Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorParavantis, Ioannis
dc.contributor.advisorΠαραβάντης, Ιωάννης
dc.contributor.authorSmailis, Georgios
dc.contributor.authorΣμαΐλης, Γεώργιος
dc.date.accessioned2025-05-14T08:51:56Z
dc.date.available2025-05-14T08:51:56Z
dc.date.issued2025-03
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17758
dc.description.abstractΟι παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές ενέργειας αποτελούν κρίσιμο πυλώνα της παγκόσμιας οικονομίας και είναι βαθιά συνυφασμένες με τη γεωπολιτική, καθώς ζωτικής σημασίας σημεία ασφυξίας -όπως τα Στενά του Ορμούζ, τα Στενά της Μάλακα και η Διώρυγα του Σουέζ- ελέγχουν τη ροή του πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Τα εν λόγω σημεία ασφυξίας είναι στρατηγικά θαλάσσια περάσματα που είναι απαραίτητα για το παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα. Η παρούσα διατριβή διερευνά τη γεωπολιτική και οικονομική σημασία των θαλάσσιων chokepoints στις παγκόσμιες ενεργειακές μεταφορές, εστιάζοντας στα τρωτά σημεία, τους κινδύνους και την ανθεκτικότητά τους. Τα θαλάσσια σημεία ασφυξίας χρησιμεύουν ως κρίσιμοι κόμβοι για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου, τα οποία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας αλυσίδας ενεργειακού εφοδιασμού. Ωστόσο, τα εν λόγω σημεία αποκοπής αντιμετωπίζουν σημαντικούς κινδύνους από συγκρούσεις, πειρατεία, τρομοκρατία και περιβαλλοντικούς κινδύνους, καθιστώντας την ασφάλειά τους επιτακτική ανησυχία για τις ενεργειακές αγορές και τη διεθνή σταθερότητα. Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, η παρούσα μελέτη εισάγει τον Δείκτη Ανθεκτικότητας Σημείων Αποκλεισμού (Chokepoint Resilience Index - CRI), ένα νέο αναλυτικό πλαίσιο που αξιολογεί την ανθεκτικότητα σε έξι διαστάσεις: γεωπολιτική, οικονομική, εναλλακτικές διαδρομές, γεωμορφολογικοί, ιστορικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες. Αναλύοντας ποσοτικά δεδομένα από το 2020 έως το 2024, ο CRI αποκαλύπτει τα επίπεδα ανθεκτικότητας των σημαντικότερων σημείων αποτροπής. Προσδιορίζει το Στενό του Ορμούζ ως το πιο ανθεκτικό, λόγω της ισχυρής στρατιωτικής παρουσίας και της εύρωστης υποδομής του, ενώ το Bab-el-Mandeb κατατάσσεται ως το λιγότερο ανθεκτικό, αντανακλώντας την αυξημένη αστάθεια και τις πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι. Επιπλέον, η διατριβή εξετάζει τις διαταραχές στα σημεία ασφυξίας, ιδίως στην Ερυθρά Θάλασσα, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι τα γεγονότα αυτά έχουν αυξήσει το κόστος της ναυτιλίας, έχουν επηρεάσει τις παγκόσμιες τιμές της ενέργειας και έχουν αυξήσει τα ασφάλιστρα. Η έρευνα αξιολογεί επίσης το δυναμικό των αναδυόμενων εναλλακτικών οδών, όπως η Βόρεια Θαλάσσια Οδός (NSR), ως βιώσιμη λύση για την ελαχιστοποίηση της εξάρτησης από τα παραδοσιακά σημεία απομόνωσης. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές πολυπλοκότητες στην Αρκτική -που καθοδηγούνται από τα ανταγωνιστικά συμφέροντα της Ρωσίας και του ΝΑΤΟ- υπογραμμίζουν τις προκλήσεις της υιοθέτησης αυτών των νέων διαδρομών. Προσφέροντας μια πολυδιάστατη προοπτική σχετικά με τα τρωτά σημεία αποχέτευσης, η παρούσα διατριβή παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τους ενδιαφερόμενους για την ενέργεια και τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη για διεθνή συνεργασία, ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας και καινοτόμες στρατηγικές για τη διασφάλιση της σταθερότητας των παγκόσμιων ενεργειακών ροών εν μέσω εξελισσόμενων γεωπολιτικών εντάσεων. Τελικά, η έρευνα αυτή προάγει τις συζητήσεις σχετικά με την ενεργειακή ασφάλεια, τη θαλάσσια εφοδιαστική και την παγκόσμια οικονομική ανθεκτικότητα σε μια εποχή αυξημένης αβεβαιότητας.el
dc.format.extent82el
dc.language.isoenel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.titleThe geopolitics of global maritime energy transportation : chokepoints, markets, risks and securityel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδώνel
dc.description.abstractENGlobal maritime energy transportation is a critical pillar of the world economy and is deeply intertwined with geopolitics, as vital chokepoints—such as the Strait of Hormuz, the Strait of Malacca, and the Suez Canal—control the flow of oil and liquefied natural gas (LNG). These chokepoints are strategic maritime passages essential to the global energy system. This thesis explores the geopolitical and economic significance of maritime chokepoints in global energy transportation, focusing on their vulnerabilities, risks, and resilience. Maritime chokepoints serve as critical nodes for transporting oil and natural gas, which form the backbone of the global energy supply chain. However, these chokepoints face significant risks from conflicts, piracy, terrorism, and environmental hazards, making their security a pressing concern for energy markets and international stability. To address these challenges, this study introduces the Chokepoint Resilience Index (CRI), a novel analytical framework that evaluates resilience across six dimensions: geopolitical, economic, alternative routes, geomorphological, historical, and environmental factors. By analyzing quantitative data from 2020 to 2024, the CRI reveals the resilience levels of major chokepoints. It identifies the Strait of Hormuz as the most resilient due to its strong military presence and robust infrastructure, while Bab-el-Mandeb ranks as the least resilient, reflecting heightened instability and recent Houthi attacks. Furthermore, the thesis examines disruptions in chokepoints, particularly in the Red Sea, concluding that these events have increased shipping costs, affected global energy prices, and raised insurance premiums. The research also evaluates the potential of emerging alternative routes, such as the Northern Sea Route (NSR), as a viable solution to minimize dependence on traditional chokepoints. However, the geopolitical complexities in the Arctic—driven by competing Russian and NATO interests—underscore the challenges of adopting these new pathways. By offering a multidimensional perspective on chokepoint vulnerabilities, this thesis provides valuable insights for policymakers, energy stakeholders, and the maritime industry. It underscores the urgent need for international collaboration, enhanced security measures, and innovative strategies to ensure the stability of global energy flows amid evolving geopolitical tensions. Ultimately, this research advances discussions on energy security, maritime logistics, and global economic resilience in an era of heightened uncertainty. el
dc.contributor.masterEnergy: Strategy, Law & Economicsel
dc.subject.keywordMaritime energy transportationel
dc.subject.keywordMaritime chokepointsel
dc.subject.keywordChokepoint Resilience Index (CRI)el
dc.subject.keywordMaritime securityel
dc.subject.keywordGlobal oilel
dc.subject.keywordLNG tradeel
dc.subject.keywordZ-Score Calculationel
dc.subject.keywordBab-el-Mandebel
dc.subject.keywordNorthern Sea Route (NSR)el
dc.date.defense2025-04-14


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»