Laytime calculation
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ships -- Cargo ; Freight and freightage ; Ναύλωση και ναύλος ; Πλοία -- Φορτίο ; Ναυλοσύμφωνα ; Lay daysΠερίληψη
Το ναυλοσύμφωνο αποτελεί την σύμβαση, την συμφωνία, η οποία ρυθμίζει τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ του ναυλωτή και του πλοιοκτήτη. Η συμφωνία αυτή εμπεριέχει ρυθμίσεις, όσον αφορά τον τύπο της ναύλωσης και τους όρους που αυτή οφείλεται να περατωθεί. Περιγράφει αναλυτικά, τόσο τις διεκδικήσεις όσο και τις υποχρεώσεις των δύο μερών που συναλλάσσονται. Στην εμπορική ναυτιλία, είναι σημαντικό να τηρούνται οι συμφωνημένες προθεσμίες. Η επικαιρότητα επηρεάζει τόσο τον πλοιοκτήτη όσο και τον ναυλωτή, με αποτέλεσμα τα κέρδη και τις ανταμοιβές. Η μη τήρηση των προθεσμιών μπορεί να οδηγήσει σε παραβίαση της σύμβασης, σε απώλειες και κυρώσεις. Εκτός από την διάρκεια του ταξιδιού, ένας σημαντικός παράγοντας στην επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων των ναυλοσυμφώνων είναι ο χρόνος που απαιτείται για την φόρτωση και εκφόρτωση των εμπορευμάτων. Ο χρόνος αυτός στο λιμάνι ονομάζεται σταλίες (laytime). Σταλίες είναι το χρονικό διάστημα που επιτρέπεται από τον εφοπλιστή για τη διενέργεια φόρτωσης ή εκφόρτωσης. Η σταλία καθορίζεται από ένα συμβόλαιο, το οποίο είναι η ανταλλαγή των υποχρεώσεων και η κατανομή των κινδύνων μεταξύ του πλοιοκτήτη και του ναυλωτή. Τα χαρακτηριστικά και ο υπολογισμός των σταλιών είναι ζωτικής σημασίας για την εμπορική ναυτιλία. Κάθε συμβαλλόμενο μέρος συμφωνεί να δεχθεί τον κίνδυνο σε ορισμένες περιπτώσεις που προβλέπονται. Η σταλία αρχίζει όταν το πλοίο φτάσει στον προορισμό που έχει συμφωνηθεί, είναι έτοιμο να φορτώσει ή να εκφορτώσει και έχει υποβάλει ένα έγκυρο “Notice of Readiness (NOR)”. Η σταλία μπορεί να ξεκινήσει ανάλογα με τις ρήτρες της σύμβασης. Επισταλία (demurrage) είναι το συμφωνημένο ποσό που καταβάλλεται στον ιδιοκτήτη σε σχέση με την καθυστέρηση του πλοίου πέρα από την σταλία, για την οποία ο ιδιοκτήτης δεν είναι υπεύθυνος. Μόνο σε περίπτωση που υπάρχει ρήτρα εξαίρεσης στο ναυλοσύμφωνο θα εμποδιστεί η καταβολή του χρηματικού ποσού επισταλίας και αυτό μόνο εάν το claim καταβληθεί εντός της χρονικής προθεσμίας που αναγράφεται στο συμβόλαιο. Αν δεν σταλεί εντός της προθεσμίας αυτής, δεν θα γίνει αποδεκτό και δεν θα πληρωθεί. Η προετοιμασία του claim προαπαιτεί τα συμβόλαια, τα έγγραφα του πλοίου, τις φορτωτικές και την απόδειξη του “demurrage rate”. Το ζήτημα αυτό παρόλο που είναι πολύ ειδικευμένο και πολύ τεχνικό αξίζει της προσοχής μας, διότι η επιπόλαιη προσέγγιση του ζητήματος, κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την διαμόρφωση του ναυλοσυμφώνου, τόσο από την πλευρά του ναυλωτή όσο και από την πλευρά του εφοπλιστή, μπορεί να επιφέρει υψηλές οικονομικές ζημίες. Συνήθως, ο χρόνος στην ναυτιλία είναι χρήμα. Έτσι λοιπόν, ένας εφοπλιστής, που δεν διαπραγματεύτηκε επιμελώς το “laytime calculation” για το πλοίο του, μπορεί να χάσει πολύτιμο χρόνο εξαιτίας της ανικανότητας ή αμέλειας του ναυλωτή. Από την άλλη πλευρά, ο ναυλωτής, εάν φρόντισε να παραδώσει το πλοίο στον εφοπλιστή νωρίτερα του συμφωνημένου, δικαίως μπορεί να διεκδικήσει οικονομική αποζημίωση από τον εφοπλιστή. Στην παρούσα εργασία αναλύεται το ζήτημα της φορτοεκφόρτωσης σε καθορισμένο χρόνο ξεκινώντας με βασικούς όρους, όπως τι είναι σταλία, επισταλία, επίσπευση , κράτηση. Στα πρώτα δύο κεφάλαια παρουσιάζονται οι βασικοί όροι και η διαδικασία έναρξης της σταλίας αλλά και βασικές ρήτρες οι οποίες υπάρχουν εντός των ναυλοσυμφώνων και προστατεύουν τόσο τον πλοιοκτήτη όσο και τον ναυλωτή. Στα μετέπειτα κεφάλαια αναλύονται η χρονική διάρκεια και ο υπολογισμός των σταλιών, οι λόγοι διακοπής της λειτουργίας τους, ποιές είναι οι ρήτρες εξαιρέσεων αλλά και συγκεκριμένα οι παράγοντες που εμπλέκονται για τον καθορισμό των σταλιών και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό τους.