Εργασιακή επικοινωνία επαγγελματιών υγείας : οι επιπτώσεις στην ικανοποίηση των εργαζομένων
Doctor and nurse inter-professional communication : the impact on health care professional's satisfaction
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πληροφόρηση ; Αποτελεσματική εργασιακή επικοινωνία ; Ιατρο-νοσηλευτικό προσωπικό ; Ικανοποίηση εργαζομένων ; Συνεργασία ; Effective working communication ; Information ; Medical and nursing staff ; CollaborationΠερίληψη
Η αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των επαγγελματιών σε οποιοδήποτε τομέα της οικονομίας αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την εύρυθμη λειτουργία μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού. Η εύρυθμη λειτουργία και αποτελεσματική επικοινωνία σε έναν οργανισμό αποτελούν σημαντικό στόχο και για την επιτυχή διοίκηση των μονάδων υπηρεσιών υγείας. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση του ρόλου και της επίδρασης της επικοινωνίας στις υπηρεσίες υγείας και συγκεκριμένα στην ικανοποίηση των εργαζομένων στον τομέα αυτό. Για την επίτευξη των στόχων μας, κατ' αρχήν γίνεται μία επισκόπηση της σχετικής ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας και στη συνέχεια διενεργείται εμπειρική έρευνα με χρήση ερωτηματολογίων. Η έρευνα πεδίου αποσκοπεί στην καταγραφή και συσχέτιση των δεδομένων που συλλέχθηκαν από τους συμμετέχοντες στην έρευνα και αφορούν την εργασιακή επικοινωνία των επαγγελματιών υγείας και τις επιπτώσεις στην ικανοποίηση τους. Η τέχνη της αποτελεσματικής επικοινωνίας είναι μια δεξιότητα που μαθαίνεται με τα χρόνια και την αντιμετώπιση διάφορων καταστάσεων. Στο χώρο του νοσοκομείου απαιτείται συνεχής βελτίωση με την ανάπτυξη ικανοτήτων. Θα πρέπει να υπάρχει αρμονική συνεργασία μεταξύ των επαγγελματιών υγείας. Θα πρέπει να υπάρξει καλύτερη συνεργασία γιατρών και νοσηλευτών καθώς οι δεύτεροι δεν την θεωρούν τόσο καλή όσο οι πρώτοι. Θα πρέπει να υπάρχει καλή και άμεσα διαθέσιμη ενημέρωση σχετικά με τις πληροφορίες που χρειάζονται για τους ασθενείς, κάτι που έρευνα μας έδειξε ότι δεν ισχύει το ίδιο στους νοσηλευτές όπως ισχύει στους γιατρούς. Ένα ακόμα βασικό στοιχείο είναι η άμεση πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθώς οι νοσηλευτές αλλά κυρίως οι γιατροί δήλωσαν ότι υπάρχει πολύ μεγάλος φόρτος εργασίας αλλά και συναισθηματικός (επαγγελματική εξουθένωση) κάτι που στην καθημερινή κλινική πράξη υπονομεύει σημαντικά την αποτελεσματική επικοινωνία και συνεπάγεται φτωχή ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας υγείας και μείωση του βαθμού επαγγελματικής ικανοποίησης. Τέλος, ένα ακόμα βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη υποστηρικτικού κλίματος και συμπαράστασης από συναδέλφους και ανωτέρους, οι συγκρούσεις μεταξύ των μελών της θεραπευτικής ομάδας, η ασάφεια των ρόλων, οι διαφορετικές ιεραρχικές βαθμίδες, η έλλειψη οργανωτικής δομής και άλλοι διοικητικοί παράγοντες έχουν μερίδιο της ευθύνης για την πρόκληση εργασιακής κόπωσης. Ως συνέπεια, η επιτυχία στη διαπροσωπική και την οργανωτική επικοινωνία καθορίζουν, σε μεγάλο βαθμό, τη συνολική επιτυχία των υπηρεσιών υγείας. Οι ελλείψεις σε ανθρώπινους και υλικούς πόρους, που είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό του συστήματος υγείας της χώρας μας σε συνδυασμό με το εργασιακό περιβάλλον υψηλών απαιτήσεων, καθιστούν αναγκαία τη βελτίωση των σχέσεων και της επικοινωνίας μεταξύ των επαγγελματιών υγείας.