Ερευνητική προσέγγιση νεκρού σημείου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
A break even approach for containerships
Master Thesis
Συγγραφέας
Σφύρης, Γεώργιος
Ημερομηνία
2017-10Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Νεκρό σημείο ; Πλοία ; Εμπορευματοκιβώτια ; Οικονομίες κλίμακας ; Θαλάσσιες μεταφορές ; Διεθνές εμπόριοΠερίληψη
Με τις θαλάσσιες μεταφορές να έχουν πρωταρχικό ρόλο στην ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου και την Κίνα να έχει εξελιχθεί σε μια οικονομική υπερδύναμη, τα τελευταία χρονιά υπάρχει μια τάση συγκέντρωσης του θαλάσσιου εμπορίου προς την Ασία. Δεδομένης της υπερβάλλουσας ζήτησης από την Κίνα, αυτή η διπλωματική εργασία προσπαθεί να διερευνήσει κατά πόσο είναι συμφέρουσα μια διαδρομή προς την Κίνα σε σχέση με μια διαδρομή προς ένα λιμάνι της Ευρώπης. Για να εξεταστεί αυτό αναλύονται τα λειτουργικά κόστη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και υπολογίζεται το νεκρό τους σημείο ώστε να βρεθεί από ποιον αριθμό εμπορευματοκιβωτίων είναι κερδοφόρο ένα ταξίδι προς αυτούς τους δύο προορισμούς. Παράλληλα, διερευνώνται οι οικονομίες κλίμακας στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η επιρροή τους στο κόστος του ταξιδιού. Για να επιτευχθεί αυτό συγκρίνονται πλοία διαφορετικών μεγεθών αφού αυξάνοντας το μέγεθος σε συνθήκες οικονομίας κλίμακας πετυχαίνεται μείωση του κόστους. Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύεται η έννοια του παγκόσμιου εμπορίου και η σημασία που έχουν οι θαλάσσιες μεταφορές στην ανάπτυξη του. Παράλληλα γίνεται η ιστορική αναδρομή των θαλάσσιων μεταφορών μέχρι και σήμερα και ύστερα παρουσιάζονται οι μεγαλύτερες εταιρείες που πρωτοστατούν στο κλάδο. Το δεύτερο κεφάλαιο επικεντρώνεται στο κλάδο της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αρχικά γίνεται μια ιστορική αναδρομή και στη συνέχεια διαχωρίζονται τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ανάλογα με το είδος τους. Μετά, αναλύεται το πλαίσιο κάτω από το οποίο λειτουργούν οι τερματικοί σταθμοί μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η τάση τόσο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όσο και των τερματικών για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας.
Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στο νεκρό σημείο, στο πως εξελίχθηκε σε αυτό που είναι σήμερα και στη σημασία του για τις ορθολογικές αποφάσεις των επιχειρήσεων.
Στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο αναλύονται τα κόστη που αφορούν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και έπειτα εξετάζεται η περίπτωση τριών πλοίων διαφορετικού μεγέθους και διαφορετικού προορισμού ούτως ώστε να ερευνηθεί κατά πόσο επηρεάζουν οι οικονομίες κλίμακας τα μεγαλύτερα σε μέγεθος πλοία ανάλογα με τον προορισμό τους και από ποια ποσότητα φορτίου και πάνω μπορεί να θεωρηθεί κερδοφόρο το ταξίδι για το κάθε πλοίο.