Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΧατζηνικολάου, Στέφανος
dc.contributor.authorΣανδρής, Σάββας
dc.date.accessioned2025-11-21T10:43:13Z
dc.date.available2025-11-21T10:43:13Z
dc.date.issued2025-11
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18481
dc.format.extent90el
dc.language.isoenel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.titleAssessing the viability of wind-assisted propulsion in bulk carriers : a data-driven evaluation of economic and environmental benefitsel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδώνel
dc.description.abstractENShipping plays a crucial role in global trade but remains one of the largest contributors to greenhouse gas emissions within the transport sector. With increasingly stringent international and regional regulations, the maritime industry is under growing pressure to adopt cleaner and more energy-efficient technologies. This thesis investigates the potential of Wind Assisted Propulsion Systems (WAPS), with a particular focus on Flettner rotor technology, to improve the environmental and economic performance of commercial vessels. Drawing on a comprehensive literature review, regulatory framework analysis, and a detailed case study of a bulk carrier, the research demonstrates that WAPS can enhance vessel efficiency, reduce fuel consumption, and contribute to compliance with key regulatory measures such as the EEXI, CII, EU ETS, and FuelEU Maritime initiatives. The findings underline the potential of WAPS as a viable decarbonization pathway but also highlight challenges related to system integration, operational performance, and cost-effectiveness. More specifically, the case study showed that while the Flettner rotor improved energy efficiency and reduced fuel use and CO2 emissions, it was insufficient for full compliance with environmental indicators. Further investigation is therefore needed into WAPS performance and the potential of hybrid energy efficiency technologies to achieve regulatory compliance.el
dc.contributor.masterMSc Sustainability and Quality in Marine Industryel
dc.subject.keywordWind Assisted Propulsion Systemsel
dc.subject.keywordFlettner Rotorsel
dc.subject.keywordEnergy Efficiencyel
dc.subject.keywordDecarbonizationel
dc.subject.keywordMaritime Regulationsel
dc.date.defense2025-11-07


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»