Πολιτικές ένταξης: εκπαιδευτικές δραστηριότητες στα Κέντρα Προσωρινής Φιλοξενίας Προσφύγων
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μετανάστευση ; Μετανάστες ; Πρόσφυγες ; Προσφυγικό ζήτημα ; Προσφυγική κρίση ; Διαπολιτισμική εκπαίδευση ; Πολιτικές ένταξηςΠερίληψη
Η μετανάστευση είναι ένα φαινόμενο πολυσύνθετο που επιδρά όχι στα άτομα που μετακινούνται αλλά και στις κοινωνίες αναχώρησης και προορισμού. Ο μετανάστης και ο πρόσφυγας, δύο έννοιες διακριτές στη διεθνή βιβλιογραφία και πρακτική, αποτελούν κομβικό σημείο των πολιτικών ένταξης. Με έμμεσο, τουλάχιστον, τρόπο, απασχολούν την ΕΚ/ΕΕ από τις αρχές της, κυρίως μέσω των πολιτικών που αφορούν την κινητικότητα των ατόμων εντός της ΕΕ. Με την πρόσφατη προσφυγική κρίση πολλές ευρωπαϊκές χώρες χαρακτήρισαν την ένταξη των προσφύγων, μέσω των κοινωνικών τους μηχανισμών, τεράστια πρόκληση. Η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης μας βοηθά να διερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους η εκπαίδευση και οι κοινωνικοί μηχανισμοί αλληλεπιδρούν και επηρεάζουν τη θέση των ατόμων μέσα στις ομάδες. Δεδομένης της διάστασης της πολυπολιτισμικότητας που χαρακτηρίζει τη σημερινή ΕΕ, η έννοια της διαπολιτισμικότητας, δηλαδή μιας δυναμικής σχέσης των πολιτισμών είναι κομβικό σημείο για την εκπαίδευση και τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία εντάσσονται στις πολιτικές ένταξης και στοχεύουν στην ένταξη των παιδιών προσφύγων. Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επικεντρώνεται στα εκπαιδευτικά προγράμματα που αναπτύχθηκαν στην ΕΕ και στην Ελλάδα, λειτούργησαν υπό το πλαίσιο των προσφυγικών δομών και συντέλεσαν στην εκπαιδευτική ένταξη των μαθητών προσφύγων.