dc.contributor.advisor | Πολλάλης, Ιωάννης | |
dc.contributor.author | Αλεξίου, Ξανθή | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T08:37:52Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T08:37:52Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/13850 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/1273 | |
dc.description.abstract | Τα Συμπεριφορικά Οικονομικά τα οποία είναι ένας νέος κλάδος που συνδυάζει την
οικονομική επιστήμη με όρους και πειράματα κυρίως από την επιστήμη της ψυχολογίας
αποτελούν το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας. Πρόκειται για μια επιστήμη
που αντικείμενο μελέτης της είναι οι γνωστικές, κοινωνικές και συναισθηματικές
επιρροές στη συμπεριφορά των ανθρώπων με προσανατολισμό τις αγοραστικές
αποφάσεις που πολλές φορές μπορεί να είναι και ενάντια στις προτιμήσεις τους.
Η θεωρία της ώθησης χρησιμοποιείται στην ανάλυση του τρόπου σκέψης των
ανθρώπων και εξηγεί τις συμπεριφορές τους και ανάλογα με το τι θέλει να επιδιώξει, τις
καθορίζει, τις επηρεάζει και τις διαμορφώνει με σκοπό να καθοδηγήσει τον
καταναλωτή εκεί που επιθυμεί. Η ώθηση είναι μια διαδικασία που ανάλογα με τη χρήση
και το σκοπό της, μπορεί να θεωρείται άλλοτε αρνητική και άλλοτε θετική καθώς όπως
και οποιαδήποτε άλλη μέθοδος, έχει θετικές και αρνητικές πτυχές όσον αφορά τον
προσανατολισμό του καταναλωτή. Σκοπός λοιπόν, της παρούσας εργασίας είναι να
παρουσιαστεί εκτενώς ο τρόπος χρήσης της θεωρίας Nudge, ο στόχος της και τα
αποτελέσματα της από την εφαρμογή της τόσο στο ίδιο το άτομο όσο και στο
κοινωνικό σύνολο.
Η θεωρία αυτή εφαρμόζεται στην πράξη μέσα από διάφορες τεχνικές και τακτικές οι
οποίες είναι διαφορετικές μεταξύ τους ανάλογα με το πεδίο εφαρμογής τους. Για το
σκοπό αυτό, θα παρουσιαστούνε οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται στο μάρκετινγκ
αλλά και στο ψηφιακό μάρκετινγκ, ωθώντας τους ανθρώπους μέσα από το διαδίκτυο
προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση και επιλογή. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις
τεχνικές Nudge όσον αφορά τη μεταβολή και διαμόρφωση της ανθρώπινης
συμπεριφοράς, επηρεάζοντας τη λήψη αποφάσεων των ανθρώπων. Επίσης,
παρουσιάζονται πολλά παραδείγματα σχετικά με την διαδικασία ανάπτυξης
αποτελεσματικών ωθήσεων μέσω των οποίων διαφαίνεται η ανάγκη του σχεδιασμού
μιας πιο γενικευμένης προσέγγισης με σκοπό την ανάπτυξη της ώθησης και την
διαμόρφωση ενός πλαισίου καθιστώντας πιο προσιτή τη διαδικασία της ώθησης.
x
Τέλος, θα σχολιαστεί η ώθηση ως ένα είδος χειραγώγησης των επιλογών και της
συμπεριφοράς των ανθρώπων. Η εναντίωση στη χρήση της ώθησης παρ’ όλα αυτά δεν
αποτελεί ουσιαστκό εμπόδιο για την λειτουργία της και η διαδικασία nudging τελικά
δεν διατηρεί το δικαιώμα της ελευθερίας επιλογών. Συνδυάζοντας την θεωρία της
ψυχολογικής διπλής διαδικασίας και το κριτήριο διαφάνειας του Thaler και Sunstein για
το αν το nudging είναι απαραίτητα για «χειραγώγηση» ή όχι, προκύπτει ένα πλαίσιο
τεσσάρων τύπων ωθήσεων το οποίο αποτελεί τη βάση των κατευθυντήριων γραμμών
για την υπεύθυνη χρήση της προσέγγισης nudge. | el |
dc.format.extent | 124 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.title | Τα συμπεριφορικά οικονομικά και οι τεχνικές Nudge | el |
dc.title.alternative | Behavioural economics and Nudge theory | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | The subject of this Master thesis is Behavioural Economics, a field that combines
economics science with psychological experiments. Behavioural economics investigates
cognitive, social and emotional influences on people’s behavior towards buying
decisions that is often detected against their preferences.
Nudge Theory is applied for the analysis of the way of thinking of people and especially
costumers to explain their behavior. Depending on what it aims to achieve, application f
Nudge theory ends up determining, influencing, and shaping costumers in order to guide
them according to their impulses and needs. Nudging constitutes a process that
according to its use and purposes, it can sometimes be considered both negative and
positive as any other method, thus creating positive or negative consequences in
costumers’ orientation. The purpose of the thesis is to present extensively Nudge
Theory is applied, its purpose and the results of application to both the individual and
community.
This theory is practically applied a multitude of different techniques depending on their
scope. For this purpose, the techniques used in marketing and digital marketing to
nudge people through the internet in a specific direction and choice will be extensively
presented. The aim is to emphasize on Nudge techniques and how these change and
shape human behavior, leading to influence human decision-making. Furthermore, there
are also many examples of the process of developing effective nudges that suggest the
need for a more generalized approach in the development of nudge and the
configuration of a framework, thus making the process of nudge more feasible.
Finally, nudge will be reflected on as a mean of manipulation of human choices and
behavior. The opposition to the use of nudge is not a crucial obstacle for its operation,
and nudging process ultimately does not retain the right to freedom of choice.
Combining the theory of the psychological dual process and Thaler and Sunstein's
criterion of transparency as to whether nudging is necessary for "manipulation", a
framework of four main nudges types is formed which constitutes the basis of the
guidelines for the responsible use of the nudge approach. | el |
dc.contributor.master | Οικονομικά και Διοίκηση της Υγείας | el |
dc.subject.keyword | Συμπεριφορική επιστήμη | el |
dc.subject.keyword | Θεωρία της Ώθησης | el |
dc.subject.keyword | Λήψη αποφάσεων | el |
dc.subject.keyword | Τεχνικές Nudge | el |
dc.date.defense | 2021-10-29 | |