Παρακίνηση των εργαζομένων και τα κίνητρα εργασίας. Μελέτη περίπτωσης στον κλάδο της υγείας : η εταιρία Power Health
Employee motivation and work incentives. A health sector case study : Power Health
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Παρακίνηση εργαζομένων ; Θεωρίες και τεχνικές παρακίνησης ; Κίνητρα ; Ανθρώπινo δυναμικό ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Νευρο–γλωσσικός προγραμματισμός ; Motivation ; Motivation theories and techniques ; Incentives ; Human resources ; Emotional intelligence ; Neuro–linguistic programmingΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναδείξει τη σημασία της παρακίνησης, να παρουσιάσει τις βασικές παρακινητικές θεωρίες από τις οποίες αναδύονται τεχνικές και στρατηγικές, καθώς και πληθώρα εργασιακών κινήτρων τα οποία εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις, ώστε να διεγείρουν και να ωθήσουν το προσωπικό τους σε μεγαλύτερη απόδοση. Όλα τα παραπάνω γίνονται κατανοητά μέσα από το παράδειγμα της Power Health.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για μία σύγχρονη επιχείρηση, που καθορίζει την ευημερία και την κερδοφορία της, είναι να καταφέρει να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τις ικανότητες και τις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού της, υλοποιώντας όχι μόνο τους επιχειρησιακούς στόχους, αλλά συμβάλλοντας παράλληλα στην ικανοποίηση των αναγκών και στην επίτευξη των προσωπικών στόχων των εργαζομένων της.
Καταλυτικό ρόλο στην προσπάθεια αυτή έχει η παρακίνηση των εργαζομένων, με την εφαρμογή τεχνικών και διαδικασιών που ενεργοποιούν και διατηρούν σε εγρήγορση τους εργαζόμενους, ενισχύοντας το ενδιαφέρον για την εργασία τους και την επιχείρηση και παρέχοντάς τους ισχυρά κίνητρα να συνεχίσουν δυναμικά και στο μέλλον.
Αρχικά, στο πρώτο κεφάλαιο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα, ως το κύριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης και στη λειτουργία της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων (ΔΑΠ), που συμβάλλει στη σωστή αξιοποίηση και διαχείριση αυτού του παραγωγικού συντελεστή. Προϋπόθεση είναι να έχει καθοριστεί μία σαφής Στρατηγική ΔΑΠ, που θα
συμβαδίζει με την οργανωσιακή κουλτούρα της επιχείρησης η οποία είναι συνυφασμένη με την φιλοσοφία, το όραμα και τις αξίες της.
Στο επόμενο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στην έννοια της παρακίνησης, στη σημασία της, στις παρακινητικές δυνάμεις, ενώ παρουσιάζονται οι βασικές θεωρίες παρακίνησης (Maslow, Herzberg, McClelland, Adams, κ.ά). Οι θεωρίες διακρίνονται σε θεωρίες περιεχομένου και θεωρίες διαδικασιών.
Στο τρίτο κεφάλαιο, δίνεται ο ορισμός των κινήτρων, ενώ γίνεται προσέγγιση της παρακίνησης προσωπικού από την πλευρά της Ηγεσίας, παρουσιάζονται οι δυσχέρειες που αντιμετωπίζονται, γίνεται διάκριση σε ατομική παρακίνηση και παρακίνηση κατά ομάδες εργαζομένων, καθώς επίσης ακολουθεί εκτενής αναφορά στις κατηγορίες και τα είδη των εργασιακών κινήτρων (π.χ. ηθικά, ψυχολογικά, υλικά) και στις τεχνικές εφαρμογής τους.
Στο τέταρτο κεφάλαιο περιγράφεται πώς επιτυγχάνεται η ενδυνάμωση του προσωπικού και η αποτελεσματική παρακίνησή του, αναπτύσσοντας τις ικανότητες της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του Νευρο - Γλωσσικού Προγραμματισμού, εμπνέοντας και επηρεάζοντας την ανθρώπινη σκέψη και καθοδηγώντας τη συμπεριφορά του εργαζόμενου προς την επίτευξη επιθυμητών αποτελεσμάτων με την πρόκληση συγκεκριμένων ερεθισμάτων.
Ολοκληρώνοντας, στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζεται η μελέτη περίπτωσης της εταιρίας φυσικών προϊόντων υγείας Power Health, συνοψίζοντας όσα αναλύονται στα προηγούμενα κεφάλαια. Πρόκειται για μία εμπειρική έρευνα, η οποία επικεντρώνεται στην άντληση στοιχείων αναφορικά με τις μεθόδους παρακίνησης και τα είδη των κινήτρων που παρέχει η συγκεκριμένη επιχείρηση στο προσωπικό της, ενώ στο τέλος παρουσιάζονται σχετικά συμπεράσματα και προτάσεις προς βελτίωση.