Το εμπόριο του LPG και τα λιμάνια διαχείρισής του
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Υγροποιημένο πετρελαϊκό παράγωγο αέριο ; Υγραέριο ; Τερματικά LPG ; Υγραεριοφόρα ; Liquified Petroleum Gas (LPG) ; LPG terminals ; LPG tanks ; GascarriersΠερίληψη
Το LPG (Liqified Petroleum Gas) ή αλλιώς υγροποιημένο πετρελαϊκό παράγωγο αέριο είναι ένα από τα καύσιμα, τα οποία έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται συστηματικά τα τελευταία χρόνια είτε από την βιομηχανία είτε από νοικοκυριά για διάφορες χρήσεις. Τα τελευταία χρόνια, λόγω των οικονομικών κυρίως συνθηκών, το παράγωγο αυτό έχει αρχίσει να γίνεται ευρέως διαδεδομένο σε πολλές χώρες παγκοσμίως και με βάση την τεχνολογική ανάπτυξη, που υπάρχει έχει εδραιωθεί σε πολλές χρήσεις, που έως τώρα δεν μπορούσε να γίνει.
Ως αέριο καύσιμο, σημαίνει ότι εμπεριέχει πάντοτε περισσότερους κινδύνους σε σχέση με τα συμβατικά υγρά ή στερεά καύσιμα, μιας και είναι άοσμο και αόρατο. Ωστόσο, τέτοιες αδυναμίες επιλύονται με κατάλληλες συνθήκες ασφαλείας και σωστά οργανωμένες και εξοπλισμένες εγκαταστάσεις. Μετά από την πάροδο αρκετών ετών με μελέτες στον τομέα της ασφάλειας τέτοιων εγκαταστάσεων έχουν σχεδόν εξαλειφθεί ατυχήματα τόσο κατά την αποθήκευση, όσο και κατά την μεταφορά του καυσίμου αυτού.
Έχει ενδιαφέρον να εστιάσουμε στην συνολική διαδικασία μεταφοράς, αποθήκευσης και επεξεργασίας, μιας και ορισμένα στοιχεία διαφέρουν από τα υπόλοιπα συμβατικά καύσιμα. Όπως είναι φυσικό, μεγάλες ποσότητες μεταφέρονται κυρίως μέσω θαλάσσης με ειδικά διαμορφωμένα δεξαμενόπλοια, τα οποία ξεκινούν από λιμάνια χωρών παραγωγής του καυσίμου ή από περιοχές, όπου υπάρχουν διυλιστήρια, που αναλαμβάνουν την κλασματική απόσταξη του αργού πετρελαίου για παραγωγή των παραγώγων του, μεταξύ των οποίων και το LPG, που συνηθίζεται να ονομάζεται σε πολλές περιπτώσεις απλά υγραέριο, υποδεικνύοντας την «διπλή» υπόστασή του. Σε κατάλληλες συνθήκες είναι υγρό, ενώ για την εκμετάλλευσή του, όπως για παράδειγμα στην καύση του απαιτείται να είναι στην αέρια μορφή του
Επίσης, οι εγκαταστάσεις, που βρίσκονται σε λιμάνια διαχείρισης παρουσιάζουν ενδιαφέρον ως προς την δομή και την οργάνωση των διαδικασιών, με βάση τις οποίες λειτουργούν. Σε αυτούς τους σταθμούς γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την διαμόρφωση των κατάλληλων παραμέτρων στο καύσιμο, ώστε να καταστεί ασφαλές καθ’ όλη την διάρκεια της μεταφοράς του, εφόσον πρόκειται για λιμάνι εκκίνησης, ενώ όταν πρόκειται για λιμάνι τερματισμού, τότε λαμβάνονται επιπλέον μέτρα και για την κατάλληλη εκφόρτωσή του και μεταφόρτωση ή διοχέτευση απευθείας σε εγκαταστάσεις επεξεργασίας ή χερσαία μέσα μεταφοράς. Οι εγκαταστάσεις αυτές ποικίλουν όσον αφορά την πολυπλοκότητά τους. Άλλες περιορίζονται στον βασικό εξοπλισμό μεταφόρτωσης και ασφαλείας, μιας και βρίσκονται σε περιοχές, όπου γίνεται απ’ ευθείας η περαιτέρω διάθεσή του, ενώ άλλοι τερματικοί σταθμοί είναι αρκετά καλά εξοπλισμένοι με διάφορα συστήματα, που διευκολύνουν την προσέγγιση πλοίων, την επιτάχυνση διαδικασιών μεταφόρτωσης καυσίμων και χρησιμοποιώντας τεχνολογικά μέσα εξαλείφουν την πιθανότητα λαθών και ατυχημάτων σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, που ακολουθείται.
Το LPG διαθέτει, σύμφωνα με μελέτες και με βάση θεωριών των εμπλεκόμενων μερών τις μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης παγκοσμίων, τόσο από πλευράς παραγωγής και ζήτησης, όσο και από πλευράς τεχνολογικής εξέλιξης και εύρεσης νέων μεθόδων για την απλούστευση διαδικασιών και τεχνικών επεξεργασίας, αποθήκευσης και διάθεσής του στους καταναλωτές. Οι τιμές και το ευνοϊκό νομοθετικό πλαίσιο, που προστατεύει το καύσιμο ενισχύει επιπλέον την θέση του έναντι άλλων συμβατικών καυσίμων, που αυτά τα χρόνια καλύπτουν αρκετά μεγάλο μερίδιο αγοράς.