Σύγχρονες τάσεις στη ναυτιλία τακτικών γραμμών Ε/Κ και οι επιπτώσεις στο λιμενικό ανταγωνισμό: η περίπτωση της λιμενικής βιομηχανίας Ευρώπης και Ασίας
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Λιμάνια Ευρωπαϊκής Ένωσης - Ασίας ; Ζήτηση ; Προσφορά ; Οριζόντιες και κάθετες ολοκληρώσεις ; Δείκτες συγκέντρωσης ; Ports in Europe - Asia ; Demand ; Supply ; Horizontal and vertical integration ; Concentration indexesΠερίληψη
Στη παρούσα εργασία, έπειτα από ενδελεχή επισκόπηση της βιβλιογραφίας, αναλύονται οι τάσεις και οι εξελίξεις που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια, ιδίως την περίοδο 2006 -2016, στη ναυτιλιακή αγορά τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω της πραγματοποίησης οριζόντιων και κάθετων ολοκληρώσεων.
Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι αλλαγές και οι εξελίξεις στη δομή και στη μορφή της λιμενικής βιομηχανίας των τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων των μέσω οριζόντιων και κάθετων ολοκληρώσεων. Κατόπιν των ανωτέρω γίνεται αναφορά στον αντίκτυπο που είχαν οι προαναφερθείσες εξελίξεις στην ζήτηση και στην προσφορά της λιμενικής αγοράς τόσο σε λιμάνια Ε/Κ της Ευρώπης όσο και της Ασίας με επίκεντρο τον ανταγωνισμό.
Εν συνεχεία, η συλλογή των δεδομένων ήταν καίρια για την μελέτη του βαθμού του ανταγωνισμού στα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ασίας. Για τον σκοπό αυτό υπολογίστηκαν οι παρακάτω δείκτες συγκέντρωσης: α) Δείκτης των Μεριδίων Αγοράς, β) ο Λόγος συγκέντρωσης (Concentration Ratio), γ) ο Δείκτης Herfindal-Hirschiman.
Τέλος, το συμπέρασμα που εξάγεται είναι να συγκεντρώνεται περίπου το 50% της συνολικής παγκόσμιας διακίνησης TEUs στα λιμάνια της Ασίας σε σχέση με της Ευρώπης. Στην λιμενική βιομηχανία και για την περίοδο 2006-2015 έχουμε μέτρια συγκέντρωση της αγοράς με τάσεις συνεχούς μείωσης. Μέσω των δεικτών συγκέντρωσης CR8, HHI. Τέλος, το συμπέρασμα που εξάγεται είναι πως η αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσιάζεται συγκεντρωμένη με βορειότερα λιμάνια να καταγράφουν την υψηλότερη συγκέντρωση.