dc.contributor.advisor | Βαζούρας, Χρήστος | |
dc.contributor.author | Ελευσινιώτης, Δημήτρης | |
dc.contributor.author | Παπανικολάου, Δαμιανός | |
dc.date.accessioned | 2025-05-05T07:27:23Z | |
dc.date.available | 2025-05-05T07:27:23Z | |
dc.date.issued | 2025-04 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17718 | |
dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία αναλύει τη στρατηγική αξία της διασύνδεσης του ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) με τα συστήματα διοίκησης πλοίου, επιδιώκοντας μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση των τεχνολογικών, οργανωτικών και κανονιστικών παραμέτρων. Αρχικά, εξετάζεται η ιστορική εξέλιξη του ECDIS και η μετάβαση από τον έντυπο χάρτη στους ηλεκτρονικούς, γεγονός που αναβάθμισε τη χαρτογραφική ακρίβεια και την παροχή συναγερμών. Παράλληλα, παρουσιάζονται οι κεντρικές λειτουργίες των συστημάτων διοίκησης πλοίου (έλεγχος μηχανής, διαχείριση καυσίμων, επικοινωνίες) και τονίζεται ο ρόλος τους στην εύρυθμη λειτουργία και ασφάλεια. Η μελέτη διερευνά, στη συνέχεια, τις κύριες προκλήσεις που προκύπτουν από την ενοποίηση ECDIS–συστημάτων διοίκησης, όπως οι ασυμβατότητες λογισμικού, η κυβερνοασφάλεια και το υψηλό κόστος εγκατάστασης και εκπαίδευσης. Επιπλέον, παρουσιάζονται προτεινόμενα μοντέλα αρχιτεκτονικής (κεντρικοποιημένα και αποκεντρωμένα), καθώς και πρακτικές λύσεις (π.χ. αυτόματη δημιουργία αναφορών, προγνωστική συντήρηση), οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της ναυτιλιακής αποδοτικότητας. Η έρευνα καταλήγει σε ειδικές προτάσεις μέτρων ασφαλείας (κρυπτογράφηση δεδομένων, role-based access control), επισημαίνοντας τον ρόλο των νηογνωμόνων και των διεθνών ρυθμιστικών οργάνων (IMO, SOLAS) στη διαμόρφωση του πλαισίου συμμόρφωσης. Τέλος, η εργασία υπογραμμίζει ότι η μετάβαση σε ένα πλήρως διασυνδεδεμένο περιβάλλον πλοίου προσφέρει ουσιαστικά οφέλη (βελτίωση ασφάλειας, μείωση κόστους), απαιτεί όμως συστημικό σχεδιασμό, συνεχή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και ευθυγράμμιση με τις κανονιστικές εξελίξεις. Μέσα από μια κριτική επισκόπηση, αναδεικνύονται οι προοπτικές περαιτέρω έρευνας σε πεδία όπως η κυβερνοπροστασία, η τεχνητή νοημοσύνη και τα πρότυπα S-100. | el |
dc.format.extent | 86 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Ο ρόλος του ECDIS στη σύγχρονη ναυτιλία και η διασύνδεση του με τα υπόλοιπα συστήματα διοίκησης πλοίου | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών | el |
dc.description.abstractEN | This paper analyzes the strategic value of the ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) interface with ship management systems, seeking a comprehensive assessment of the technological, organizational, and regulatory parameters. Initially, the historical development of ECDIS and the transition from paper charts to electronic ones are examined, which upgraded cartographic accuracy and the provision of alarms. At the same time, the central functions of ship management systems (engine control, fuel management, communications) are presented, and their role in smooth operation and safety is emphasized. The study then explores the main challenges arising from the integration of ECDIS–management systems, such as software incompatibilities, cybersecurity and the high cost of installation and training. In addition, proposed architecture models (centralized and decentralized) are presented, as well as practical solutions (e.g. automatic report generation, predictive maintenance), which can contribute to enhancing maritime efficiency. The research concludes with specific proposals for security measures (data encryption, role-based access control), highlighting the role of classification societies and international regulatory bodies (IMO, SOLAS) in shaping the compliance framework. Finally, the paper highlights that the transition to a fully interconnected ship environment offers substantial benefits (improved safety, cost reduction), but requires systemic planning, continuous training of human resources, and alignment with regulatory developments. Through a critical overview, the prospects for further research in fields such as cyber protection, artificial intelligence, and S-100 standards are highlighted. | el |
dc.corporate.name | Σχολή Ναυτικών Δοκίμων | el |
dc.contributor.master | ΔΠΜΣ στη Διοίκηση στη Ναυτική Επιστήμη και Τεχνολογία | el |
dc.subject.keyword | ECDIS | el |
dc.subject.keyword | Συστήματα διοίκησης | el |
dc.subject.keyword | Κυβερνοασφάλεια | el |
dc.subject.keyword | Αρχιτεκτονική διασύνδεσης | el |
dc.subject.keyword | Προγνωστική συντήρηση | el |
dc.subject.keyword | Κανονιστικό πλαίσιο | el |
dc.subject.keyword | Ασφάλεια ναυσιπλοΐας | el |
dc.date.defense | 2025-04-28 | |