή με έμφαση στα σημεία σταθμούς από την παρθενική εμφάνιση των γενετικών αυτών εξετάσεων έως σήμερα. Επιπροσθέτως, πραγματοποιείται εκτενέστατη παρουσίαση της ισχύουσας νομοθεσίας τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής προβληματίζοντας για τα κενά αυτής για τα οποία αδήριτη εμφανίζεται η ανάγκη για διαρθρωτικές αλλαγές και παρεμβάσεις. Ακολουθεί παράθεση του περιεχομένου μάρκετινγκ και των κυρίαρχων υιοθετημένων επιχειρηματικών μοντέλων των εταιρειών εμπορίας και παροχής αυτών, καθώς και των βασικών διαφορών στις ακολουθούμενες τεχνικές των κυρίαρχων ¨παικτών της αγοράς¨ που επεξηγεί την διαστρωμάτωση κινδύνου και την ένταξη των χρηστών σε διαφορετικά επίπεδα αυτού. Το επόμενο κεφάλαιο της εν λόγω μελέτης παρουσιάζει την κατάταξη των εξετάσεων με βάση τη ζήτησή τους, ενώ επισημαίνει βασικούς παράγοντες διαμόρφωσης της τιμής τους η οποία εμφάνισε υπέρμετρα πτωτική τάση. Η ερευνητική μελέτη ολοκληρώνεται με τη διατύπωση του ερευνητικού προβλήματος, την μεθοδολογία της έρευνας, την στατιστική ανάλυση των δεδομένων με το μοντέλο της τακτικής λογιστικής παλινδρόμησης, την αναλυτική αποτύπωση και ερμηνεία των αποτελεσμάτων ενώ τέλος απαριθμούνται συμπεράσματα από την εκτενέστατη προηγηθείσα ανάλυση. Όλα τα προαναφερθέντα σε συνδυασμό με τα ανακύπτοντα συμπεράσματα και τις καταχωρηθείσες κριτικές των χρηστών, βοηθούν τον εκάστοτε αναγνώστη να αφουγκραστεί το υπάρχον πλαίσιο γύρω από αυτές τις εξετάσεις, καθώς και να τεθούν μελλοντικοί ερευνητικοί στόχοι.