Ανάπτυξη ψηφιακού περιβάλλοντος βασισμένου στη γνωστική μαθητεία για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών : ενίσχυση κοινωνικής ευθύνης εκπαιδευτικών με τη χρήση 3D εικονικού περιβάλλοντος στο Second Life
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εικονικά περιβάλλοντα ; Επαγγελματική ανάπτυξη ; Κοινωνική ευθύνη ; Εκπαιδευτικοί ; Second Life ; Virtual environments ; Professional development ; Social responsibility ; TeachersΠερίληψη
Ο ρόλος ενός δασκάλου στο σχολείο δεν θα πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση γνώσεων, αλλά θα πρέπει να αποτελεί ο ίδιος πηγή έμπνευσης για τους μαθητές και να τους εφοδιάζει με ιδέες και αξίες χρήσιμες για τη ζωή τους. Ένας δάσκαλος με αναπτυγμένη κοινωνική ευθύνη, μπορεί να μεταδώσει τις σχετικές αξίες στους μαθητές του μέσω του καθημερινού τρόπου ζωής του (Sihem, 2013).
Ένα κοινωνικά υπεύθυνο άτομο προσπαθεί να έχει θετική επίδραση στους συνανθρώπους του, στο περιβάλλον και την κοινωνία που ζει (Vanasupa et al., 2006). Η κοινωνική ευθύνη δεν περιορίζεται στην αποφυγή δράσεων που μπορεί να έχουν αρνητική επίπτωση σε άλλους, αλλά επεκτείνεται στην ανάληψη δράσεων με σκοπό τη παροχή βοήθειας σε άλλους ανθρώπους (Canney & Bielefeldt, 2015).
Μια καινούργια σχετικά τάση στο χώρο της εκπαίδευσης αποτελεί η χρήση εικονικών περιβαλλόντων με βασικό σκοπό τη σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που προσομοιώνουν ρεαλιστικά την πραγματική ζωή (Molka-Danielsen et al., 2012). Ωστόσο, η χρήση εικονικών περιβαλλόντων δεν έχει επεκταθεί, με σκοπό την υποστήριξη της επαγγελματικής κοινωνικής ανάπτυξης των εκπαιδευόμενων (Gregory et al., 2014).
Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας εξετάζεται η δυνατότητα καλλιέργειας κοινωνικής ευθύνης (κοινωνική ανάπτυξη) στους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη χρήση του εικονικού περιβάλλοντος Second Life. Υλοποιείται εικονικό περιβάλλον σχετικά με το έργο των Γιατρών χωρίς Σύνορα και την εκπαίδευση στην παροχή πρώτων βοηθειών. Η σχεδίαση του εικονικού περιβάλλοντος βασίζεται στη θεωρία της γνωστικής μαθητείας και περιλαμβάνει δραστηριότητες παιχνιδιού ρόλων. Επίσης, οι δραστηριότητες και η σχεδίαση του εικονικού περιβάλλοντος ενσωματώνουν στοιχεία - χαρακτηριστικά που ανήκουν σε πρακτικές, οι οποίες κρίνονται ικανές για την ενίσχυση της κοινωνικής ευθύνης των ατόμων.
Μετά το πέρας της εκπαιδευτικής παρέμβασης με τη χρήση σχετικών ερωτηματολογίων που έχουν χρησιμοποιηθεί σε άλλες σχετικές έρευνες, αξιολογείται το εικονικό περιβάλλον που υλοποιήθηκε και η πιθανή διαφοροποίηση στο επίπεδο κοινωνικής ευθύνης των συμμετεχόντων.
Επίσης, με προσωπική παρατήρηση και καταγραφή των μηνυμάτων επικοινωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής παρέμβασης αξιολογείται η αποτελεσματικότητα σχεδίασης των δραστηριοτήτων εντός του εικονικού περιβάλλοντος.
Στη συνέχεια καταγράφονται τα συμπεράσματα σχετικά με τη δυνατότητα χρήσης εικονικών περιβαλλόντων για την κοινωνική ανάπτυξη εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και αξιολογούνται πιθανοί περιορισμοί της παρούσας έρευνας.