dc.contributor.advisor | Μανασάκης, Κωνσταντίνος | |
dc.contributor.author | Σούτσου, Χριστίνα | |
dc.date.accessioned | 2025-06-04T07:14:55Z | |
dc.date.available | 2025-06-04T07:14:55Z | |
dc.date.issued | 2025-05 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17820 | |
dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη συγκριτική αξιολόγηση των εκθέσεων βιώσιμης ανάπτυξης ευρωπαϊκών αεροπορικών ομίλων, με κριτήριο επιλογής το μέγεθος του στόλου τους. Για το σκοπό αυτό, εξετάζεται ένα δείγμα τεσσάρων εκ των μεγαλύτερων αεροπορικών ομίλων της Ευρώπης: Ryanair, SAS, Wizz Air και Lufthansa.
Στο θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας παρουσιάζεται η διάκριση μεταξύ της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (CSR) και των κριτηρίων ESG, καθώς και η σημασία ενσωμάτωσής τους στη στρατηγική των επιχειρήσεων. Επιπρόσθετα, αναλύονται τα βασικά πρότυπα υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας, όπως η ευρωπαϊκή οδηγία CSRD, τα GRI Standards, το SASB και το TCFD, τα οποία συμβάλλουν στη διαφάνεια και στη συγκρισιμότητα των μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών. Παράλληλα, εξετάζονται οι πρωτοβουλίες βιωσιμότητας στον αεροπορικό κλάδο, με έμφαση στην χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, υιοθέτηση εξελιγμένων τεχνολογιών, μέτρων βασισμένων στην μέθοδο αγοράς και αποτελεσματικών επιχειρησιακών λειτουργιών.
Στις επόμενες ενότητες της εργασίας, αρχικά αναφέρονται γενικές πληροφορίες των αεροπορικών ομίλων και βασικά στοιχεία που αφορούν τη δομή των εκθέσεων, όπως τα ουσιαστικά θέματα, τα πρότυπα δημοσιοποίησης, η περίοδος αναφοράς κλπ. Για καθέναν από τους αεροπορικούς ομίλους παρουσιάζονται πρωτοβουλίες, δράσεις, στοχοθεσία, μετρικά δεδομένα και βασικοί δείκτες απόδοσης (KPIs) για θέματα που σχετίζονται με τους τρεις πυλώνες βιωσιμότητας: Περιβάλλον (E), Κοινωνία (S) και Εταιρική Διακυβέρνηση (G). Η ανάλυση περιλαμβάνει ενότητες όπως οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, η διαχείριση αποβλήτων, η υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, η παροχή επαγγελματικής εκπαίδευσης, η αποδοτικότητα των επιχειρησιακών λειτουργιών καθώς και οι δομές εταιρικής διακυβέρνησης.
Από τη συγκριτική αξιολόγηση προκύπτει ότι, παρά τις διαφορές ως προς τη δομή, το εύρος πληροφόρησης και το επίπεδο ωριμότητας των εκθέσεων, όλοι οι όμιλοι υιοθετούν μια κοινή στρατηγική προσέγγιση σε θέματα βιωσιμότητας. Ειδικότερα, παρατηρείται σύγκλιση στους βασικούς τομείς παρέμβασης, όπως η κλιματική αλλαγή, η ενεργειακή απόδοση και η
κοινωνική υπευθυνότητα, γεγονός που αντανακλά τη διαμορφούμενη τάση στον κλάδο της αεροπορίας προς πιο υπεύθυνα και βιώσιμα επιχειρηματικά πρότυπα. Και οι τέσσερις όμιλοι αφιερώνουν εκτενή ανάλυση στην κλιματική αλλαγή, η οποία αναγνωρίζεται ως ζήτημα κομβικής σημασίας που αναμένεται να απασχολήσει τον κλάδο εντονότερα τα επόμενα έτη. | el |
dc.format.extent | 110 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Συγκριτική αξιολόγηση εκθέσεων βιωσιμότητας αεροπορικών εταιρειών στην Ευρωπαϊκή Ένωση | el |
dc.title.alternative | Comparative evaluation of sustainability reports of airlines in the European Union | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | This thesis conducts a comparative evaluation of sustainability reports published by European airline groups, with fleet size employed as the selection criterion. Accordingly, the analysis focuses on a sample of four of the largest airline groups in Europe: Ryanair, SAS, Wizz Air,
and Lufthansa.
The theoretical framework distinguishes between Corporate Social Responsibility (CSR) and Environmental, Social, and Governance (ESG) criteria, emphasizing the strategic importance of embedding these concepts within the corporate agenda. In this context, the study also reviews
key sustainability reporting standards and frameworks, including the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) issued by the European Union, the Global Reporting Initiative (GRI) Standards, the Sustainability Accounting Standards Board (SASB) guidelines, and the
Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) recommendations. These frameworks are instrumental in enhancing the transparency, reliability, and comparability of non-financial disclosures across organizations.
Furthermore, the study examines sustainability initiatives within the aviation sector, with emphasis on the adoption of sustainable aviation fuels (SAF), the integration of advanced lowemission technologies, the implementation of market-based mechanisms, and the pursuit of
operational efficiency as pathways to decarbonization and long-term resilience. The subsequent sections present background information on the selected airline groups, followed by an analysis of the structure and content of their respective sustainability reports.
Specific focus is placed on materiality assessments, reporting standards applied, reporting periods, and other foundational elements. For each group, the study presents an overview of sustainability-related initiatives, performance indicators, strategic targets, and key actions,
categorized under the three pillars of sustainability: Environmental (E), Social (S), and Governance (G). The analysis covers key areas such as greenhouse gas emissions, waste management, employee health and safety, training and development, operational performance,
and corporate governance practices.
From the comparative assessment, it emerges that—despite variations in report structure, information scope, and maturity level—all four airline groups pursue a unified strategic approach to sustainability. In particular, they converge on core areas of intervention—namely climate change mitigation, energy efficiency, and social responsibility—reflecting an industry‐wide shift toward more accountable and sustainable business models. Moreover, each group devotes extensive analysis to climate change, which is identified as a critical, long-term challenge poised to dominate the sector’s agenda in the coming years. | el |
dc.contributor.master | Βιοοικονομία, Κυκλική Οικονομία και Βιώσιμη Ανάπτυξη | el |
dc.subject.keyword | Βιωσιμότητα | el |
dc.subject.keyword | Αεροπορικός κλάδος | el |
dc.subject.keyword | Εκθέσεις βιωσιμότητας | el |
dc.date.defense | 2025-06-03 | |