Η μεταπτυχιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα. Η πρόκληση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μεταπτυχιακά προγράμματα ; Τριτοβάθμια εκπαίδευση ; Μεταπτυχιακές σπουδές ; Ευρωπαϊκός Χώρος Τριτοβάθμιας ΕκπαίδευσηςΠερίληψη
Το θέμα της παρούσας εργασίας αφορά την ανάπτυξη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και ειδικότερα των μεταπτυχιακών σπουδών. Η εργασία αν και αναφέρεται σε θέματα του προπτυχιακού επιπέδου επικεντρώνεται στο Μεταπτυχιακό επίπεδο εξετάζοντας το νομοθετικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων στην Ελλάδα. Η ανάλυση περιλαμβάνει και τις νομοθετικές διατάξεις σχετικά με τα Διδακτορικά Προγράμματα στην Ελλάδα. Το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη και μεταρρύθμιση των δεδομένων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα όπως και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ συνδέεται τις τελευταίες δεκαετίες και με τις δράσεις της ΕΕ, όπως η «Ευρώπη 2000», η «Στρατηγική της Λισσαβόνας» και πιο πρόσφατα το Πρόγραμμα «Ευρώπη 2020»,που στοχεύουν στην προαγωγή της οικονομίας της γνώσης στην ΕΕ, με ανάπτυξη της έρευνας, της απασχόλησης, της τεχνολογίας, της παραγωγικότητας, της πληροφορίας, των επενδύσεων κ.α. Η διακήρυξη της Bologna (1999) προώθησε τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης που εκτείνεται πέρα από τα όρια των κρατών μελών της ΕΕ και έχει επηρεάσει τις εξελίξεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Στόχοι του ΕΧΑΕ ήταν η ισότητα, η ελευθερία, η αυτονομία των ιδρυμάτων, η δια βίου μάθηση, η κινητικότητα, η εξασφάλιση ποιότητας και διαφάνειας, η καθιέρωση ενός συστήματος μεταφοράς πιστωτικών μονάδων, η ισότητα και η αναγνώριση των τίτλων σπουδών, η συνεργασία των ανώτατων ιδρυμάτων, η κατοχύρωση του πρώτου, του δεύτερου και του τρίτου κύκλου σπουδών κ.α. μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εργασία εξετάζει πτυχές της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα όπως η οργάνωση, η ποιότητα, η χρηματοδότηση και το νομοθετικό πλαίσιο. Επίσης παρουσιάζει τα κύρια πρότυπα στην Ευρώπη, το Αγγλοσαξονικό και το Ηπειρωτικό, στο χώρο της Τριτοβάθμιας και ιδιαίτερα των Μεταπτυχιακών Σπουδών.