Επιχειρησιακή επικοινωνία και διαπραγματεύσεις
Business communication and negotiations
Master Thesis
Συγγραφέας
Μεσσαλάς, Δημήτριος
Ημερομηνία
2017-09Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επιχειρησιακή επικοινωνία ; Διαπραγματεύσεις ; ΕταιρείεςΠερίληψη
Η εκπόνηση της συγκεκριμένης Διπλωματικής εργασίας με θέμα την Επιχειρησιακή
Επικοινωνία και τις Διαπραγματεύσεις έχει ως στόχο την καταγραφή και ανάλυση
των εννοιών του τίτλου και την κατανόηση αυτών μέσα από την παράθεση Μελετών
Περίπτωσης και την περεταίρω ανάλυση και σύνδεσή τους με τη θεωρία, όπως αυτή
έχει διαμορφωθεί και αναπτύσεται γύρω από τα συγκεκριμένα θέματα.
Η έννοια της Επικοινωνίας, όσον αφορά το ενδοεπιχειρησιακό και
εξωεπιχειρησιακό επίπεδο είναι άμεσα συνυφασμένη με τις Διαπραγματευτικές
πρακτικές που ακολουθεί ο κάθε οργανισμός και την επιτυχία που εμφανίζει
αναλογικά με τις επιλογές του γύρω από την Επικοινωνία τις πληροφορίες και τη
Διαπραγμάτευση.
Ως απότοκος της ανωτέρω διαδικασίας προκύπτει και η επίτευξη της αναγκαίας
επαφής μεταξύ των οργανισμών, μέσω των σύγχρονων συστημάτων μεταφοράς
δεδομένων, πληροφοριών, ιδεών, διαθέσεων και συναισθημάτων σε ένα πλαίσιο
εταιρικής επικοινωνίας με γνώμονα τη διαπραγμάτευση ως μορφή επικοινωνιακής
τακτικής, το οποίο αποτελεί και το πρώτο πεδίο ανάλυσης της συγκεκριμένης
διπλωματικής εργασίας.
Τα τελευταία έτη, αν και η τεχνολογική πρόοδος είχε παράλληλη πορεία εξέλιξης
με την επικοινωνία και τις διάφορες επικοινωνιακές πρακτικές μεταξύ των ανωτέρω
κατηγοριών, απ’ ό,τι φαίνεται δημιούργησε στις Διοικήσεις εταιρειών αρκετά
προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης. Αυτό συμβαίνει διότι ο κύκλος των
πληροφοριών που επηρεάζουν τους οργανισμούς και τις διοικήσεις, έχει διευρηνθεί
σε τέτοιο βαθμό, ώστε καθίσταται σχεδόν αδύνατη η άσκηση διοίκησης με τις
παραδοσιακά καθιερωμένες μεθόδους των υφισταμένων μέσων επικοινωνίας.
Στην σύγχρονη εποχή, το στέλεχος για να ασκεί το έργο της διοίκησης με επιτυχία
πρέπει να συμβαδίζει με τις σύγχρονες διαδικασίες διακίνησης πληροφοριών, ενδό-
και εξω-εταιρικά, καθώς και να επικοινωνεί το όραμα, την αποστολή και το έργο της
εταιρείας και στην υπόλοιπη οργάνωση (ενδοεταιρικό περιβάλλον), αλλά και στο
ευρύτερο κοινωνικό σύνολο που αφορά πελάτες, προμηθευτές και λοιπούς
stakeholders της εταιρείας (εξωεταιρικό περιβάλλον).
Η επιτυχία στην διοίκηση της επιχείρησης έρχεται με την διακίνηση ελεύθερης
ροής πληροφοριών (ενδοεταιρικά) και την επιτυχή καθοδήγηση των στελεχών και
εργαζομένων προς επίτευξη των στόχων με τη διακίνηση συγκεκριμένων
πληροφοριών προς το εξωεταιρικό περιβάλλον. Το στέλεχος, για να ελέγχει με
επιτυχία την εξωεταιρική επικοινωνία και να παρέχει εκ νεου πληροφόρηση, τόσο
εσωτερικά όσο και εξωτερικά, προς όφελος της επιχείρησης ακολουθεί τη διαδικασία
του κύκλου επαναπληροφόρησης (feedback) πριν ανατροφοδοτήσει με νέες
πληροφορίες.
Στις εταιρείες η επικοινωνία αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα στις
εκτελέσεις διαδικασιών και αποτελεί το λόγο που μία εταιρεία θα προοδεύσει και θα
αποδώσει κέρδη επιτυγχάνοντας τους στόχους της. Η αναφερόμενη ως
“Επιχειρησιακή Επικοινωνία”, σύμφωνα με τον Kiyoshi Yamauchi, είναι εκείνη που
θα μεταδώσει τη φιλοσοφία της εταιρείας, ενώ σύμφωνα με τον Thomas Jerfferson
τον τρίτο πρόεδρο των ΗΠΑ, ο οποίος χρησιμοποίησε πρώτος τον όρο (1802),
αφορούσε το άνοιγμα της επιχείρησης προς το κοινωνικό σύνολο, κάτι που
υλοποιήθηκε 100 χρόνια αργότερα (1902) από τον Ivy Lee, ο οποίος εισήγαγε το
όραμα της επιχείρησης ως πρόσθετη αξία για το κοινωνικό σύνολο.
Στην εποχή που διανύουμε, η διαδικασία της επικοινωνίας στα πλαίσια
επιχειρησιακών πρακτικών ενδο- αλλά και εξω- εταιρικά αφορά καθημερινά ένα
αντικείμενο διαπραγμάτευσης, μιας και όσον τα ποιοτικά αλλά και ποσοτικά
χαρακτηριστικά αυτής αυξάνονται, τόσο αλλάζει και η διαπραγματευτική θέση του
υποκειμένου, ενώ παράλληλα εφόσον είναι ποσοτικά διαχειρίσιμη, τα ποιοτικά
χαρακτηριστικά αυτής καθορίζουν σημαντικό μέρος της διαδικασίας της
διαπραγμάτευσης.
Τα άτομα, έχοντας πλέον στη διάθεσή τους όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την
άσκηση της διαπραγμάτευσης, καλούνται να τα χρησιμοποιήσουν προς το προσωπικό
τους όφελος, το οποίο ταυτίζεται άμεσα με την εταιρεία στα πλαίσια της εργασίας
τους (ενδο-εταιρικά), τόσο και (εξω-εταιρικά) μέσα από συνεχείς κύκλους
διαπραγματεύσεων και έχοντας πάντοτε ως επικοινωνιακή στόχευση την ανταλλαγή
πληροφοριών με στόχο τη βελτιστοποίηση της διαπραγματευτικής τους θέσης, όπως
περιγράφεται και αναλύεται από τις διαφορετικές οπτικές γωνίες που παραθέτει η
συγκεκριμένη διπλωματική εργασία.