| dc.contributor.advisor | Liakouras, Petros | |
| dc.contributor.advisor | Λίακουρας, Πέτρος | |
| dc.contributor.author | Binias, Eleftherios | |
| dc.contributor.author | Μπίνιας, Ελευθέριος | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-03T15:04:05Z | |
| dc.date.available | 2025-11-03T15:04:05Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18284 | |
| dc.description.abstract | Η διπλωματική μου εργασία πραγματεύεται το σύνθετο και κρίσιμο ζήτημα της οριοθέτησης των θαλάσσιων ζωνών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, υπό το πρίσμα του διεθνούς δικαίου, το δίκαιο της θάλασσας, διεθνούς νομολογίας και της γεωπολιτικής.
Η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών είναι ζωτικής σημασίας καθώς επηρεάζει την πολιτική σταθερότητα, την οικονομική ανάπτυξη και την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων των παράκτιων κρατών. Η σαφής οριοθέτηση μειώνει τις πιθανότητες συγκρούσεων, ενισχύει τις διμερείς και πολυμερείς σχέσεις, και παρέχει νομική βεβαιότητα για την πραγματοποίηση οικονομικών δραστηριοτήτων όπως η αλιεία, η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων και οι θαλάσσιες μεταφορές.
Ξεκινώντας από το ιστορικό πλαίσιο, θα ήθελα να τονίσω ότι οι διμερείς διαφορές προέρχονται κυρίως από τη Συνθήκη της Λωζάνης (1923), η οποία θέτει τις αρχικές βάσεις για τις σημερινές διεκδικήσεις. Ωστόσο, η σημαντικότερη περίοδος εντάσεων ξεκινά από τη δεκαετία του 1970, λόγω της ανακάλυψης πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στο Αιγαίο. Το 1973 η Τουρκία παραχώρησε μονομερώς άδειες έρευνας, προκαλώντας άμεση αντίδραση από την Ελλάδα και οδηγώντας σε διπλωματική κρίση.
Η κρίση του 1974 στην Κύπρο αποτέλεσε σημείο καμπής, με την Τουρκία να εισβάλει και να καταλαμβάνει το βόρειο τμήμα του νησιού. Η ενέργεια αυτή προκάλεσε έντονες γεωπολιτικές επιπτώσεις και περαιτέρω επιδείνωση των διμερών σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας.
Το 1976, νέα κρίση ξέσπασε όταν η Τουρκία διεξήγαγε έρευνες στο Αιγαίο, προκαλώντας την προσφυγή της Ελλάδας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για προσωρινά μέτρα. Το Δικαστήριο απεφάνθη ότι, χωρίς οριοθέτηση, δεν ήταν δυνατό να αποδειχθεί άμεση ζημία.
Η κρίση του Αιγαίου το 1987 σηματοδότησε άλλη μια στιγμή κορύφωσης των εντάσεων, καθώς η Τουρκία επιχείρησε νέες έρευνες σε περιοχές αμφισβητούμενης υφαλοκρηπίδας, φέρνοντας τις δύο χώρες στα πρόθυρα στρατιωτικής εμπλοκής.
Το 1996, η κρίση των Ιμίων επανέφερε τον κίνδυνο στρατιωτικής σύγκρουσης, τονίζοντας ξανά τη σημασία οριοθέτησης των θαλάσσιων ζωνών με βάση το διεθνές δίκαιο.
Η πρόσφατη κρίση του 2020, που προκλήθηκε από τις έρευνες του τουρκικού ερευνητικού σκάφους Oruc Reis στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, επανέφερε δυναμικά το ζήτημα στο προσκήνιο, αναδεικνύοντας την επιτακτικότητα της οριστικής επίλυσής του προβλήματος .
Πρόσφατα γεγονότα, όπως οι αντικρουόμενοι χάρτες που υποβλήθηκαν στον ΟΗΕ από Ελλάδα και Τουρκία το 2025, αποδεικνύουν ότι η διαμάχη είναι ενεργή και απαιτεί επείγουσα νομική και ειρηνική επίλυση.
Η τρέχουσα κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο χαρακτηρίζεται από υψηλή ένταση, που ενισχύεται από την πολιτική και στρατιωτική δραστηριότητα των δύο χωρών. Η αβεβαιότητα που δημιουργείται από την απουσία συμφωνίας για την οριοθέτηση αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και αυξάνει τον κίνδυνο των συγκρούσεων. Μια σταθερή και σαφής οριοθέτηση μέσω του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης θα συνέβαλε καθοριστικά στην άμβλυνση αυτών των προκλήσεων.
Η Ανατολική Μεσόγειος βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος λόγω των ενεργειακών κοιτασμάτων που έχουν ανακαλυφθεί πρόσφατα. Οι ανακαλύψεις αυτές, πέρα από την οικονομική τους αξία, έχουν αλλάξει τη γεωπολιτική δυναμική της περιοχής και έχουν οδηγήσει σε εντονότερες διεκδικήσεις θαλάσσιων ζωνών από κράτη όπως η Τουρκία και η Ελλάδα. Ως εκ τούτου, η σαφής νομική οριοθέτηση αποτελεί προϋπόθεση για την ειρηνική εκμετάλλευση αυτών των πόρων.
Σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS, 1982), η αιγιαλίτιδα ζώνη εκτείνεται έως 12 ναυτικά μίλια και αποτελεί περιοχή πλήρους κυριαρχίας. Σε αυτή την περιοχή το κράτος έχει απόλυτη εξουσία σε όλα τα επίπεδα (θαλάσσια, εναέρια, υποθαλάσσια). Αντίθετα, η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) και η υφαλοκρηπίδα αφορούν μόνο συγκεκριμένα κυριαρχικά δικαιώματα για την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων χωρίς πλήρη κυριαρχία. Στην ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα το κράτος δεν μπορεί να απαγορεύσει ελεύθερη ναυσιπλοΐα ή άλλες δραστηριότητες που δεν αφορούν τους φυσικούς πόρους.
Η υφαλοκρηπίδα και η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, αν και συχνά συγχέονται, παρουσιάζουν διακριτές νομικές και πρακτικές διαστάσεις. Η υφαλοκρηπίδα υπάρχει ipso facto και ab initio, χωρίς δηλαδή να απαιτείται κήρυξή της. Αντιθέτως, η ΑΟΖ πρέπει να ανακηρυχθεί με ρητή πράξη του κράτους. Επιπλέον, ενώ η υφαλοκρηπίδα περιορίζεται στην εκμετάλλευση του βυθού και του υπεδάφους, η ΑΟΖ περιλαμβάνει επιπλέον δικαιώματα στη στήλη του νερού για αλιεία, ενεργειακούς πόρους και έρευνα. Η κατανόηση της διαφοράς αυτής έχει σημασία διότι επηρεάζει τις διεκδικήσεις και τις στρατηγικές επιλογές που ακολουθούν τα εμπλεκόμενα κράτη, ειδικά στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου υπάρχουν επικάλυψη συμφερόντων.
Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS 1982) αποτελεί το κύριο νομικό πλαίσιο για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών. Τα άρθρα 74 και 83 υπογραμμίζουν τη σημασία της διαπραγμάτευσης καλή τη πίστει και την αποφυγή μονομερών ενεργειών που θα μπορούσαν να επιδεινώσουν την υπάρχουσα κατάσταση. Ειδικά, τα άρθρα αυτά απαιτούν οι διαπραγματεύσεις να στοχεύουν σε ένα δίκαιο και ισότιμο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με το άρθρο 15 της UNCLOS, η μέση γραμμή είναι η βασική μέθοδος οριοθέτησης αιγιαλίτιδας ζώνης. Ωστόσο, υπάρχουν «ειδικές περιστάσεις» που μπορούν να οδηγήσουν στην προσαρμογή αυτής της γραμμής, όπως η παρουσία νησιών ή άνισες ακτογραμμές. Ειδικά στην περίπτωση του Αιγαίου, όπου υπάρχουν πολλά νησιά, η σημασία της μέσης γραμμής και των ειδικών περιστάσεων αποκτά ιδιαίτερη σημασία.
Η UNCLOS στο άρθρο 121 ορίζει σαφώς τα δικαιώματα των νησιών. Τα νησιά με ικανότητα διατήρησης ανθρώπινης διαβίωσης και οικονομικής δραστηριότητας έχουν πλήρη δικαιώματα σε αιγιαλίτιδα ζώνη, υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ. Αντιθέτως, βράχοι και ακατοίκητα νησιά δεν έχουν αυτόματα πλήρη δικαιώματα. Αυτό το άρθρο είναι κρίσιμο για τις διεκδικήσεις της Ελλάδας και της Τουρκίας.
Στην οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα κριτήρια όπως η γεωγραφική διαμόρφωση των ακτών, το μήκος των ακτογραμμών, η παρουσία νησιών και η επίδρασή τους στην οριοθέτηση, καθώς και η αρχή της αναλογικότητας. Η εφαρμογή αυτών των κριτηρίων είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση ενός δίκαιου και αμοιβαία αποδεκτού αποτελέσματος.
Η διαφορά μεταξύ κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων είναι κρίσιμη για την κατανόηση της διαφοράς Ελλάδας-Τουρκίας. Η κυριαρχία αναφέρεται στην πλήρη και αποκλειστική δικαιοδοσία στα χωρικά ύδατα (έως 12 ναυτικά μίλια), ενώ τα κυριαρχικά δικαιώματα αφορούν μόνο την εκμετάλλευση των πόρων της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Διαχρονικά, έχουν γίνει πολλές διπλωματικές προσπάθειες για την επίλυση της ελληνοτουρκικής διαφοράς, με κορυφαία τη Σύνοδο του Ελσίνκι το 1999, όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση συνέδεσε την επίλυση των διμερών διαφορών με την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας. Παρόλο που υπήρξε η δυνατότητα παραπομπής της διαφοράς στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, η Τουρκία δεν προχώρησε στη δέσμευση αυτή, κάτι που αποτελεί μια σημαντικά χαμένη ευκαιρία για την ειρηνική επίλυση της διαφοράς.
Προκειμένου να κατανοηθεί καλύτερα η πρακτική των διεθνών δικαστηρίων σχετικά με την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, είναι απαραίτητο να εξετάσουμε ορισμένες ενδεικτικές αποφάσεις που διαμορφώνουν τη διεθνή νομολογία. Η εξέταση αυτών των υποθέσεων προσφέρει κρίσιμα διδάγματα για την ελληνοτουρκική περίπτωση και αναδεικνύει τις βασικές αρχές που εφαρμόζονται στην πράξη από τα διεθνή δικαιοδοτικά όργανα.
Η υπόθεση Μπαγκλαντές–Μιανμάρ (2012) είναι επίσης ιδιαίτερα ενδεικτική, με το Διεθνές Δικαστήριο Θαλάσσης να κρίνει πως τα νησιά που βρίσκονται σε τέτοιες θέσεις που διαστρεβλώνουν την οριοθέτηση δεν πρέπει να λαμβάνουν πλήρη δικαιώματα. Πιο αναλυτικά στην υπόθεση αυτή, το Διεθνές Δικαστήριο για το Δίκαιο της Θάλασσας (ITLOS) κλήθηκε να καθορίσει την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ μεταξύ των δύο χωρών στον Κόλπο της Βεγγάλης. Η κρίσιμη διαφωνία αφορούσε τη θέση του νησιού St. Martin’s του Μπαγκλαντές, το οποίο βρίσκεται κοντά στις ακτές της Μιανμάρ. Το δικαστήριο έκρινε ότι το νησί St. Martin’s, παρά το ότι είναι κατοικημένο, δεν έπρεπε να λάβει πλήρη επήρεια στην οριοθέτηση, προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία δυσανάλογου αποτελέσματος. Συγκεκριμένα, το δικαστήριο επέλεξε τη μέθοδο της μέσης γραμμής αρχικά, αλλά στη συνέχεια πραγματοποίησε προσαρμογές για την επίτευξη μιας πιο δίκαιης και αναλογικής οριοθέτησης. Αυτή η απόφαση είναι κρίσιμη γιατί τονίζει ότι ακόμη και κατοικημένα νησιά μπορούν να έχουν περιορισμένη επήρεια εάν η πλήρης εφαρμογή της θα δημιουργούσε προφανείς ανισότητες.
Η περίπτωση της Ρουμανίας–Ουκρανίας (2009) είναι χαρακτηριστική, καθώς το μικρό Νησί των Όφεων δεν έλαβε πλήρη δικαιώματα λόγω της περιορισμένης γεωγραφικής και οικονομικής του σημασίας. Στην υπόθεση αυτή το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης κλήθηκε να αποφασίσει σχετικά με το καθεστώς του Νησιού των Όφεων στη Μαύρη Θάλασσα. Το συγκεκριμένο νησί, που ανήκει στην Ουκρανία, είναι κατοικημένο και διαθέτει υποδομές, αλλά βρίσκεται απομονωμένο και κοντά στις ακτές της Ρουμανίας. Το Δικαστήριο έκρινε ότι το νησί, παρά την ύπαρξη υποδομών, δεν μπορούσε να έχει πλήρη επίδραση στην οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, διότι αυτό θα οδηγούσε σε σοβαρή γεωγραφική και αναλογική στρέβλωση εις βάρος της Ρουμανίας. Ως αποτέλεσμα, το Δικαστήριο περιόρισε σημαντικά την επήρεια του νησιού, κάτι που αναδεικνύει τη σημασία της αναλογικότητας και των γεωγραφικών χαρακτηριστικών στην οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και μείζονος σημασίας είναι και η υπόθεση Νικαράγουας–Κολομβίας (2012), όπου τονίστηκε η αρχή της μη ενθυλάκωσης των νησιών, ώστε να διασφαλιστούν δίκαια και ισορροπημένα δικαιώματα για όλα τα κράτη. Η υπόθεση αυτή αφορούσε την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών στην Καραϊβική Θάλασσα. Το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης κλήθηκε να οριοθετήσει την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ μεταξύ των δύο κρατών, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση μικρών νησιών και βραχονησίδων της Κολομβίας. Το Δικαστήριο έκρινε ότι τα νησιά αυτά δεν μπορούσαν να έχουν πλήρη επήρεια, καθώς αυτό θα δημιουργούσε υπερβολικές ανισορροπίες εις βάρος της Νικαράγουας. Εφάρμοσε έτσι την αρχή της περιορισμένης επήρειας και απέφυγε την πλήρη ενθυλάκωση των νησιών, δίνοντας τους μικρές και περιορισμένες θαλάσσιες ζώνες. Η απόφαση αυτή αποτελεί χρήσιμο προηγούμενο για την περίπτωση του Αιγαίου, καθώς δείχνει ότι η επήρεια των νησιών είναι συνάρτηση της γεωγραφικής θέσης και του αποτελέσματος που θα προκύψει.
Κλείνοντας, υπογραμμίζω ότι η πιο αποτελεσματική και δίκαιη λύση είναι η προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ή το Διεθνές Δικαστήριο για το Δίκαιο της Θάλασσας που θα διασφαλίσει διαφάνεια, δικαιοσύνη και σταθερότητα για την περιοχή. | el |
| dc.format.extent | 70 | el |
| dc.language.iso | en | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Delimitation of maritime zones between Greece and Turkey | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών | el |
| dc.description.abstractEN | My thesis examines the complex and crucial question of the delimitation of maritime zones between Greece and Türkiye through the lenses of public international law, the law of the sea, international jurisprudence, and geopolitics.
The delimitation of maritime zones is vital, as it affects political stability, economic development, and the exploitation of the natural resources of coastal states. Clear boundaries reduce the risk of conflict, strengthen bilateral and multilateral relations, and provide legal certainty for economic activity such as fishing, hydrocarbon exploration and production, and maritime transport.
Starting from the historical context, the bilateral disputes stem primarily from the Treaty of Lausanne of 1923, which laid the initial foundations for today’s claims. The most intense period began in the 1970s with the discovery of potential hydrocarbon deposits in the Aegean. In 1973 Türkiye issued unilateral exploration licenses, prompting an immediate reaction from Greece and a diplomatic crisis.
The 1974 crisis in Cyprus was a turning point, with Türkiye invading and occupying the northern part of the island. This action had significant geopolitical repercussions and further strained Greek-Turkish relations. In 1976 a new crisis arose when Türkiye conducted surveys in the Aegean, leading Greece to request provisional measures from the International Court of Justice. The Court held that without a prior delimitation, immediate harm could not be established. The Aegean crisis of 1987 marked another peak of tension, as Türkiye attempted new surveys in areas of disputed continental shelf, bringing the two countries to the brink of military confrontation. In 1996 the Imia crisis again highlighted the need for delimitation based on international law. The recent crisis of 2020, triggered by surveys carried out by the research vessel Oruç Reis on the Greek continental shelf, brought the issue back to the forefront and underscored the urgency of a final settlement. More recently, the submission of conflicting maps to the United Nations by Greece and Türkiye in 2025 shows that the dispute remains active and requires a legal and peaceful resolution.
Today the Eastern Mediterranean is marked by heightened tension, amplified by political and military activity on both sides. The absence of an agreed delimitation creates uncertainty, hinders economic development, and increases the risk of conflict. A stable and clear delimitation through the International Court of Justice would significantly ease these challenges. The Eastern Mediterranean has also drawn international attention due to recently identified energy deposits. Beyond their economic value, these discoveries have changed the geopolitical balance and intensified competing claims by states, including Greece and Türkiye. A clear legal delimitation is therefore a prerequisite for the peaceful exploitation of these resources.
Under the 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea, the territorial sea extends up to twelve nautical miles and is an area of full sovereignty. By contrast, the exclusive economic zone and the continental shelf confer specific sovereign rights for the exploration and exploitation of natural resources, without full sovereignty. In these zones the coastal state cannot prohibit freedom of navigation or other activities unrelated to natural resources. The continental shelf exists ipso facto and ab initio and does not require proclamation, while the exclusive economic zone must be expressly declared. The continental shelf concerns the seabed and subsoil, whereas the exclusive economic zone also confers rights in the water column, including fishing, energy resources, and research. Understanding this distinction is essential, as it shapes the claims and strategies of the states involved, especially in the Eastern Mediterranean where interests overlap.
UNCLOS provides the main legal framework for delimitation. Articles 74 and 83 stress negotiation in good faith and the avoidance of unilateral actions that could worsen the situation, with the aim of reaching an equitable result. Article 15 sets the median line as the basic method for delimiting the territorial sea, while recognizing that special circumstances, such as the presence of islands or markedly uneven coasts, may justify adjustments. In the Aegean, with its many islands, both the median line and special circumstances acquire particular importance. Article 121 clarifies the rights of islands. Islands capable of sustaining human habitation and economic life are entitled to a territorial sea, continental shelf, and exclusive economic zone. Rocks that cannot sustain such habitation or economic life do not automatically generate full maritime zones. This article is central to the competing claims of Greece and Türkiye.
In delimitation, tribunals consider the configuration of coasts, the length of coastlines, the presence and effect of islands, and the principle of proportionality. The distinction between sovereignty and sovereign rights is also critical. Sovereignty applies fully within the territorial sea, while sovereign rights concern the resources of the continental shelf and the exclusive economic zone.
Selected cases illustrate how international courts apply these principles. In Bangladesh v. Myanmar (2012), the International Tribunal for the Law of the Sea held that islands that would distort the delimitation should not receive full effect. The tribunal began with a provisional equidistance line and then adjusted it to achieve a more equitable and proportionate outcome, limiting the effect of St Martin’s Island despite its habitation. In Romania v. Ukraine (2009), the International Court of Justice significantly reduced the effect of Snake Island, given its limited geographic and economic significance, to avoid a disproportionate result in the Black Sea. In Nicaragua v. Colombia (2012), the Court emphasized avoiding the enclaving of islands and granted small Colombian features only limited maritime zones to preserve a fair balance. These precedents are instructive for the Aegean, where the effect of islands depends on their position and on the overall proportionality of the result.
In conclusion, the most effective and fair solution is referral to the International Court of Justice or to the International Tribunal for the Law of the Sea, which can provide transparency, justice, and stability for the region. | el |
| dc.contributor.master | Energy: Strategy, Law & Economics | el |
| dc.subject.keyword | ΑΟΖ | el |
| dc.subject.keyword | Δίκαιο της θάλασσας | el |
| dc.subject.keyword | UNCLOS | el |
| dc.subject.keyword | Delimitation | el |
| dc.subject.keyword | Maritime zones | el |
| dc.subject.keyword | ITLOS | el |
| dc.subject.keyword | Article 15 of UNCLOS | el |
| dc.subject.keyword | Article 74 of UNCLOS | el |
| dc.subject.keyword | Article 83 of UNCLOS | el |
| dc.date.defense | 2025-10-10 | |