Show simple item record

dc.contributor.advisorΠαρασκευά, Φωτεινή
dc.contributor.authorΚαραμπά, Βασιλική
dc.date.accessioned2018-01-19T09:34:16Z
dc.date.available2018-01-19T09:34:16Z
dc.date.issued2017-09
dc.identifier.urihttp://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/10671
dc.description.abstractΕρευνητικοί πυλώνες στην παρούσα εργασία αποτέλεσαν ο συναισθηματικός (affective), ο κοινωνικός (social) και ο γνωστικός (cognitive) τομέας, οι οποίοι περιλαμβάνουν διάφορους σημαντικούς παράγοντες μάθησης. Κατ' αντιστοιχία, παράγοντες όπως τα κίνητρα (motivation), η συνεργασία (collaboration) και η υπολογιστική σκέψη (computational thinking), μελετήθηκαν μέσα από τη σχεδίαση ενός εννοιολογικού πλαισίου, το οποίο αφορά ένα μικτό εκπαιδευτικό περιβάλλον για την διδασκαλία βασικών εννοιών προγραμματισμού και την κατανόηση εννοιών που προέρχονται από τα πεδία των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών (STE(A)M). Το εκπαιδευτικό αυτό περιβάλλον σχεδιάστηκε πάνω σε ένα μοντέλο ανεστραμμένης τάξης, ώστε να παρέχει ON-LINE και εξ' αποστάσεως δραστηριότητες μέσα από ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης μάθησης (LMS), όπως είναι το Moodle αλλά και δραστηριότητες για face-to-face διδασκαλία, αξιοποιώντας παράλληλα τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το προγραμματιστικό εργαλείο SCRATCH. Ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος αυτού βασίστηκε στο μοντέλο κινήτρων ARCS (KELLER, 1987), για κάθε βασική συνιστώσα του οποίου (Προσοχή - Συσχέτιση - Εμπιστοσύνη - Ικανοποίηση) ενσωματώθηκαν διαφορετικές στρατηγικές και τεχνικές. Βασικός στόχος αποτέλεσε η διερεύνηση για το αν μέσω των στρατηγικών αυτών, υπάρχει στατιστικά σημαντική επίδραση στα κίνητρα των μαθητών για το αντικείμενο του προγραμματισμού μέσα από τα πεδία STE(A)M. Ταυτόχρονα, δεδομένου ότι ο προγραμματισμός θεωρείται αναμφισβήτητα μέσο για την καλλιέργεια πολλών σημαντικών δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως είναι η υπολογιστική σκέψη και η συνεργασία, δόθηκε μεγαλύτερη έμφαση στο σχεδιασμό συνεργατικών δραστηριοτήτων επίλυσης προβλήματος. Για το λόγο αυτό, δημιουργήθηκαν δραστηριότητες βάσει των στρατηγικών Συνεργατικής Μάθησης (Collaborative Learning) Brainstorming & Think-Pair-Share, και της συνεργατικής διδακτικής προσέγγισης του προγραμματισμού «Προγραμματισμός σε ζευγάρια» (PAIR PROGRAMMING), μέσω των οποίων συνεπώς κρίθηκε απαραίτητη η διερεύνηση της ανάπτυξης των δεξιοτήτων αυτών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε τρεις φάσεις και χρησιμοποίησε ως δείγμα 12 μαθητές δημοτικού σχολείου ηλικίας 9-11 ετών. Βασίστηκε σε ποσοτική ανάλυση δεδομένων μέσω ερωτηματολογίων τα οποία απαντήθηκαν από τους μαθητές στην πρώτη και τρίτη φάση της έρευνας, δηλαδή στην αρχή και στο τέλος της πειραματικής διαδικασίας και στην παρατήρηση. Τα αποτελέσματα, κατέδειξαν ότι η επίδραση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος ήταν στατιστικά σημαντική στα κίνητρα των μαθητών καθώς και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και υπολογιστικής σκέψης. Η βιβλιογραφική επισκόπηση ανέδειξε την ανάγκη δημιουργίας ενός εννοιολογικού πλαισίου ικανού να παρέχει δυνατότητες για ανάπτυξη των προαναφερόμενων δεξιοτήτων αλλά κυρίως να αναπτύσσει κίνητρα σε μαθητές μικρής ηλικίας όπως είναι οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, να έρθουν σε επαφή με το αντικείμενο του προγραμματισμού ώστε μελλοντικά να εμπλακούν σε τομείς STEM. Εφόσον στην Ελλάδα, τίθεται θέμα για την ένταξη του γνωστικού αντικειμένου του προγραμματισμού σ' αυτή τη βαθμίδα εκπαίδευσης, κρίνεται απαραίτητη η υλοποίηση του σε μαθητές ακόμη μικρότερης ηλικίας απ' την προβλεπόμενη των προγραμμάτων σπουδών. Η σημαντικότητα της έρευνας έγκειται στην ανάδειξη αυτής της αναγκαιότητας, αλλά και στην επαφή των μαθητών με μορφές ασύγχρονης εκπαίδευσης όπως είναι τα ηλεκτρονικά μαθήματα μέσα από τα οποία καλλιεργούνται οι δεξιότητες ασύγχρονης συνεργασίας για επίλυση προβλημάτων. Επιπλέον, προτείνει μια μεθοδολογία ένταξης του καινοτόμου μοντέλου μικτής μάθησης, της ανεστραμμένης τάξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ως προκαταρκτικό στάδιο της αποκλειστικά on-line και εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης. Κυρίως, δίνει έμφαση στον σχεδιασμό ενός μικτού περιβάλλοντος μάθησης με την χρήση ποικίλων τεχνολογικών μέσων, τα οποία ενορχηστρώνονται κατάλληλα βάσει του μοντέλου κινήτρων ARCS, και των τεχνικών συνεργατικής μάθησης, μέσω του οποίου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να υποκινήσουν τους μαθητές τους και να επιτύχουν τους διδακτικούς στόχους τους σε κάθε γνωστικό αντικείμενο.el
dc.format.extent197el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleΑξιοποίηση του μοντέλου κινήτρων ARCS και συνεργατικών τεχνικών για τη δημιουργία ενός μικτού περιβάλλοντος μάθησης βασικών εννοιών προγραμματισμού μέσα από έννοιες STEAMel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτωνel
dc.description.abstractENMaster thesis is based on research pillars such as affective, social and cognitive sectors, which include several important learning factors like motivation, collaboration and computational thinking. These factors have been studied through the design of a conceptual framework that lies on a blended learning environment encompassing basic teaching programming principles and comprehension concepts that spring off Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM) fields. This blended learning environment was designed in the basis of a flipped classroom model in order to provide on-line distance learning activities through an integrated Learning Management System (LMS) such as Moodle, and face-to-face teaching activities, while making use of the benefits of the SCRATCH programming tool. The educational design was based on the ARCS motivation model (Keller, 1984), for each of its key components (Attention - Relevance - Confidence - Satisfaction), different strategies and techniques were incorporated. Master thesis based on these strategies has the main objective to investigate if there is a statistically significant effect on student motivation on programming using STE(A)M fields. Since programming is definitely a means of cultivation of many important 21st century skills, such as computational thinking and collaboration, greater emphasis has been placed on designing cooperative problem-solving activities. For this reason, activities have been developed on the basis of the Collaborative Learning strategies such as Brainstorming & Think-Pair-Share and the cooperative teaching approach of Pair Programming, which have made it necessary to investigate the development of these skills. The survey was conducted in three phases and carried on the sample of 12 elementary school students aged 9-11. It was based on quantitative data analysis through questionnaires that students filled in during the first and third phase of the research at the beginning and end of the experimental process and observation. The results revealed that the impact of the educational environment was statistically significant in motivating students as well as in developing cooperative and computational thinking skills. The literature review has highlighted the need of creating a conceptual framework containing capabilities for the development of the abovementioned skills, but primarily to motivate young learners such as primary school students, to get familiar with programming principles and in future to get involved with the STEM fields. In Greece however, existing the question of incorporating programming at this educational level, research has showed off the need of framework implementation in students even younger than the ones foreseen in the curricula. Master thesis importance lies in the emergence of this necessity, but also in students' interaction with asynchronous education forms such as electronic courses through which asynchronous collaboration problem solving skills are cultivated. Additionally, it proposes a methodology integrating innovative blended learning model, the flipped classroom in primary education, as a preliminary stage of the exclusive on-line and distance learning. Mainly it focuses on the design of a blended learning environment using various technological means, which orchestrated properly under ARCS motivation model and techniques of collaborative learning, by which teachers can stimulate their students and achieve teaching objectives in each subject.el
dc.contributor.masterΗλεκτρονική Μάθησηel
dc.subject.keywordΗλεκτρονική μάθησηel
dc.subject.keywordΣυναισθηματικοί παράγοντεςel
dc.subject.keywordΚίνητραel
dc.subject.keywordΑπόδοσηel
dc.subject.keywordΑποτελεσματικότηταel
dc.subject.keywordΜοντέλο χρονικής συνέχειαςel
dc.subject.keywordΣυνεργατική μάθησηel
dc.subject.keywordΚοινωνικοί παράγοντεςel
dc.subject.keywordΓνωστική μαθητείαel
dc.subject.keywordCognitive learningel
dc.subject.keywordARCS modelel


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Contact Us
Send Feedback
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»