Συγχωνεύσεις και εξαγορές. Μελέτη περίπτωσης στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών: εξαγορά της Hellas On Line από την Vodafone Ελλάδος
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Συγχωνεύσεις – εξαγορές ; Χρηματοοικονομική ανάλυση ; Υποδείγματα αποτίμησης ; ΤηλεπικοινωνίεςΠερίληψη
Η στρατηγική ανάπτυξης μέσω των συγχωνεύσεων και των εξαγορών, (στο εξής Σ&Ε) αποτελεί πλέον για τις επιχειρήσεις μία διαδεδομένη τακτική την οποία ακολουθούν ώστε να πετύχουν τους στόχους που έχουν ορίσει, να ξεπεράσουν την απειλή του ανταγωνισμού και να εδραιώσουν την παρουσία τους στην αγορά. Η υλοποίηση τους επιφέρει σημαντικές αλλαγές και ανακατατάξεις, τόσο στις λειτουργίες των εταιριών, όσο και στις εμπλεκόμενες με αυτές ομάδες προσώπων. Η πολυπλοκότητα των ενεργειών που απαιτούνται για την επιτυχημένη ολοκλήρωση, η λεπτομερής ανάλυση που προηγείται καθώς και η διακίνηση των μεγάλων κεφαλαίων, είναι κάποιοι από τους βασικούς παράγοντες που οι Σ&Ε προσεγγίζονται ως πράξεις μεγάλης σημασίας και βαρύτητας για την αγορά.
Τα τελευταία χρόνια οι Σ&Ε έχουν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον και των οικονομολόγων, οι οποίοι μέσα από σχετικές μελέτες και αναλύσεις επιχειρούν να εξάγουν συμπεράσματα και να ταξινομήσουν τις αντίστοιχες περιπτώσεις, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά και τα γνωρίσματά τους. Σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τους αναλυτές αποτελούν τα κίνητρα και οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις, τα οφέλη, αλλά και τα πιθανά μειονεκτήματα, καθώς και οι επιδράσεις ή οι συνέπειες τόσο για τις ίδιες όσο όμως και για το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον.
Όπως επαληθεύεται και από την αναδρομή στο παρελθόν, οι Σ&Ε προκύπτουν κατά κύματα τα οποία είναι ξεκάθαρο πως είναι σε αλληλεπίδραση με τον ρυθμό ανάπτυξης του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος καθώς και με τις εκάστοτε εξελίξεις και αλλαγές σε επιχειρησιακό και λειτουργικό επίπεδο.
Τα βασικότερα ζητήματα που προσεγγίζονται στην παρούσα μελέτη σχετίζονται με τα κίνητρα των εταιριών ώστε να ακολουθήσουν την στρατηγική των Σ&Ε, την αποδοτικότητα αυτών, αλλά και το ενδεχόμενο της αποτυχίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο πραγματοποιείται ανάλυση στην αποτίμηση της υπό εξαγοράς ή συγχώνευσης εταιρίας από τον υποψήφιο αγοραστή, καθώς και στις μεθόδους που χρησιμοποιούνται ανά περίπτωση. Τέλος, στο τρίτο κεφάλαιο εξετάζεται και αναλύεται η πρόσφατη περίπτωση εξαγοράς στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, της Hellas on Line από την Vodafone Ελλάδος.