Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΒέργαδος, Δημήτριος
dc.contributor.authorΛιάπη, Γεωργία
dc.date.accessioned2020-02-13T08:35:44Z
dc.date.available2020-02-13T08:35:44Z
dc.date.issued2020-02
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/12616
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/39
dc.description.abstractΟ τίτλος της Μ.Δ.Ε. είναι «Αθήνα-Δημαρχείο Αθηνών: Καλλιτέχνες και πρωτότυπα έργα τέχνης». Το πρώτο μέρος της μεταπτυχιακής εργασίας καλύπτει μια συνοπτική ιστορική αναδρομή μέχρι και την απόφαση ανακήρυξης της Αθήνας ως πρωτεύουσας του Ελληνισμού, στις 18 Σεπτεμβρίου 1834. Σε αυτό το σημείο, αναλύονται κυρίως, οι ευρωπαϊκές επιρροές μέσω της πολιτικής και της αρχιτεκτονικής, οι οποίες συνετέλεσαν στη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής πόλης, με νεοκλασικούς μνημειακούς και κτιστούς χώρους. Ακόμη, αναφέρονται οι ενέργειες υλοποίησης του σχεδιασμού της νέας πόλης, μέχρι και τον πρώτο θεμέλιο λίθο των ανακτόρων από το βασιλιά Όθωνα. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η μελέτη περίπτωσης (case study) του Δημαρχείου Αθηνών και η ιστορική αναδρομή από την ανέγερσή του (1874) μέχρι και σήμερα. Το Δημαρχείο συμβολίζει την ίδια την πόλη, καθώς αντανακλά την ιστορία και τον πολιτισμό της. Άλλωστε, ένα Δημαρχείο στεγάζει τις κυρίες διοικητικές αρχές μιας πόλης και είθισται να εκπροσωπεί τα πολιτισμικά της στοιχεία. Η αναδρομή στην ιστορία της Αθήνας ολοκληρώνεται με την ανάδειξη των πολιτισμικών συμβόλων μέσω των πρωτότυπων έργων τέχνης, του Δημαρχείου μέχρι τον 20ο αιώνα. Η αναφορά στον εσωτερικό πολιτιστικό διάκοσμο του πρώτου ορόφου άπτεται σε σπουδαίους καλλιτέχνες με πρωτότυπα διασωθέντα έργα, όπως του Γιώργου Γουναρόπουλου (τοιχογραφία 113 τ.μ.), του Φώτη Κόντογλου (τοιχογραφία σαράντα μορφών), της Λουκίας Γεωργαντή (τριάντα έξι ομοιώματα Δημάρχων), του Τάκη Παρλαβάντζα (έξι βιτρώ) και του Βλάσιου Τσοτσώνη (δύο ψηφιδωτά). Τα πρωτότυπα έργα τοιχογραφιών και ψηφιδωτών εκπροσωπούν την «Ελληνικότητα» της γενιάς του ’30 και αναδεικνύουν την Ελληνική πνευματική δραστηριότητα, η οποία διατηρώντας την αυθεντικότητά της, άλλοτε συμπαρατάσσεται και άλλοτε διαχωρίζεται από τα στοιχεία της τότε σύγχρονης τέχνης. Η συλλογή στοιχείων, απαίτησε πολύ χρόνο λόγω της περιορισμένης βιβλιογραφίας και ηλεκτρονικών πηγών. Η μεγαλύτερη έλλειψη στοιχείων παρατηρήθηκε σε θέματα που άπτονται στο Δημαρχείο Αθηνών και ιδιαίτερα σε αναφορές και περιγραφές των πρωτότυπων έργων του πρώτου ορόφου του Δημαρχείου και κατά περίπτωση στους καλλιτέχνες φιλοτέχνησής του. Η έλλειψη βιογραφικών στοιχείων του αρχιτέκτονα Παναγιώτη Κάλκου αντιμετωπίστηκε με την εύρεση ενός εγχειρήματος του 1972. Οι συλλεκτικές εκδόσεις του Δημαρχείου, αν και αποτέλεσαν τους κύριους σταθμούς μελέτης, είχαν έλλειψη ως προς την αναφορά και περιγραφή των δύο ψηφιδωτών του καλλιτέχνη Βλάσιου Τσοτσώνη. Η έρευνα αυτών των θεμάτων αντιμετωπίστηκε κατόπιν εξονυχιστικής ανάλυσης και διασταύρωσης πληροφοριών διάφορων βιβλιογραφιών και ηλεκτρονικών πηγών. Σημειώνεται δε πώς για τα ομοιώματα Δημάρχων δίδονταν συνολικά μόνο γενικές πληροφορίες. Η συλλογή περισσότερων πληροφοριών για κάθε ομοίωμα Δημάρχου, πραγματοποιήθηκε μέσω αναζήτησης σε διαδικτυακές μηχανές και βιβλιογραφίες, προκειμένου να παρουσιαστεί σαφής εικόνα του βίου και του έργου τους. Η έλλειψη φωτογραφικού υλικού, κυρίως των πρώτων ετών ανέγερσης του Δημαρχείου Αθηνών, ξεπεράστηκε από το αρχείο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου. Στο παρόν πόνημα παρουσιάζεται πρωτότυπο φωτογραφικό υλικό, το οποίο αναλύεται εκτενώς με βάση τους ερευνητικούς στόχους της Μ.Δ.Ε. Το πόνημα αυτό προτείνει την ημερομηνία ανακήρυξης της Αθήνας ως πρωτεύουσα του Ελληνισμού, 18 Σεπτεμβρίου, ως επίσημη εορτή της πόλης των Αθηνών, όπως είθισται με τις ιστορικές παραδόσεις και την Ελληνική πολιτισμική ιδιοπροσωπία. Τέλος, με σεβασμό στην ιστορία της πόλης των Αθηνών και στους πολιτιστικούς θησαυρούς του Δημαρχείου Αθηνών, προτείνεται η αξιοποίηση και ανάδειξη αυτών μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Η ψηφιοποίηση αυτών των πρωτότυπων έργων της Ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς δύναται να αποτελέσει πηγή γνώσης και μελέτης σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Η Μ.Δ.Ε. συνοδεύεται από δύο ολιγόλεπτες προβολές με τίτλο: α) Αθήνα. https://www.youtube.com/watch?v=znITmpo0eeo β) Δημαρχείο Αθηνών: Καλλιτέχνες και πρωτότυπα έργα τέχνης. https://www.youtube.com/watch?v=vqK1f7QWNAo Χρήση προγραμμάτων: Power Point, Visio, Audacity, Movie Maker, You Tube.el
dc.format.extent58el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.titleΑθήνα - Δημαρχείο Αθηνών: καλλιτέχνες και πρωτότυπα έργα τέχνηςel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Πληροφορικήςel
dc.description.abstractENThe title of this thesis is "Athens-City Hall of Athens: Artists and Original Artwork". The aim is to bring to light important events that lead 19th century Athens to ascend from a small town, to the capital of Greece and to study the Greek cultural evolution through the examination of the artworks housed in one of the most important buildings of the capital, the Athens City Hall. The present postgraduate dissertation focuses on two parts, the European influences on the new city of Athens and the examination of the artworks of the Athens City Hall where the Greek artists of that era promoted the Greek identity. The first part of the dissertation covers a brief historical overview up and until the decision to declare Athens the capital of Hellenism, on the 18th of September 1834. The aim is to analyze the European influences through politics and architecture, and their contribution to the creation of a European city, with neoclassical monuments and built spaces. The plans for the design of the new city, up to the first foundation stone of the palace by King Otto, are also reviewed. The second part presents the case study of the City Hall of Athens and its historical evolution, from its construction (1874) to the present. The Town Hall symbolizes the city itself reflecting its history and culture. After all, a City Hall houses the main administrative authorities of a city and represents its cultural elements. This historical review of the city of Athens concludes with the emergence of Greek cultural symbols within the Town Hall's 20th century original artworks .The reference to the first-floor interior decoration focuses on great artists with original surviving works, such as George Gounaropoulos (mural 113sqm), Fotis Kontoglou (forty frescoes), Lucia Georganti (small statues of thirty-six mayors), Takis Parlavantza (six stained-glass windows/ vitraux), and Vlasios Tsotsonis (two mosaics). The original frescoes and mosaics represent the desire of the 1930s generation to promote the Greek spiritual activity, which, while retaining its authenticity, sometimes aligns and other times diverges from the elements of contemporary art. Data collection took a long time due to the limited literature and electronic sources. The biggest lack of data was observed in topics relating to the City Hall of Athens and in particular, references and descriptions of the original artworks of the first floor of the City Hall and occasionally, in relation to the artists of these works of art. The lack of detail in the biography of the architect, Panayiotis Kalkos, was addressed with the discovery of a 1972 paper. The collective editions of the Town Hall constituted the main study references, but were missing references and descriptions of the two mosaics of artist Vlasios Tsotsonis. The lack of detail in these topics was addressed with thorough analysis and cross-referencing of information from various bibliographies and online resources. It is noted that the collective editions contained only general information of the Mayors miniature statues. Additional information was collected for each Mayor statue, through research of bibliographies and with the use of web engines, in order to present a clear picture of their life and work. The lack of photographic material, especially for the early years of the construction of the Athens City Hall, was addressed with further research of the National Historical Museum archives. This dissertation presents original photographic material, accompanied with detailed analysis, in order to meet the set objectives. This thesis proposes the date of the proclamation of Athens as the capital of Hellenism, on the 18th of September, as the official day of celebration for the city of Athens, as is customary with historical traditions and the Greek cultural identity. Finally, with respect to the history of the city of Athens and the cultural treasures of the City Hall of Athens, it is proposed to promote and highlight them through the use of digital technology. The digitization of these original works of the Greek cultural heritage can be a source of knowledge and study at the national and global level. The dissertation is accompanied by two short video presentations titled: a) Athens. https://www.youtube.com/watch?v=znITmpo0eeo b) Athens City Hall: Artists and Original Artwork. https://www.youtube.com/watch?v=vqK1f7QWNAo Programs/Applications used: Power Point, Visio, Audacity, Movie Maker, You Tube.el
dc.contributor.masterΠροηγμένα Συστήματα Πληροφορικήςel
dc.subject.keywordΑθήναel
dc.subject.keywordΠρωτεύουσαel
dc.subject.keywordΔημαρχείο Αθηνώνel
dc.subject.keywordΣχεδιασμός πολιτιστικής διαδρομήςel
dc.subject.keywordΠαναγιώτης Κάλκοςel
dc.subject.keywordΓιώργος Γουναρόπουλοςel
dc.subject.keywordΦώτης Κόντογλουel
dc.subject.keywordΛουκία Γεωργαντήel
dc.subject.keywordΤάκης Παρλαβάντζαςel
dc.subject.keywordΒλάσιος Τσοτσώνηςel
dc.date.defense2020-02


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής


Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»