Καινοτομικές στρατηγικές / σύγχρονες τάσεις και προκλήσεις στον τομέα του τουρισμού: μια διερευνητική προσέγγιση
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Καινοτομία ; Στρατηγική ; Μελέτη περίπτωσης ; Τουρισμός ; ΒιωσιμότηταΠερίληψη
Η δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και η εμπορία καινοτόμων υπηρεσιών αποτελεί σήμερα ένα από τα πλέον συχνά μελετημένα θέματα όσον αφορά την επιστήμη και την έρευνα και πρακτική στον τομέα του τουρισμού. Ο τομέας του τουρισμού αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους κλάδους παροχής υπηρεσιών, με σημαντικά έσοδα και την τρίτη μεγαλύτερη «βιομηχανία» εξαγωγών παγκοσμίως. Σε ότι αφορά την Ελληνική οικονομία ο τουρισμός έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως η «βάρια βιομηχανία» της και συμβάλει σημαντικά στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) και την απασχόληση. Η αύξηση του εθνικού και διεθνούς ανταγωνισμού καθώς και ο κορεσμός της αγοράς αποτελούν κίνητρα για την ανάπτυξη καινοτομιών. Επιπλέον, η καινοτομία μπορεί να είναι προπομπός της αναπτυξιακής επιχειρηματικής δραστηριότητας, αφού αξιοποιεί τις εξελίξεις της εκάστοτε εποχής και προσαρμόζεται ανάλογα με τις επιταγές της οικονομίας. Η κατάσταση της αγοράς του τουρισμού απαιτεί εύρεση και εφαρμογή καινοτομικών στρατηγικών με σκοπό την ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών και προϊόντων καθώς και την παρακολούθηση των μακροπρόθεσμων τάσεων της από τους επιχειρηματίες. Η αποτελεσματική και δημιουργική αξιοποίηση των συντελεστών παραγωγής καθώς επίσης και ο προσανατολισμός των πελατών αποτελούν απαίτηση για τη δημιουργία και προσφορά καινοτόμων υπηρεσιών και προϊόντων στους τουριστικούς προορισμούς. Ωστόσο, το γεγονός ότι τα τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες και η τουριστική εμπειρία επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από εξωτερικούς παράγοντες, που δεν μπορούν να ελεγχθούν από τις τουριστικές επιχειρήσεις και από τους καταναλωτές κάνει επιτακτική την ανάγκη για την δημιουργία σχετικής κουλτούρας και σε εθνικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να είναι ο στόχος τόσο των ερευνητών όσο και των διαχειριστών των τουριστικών προϊόντων να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν μια αποτελεσματική διαδικασία καινοτομίας στον τουριστικό προορισμό προκείμενου να διατηρήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα στην αγορά.