Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorChatzinikolaou, Stefanos
dc.contributor.advisorΧατζηνικολάου, Στέφανος
dc.contributor.authorPantazopoulou, Konstantina
dc.contributor.authorΠανταζοπούλου, Κωνσταντίνα
dc.date.accessioned2025-12-03T08:31:04Z
dc.date.available2025-12-03T08:31:04Z
dc.date.issued2025-11
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18643
dc.format.extent92el
dc.language.isoenel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.titleTracking the maritime energy transition : planning routes to decarbonizationel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδώνel
dc.description.abstractENThis thesis investigates the alternative fuels uptake in the global fleet, aiming to identify the key factors influencing adoption patterns and to project emerging trends. The study analyzes the current composition of the fleet, vessel characteristics (type, age, size), operator behavior, national fleet differences, and the influence of regulatory frameworks on fuel choice. Findings indicate that Liquified Natural Gas (LNG) dominates as the preferred alternative fuel, particularly among larger vessels and categories such as LNG carriers, Ro-Ros, containers, and passenger/cruise ships. Methanol adoption is steadily increasing, especially among container vessels and industry-leading operators, while ammonia and hydrogen are emerging options in the newbuild orderbook. Biofuels remain primarily limited to older vessels due to their drop-in capability. Newer ships exhibit higher alternative fuel adoption and a more diverse fuel mix, while larger operators demonstrate greater adoption intensity, reflecting their financial capacity and strategic resources. Regional analysis shows that EU-flagged ships lead adoption due to regulatory incentives, the Japanese fleet aligns closely with global trends, and the Chinese fleet lags overall. The study highlights that alternative fuel adoption is context-specific: vessel operational profiles, market trade routes, operator financial capacity, and long-term strategic vision all shape fuel choice. Short-term feasibility and long-term decarbonization goals must be balanced to optimize adoption strategies. These findings provide a comprehensive understanding of the current state of maritime decarbonization and offer a methodological foundation for ongoing analysis of the evolving global fleet.el
dc.contributor.masterMSc Sustainability and Quality in Marine Industryel
dc.subject.keywordEnergy transitionel
dc.subject.keywordAlternative fuelsel
dc.subject.keywordFuel choiceel
dc.subject.keywordMaritime decarbonizationel
dc.date.defense2025-11-21


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»