Εμφάνιση απλής εγγραφής

Το μέτρο του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η πιλοτική εφαρμογή του, με την ονομασία «Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα», στην Ελλάδα

dc.contributor.authorΜπίθα, Αγγελική
dc.date.accessioned2016-07-19T09:50:14Z
dc.date.available2016-07-19T09:50:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/8977
dc.description.abstractΗ φτώχεια αποτελεί ένα διαχρονικό κοινωνικό φαινόμενο. Η αντιμετώπισή της προϋποθέτει τη λήψη κατάλληλων προνοιακών μέτρων, εκ των οποίων μείζονος σημασίας είναι η εισοδηματική ενίσχυση. Στο πλαίσιο αυτό, το μέτρο του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ) είναι επιβεβλημένο. Άλλωστε, «χωρίς αυτό δε νοείται ένα συνεκτικό κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας». (βλ. Μ. Ματσαγγάνης, Η κοινωνική αλληλεγγύη και οι αντιφάσεις της, Ο ρόλος του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος σε μία σύγχρονη κοινωνική πολιτική, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα, 2004, σ.99). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τη σύσταση 92/441/ΕΟΚ, που δημοσιεύτηκε στις 24/06/1992 και αφορά τα κοινά κριτήρια επαρκών πόρων διαβίωσης και κοινωνικής βοήθειας στα συστήματα κοινωνικής προστασίας των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παροτρύνει τα κράτη-μέλη της ΕΕ να θεσπίσουν συστήματα ΕΕΕ, ως μέτρο εγγύησης ελαχίστων πόρων διαβίωσης. Σήμερα, στην πλειοψηφία των κρατών-μελών της ΕΕ υπάρχει κάποιο θεσπισμένο γενικό εθνικό σύστημα ΕΕΕ. Εξαίρεση αποτελούν η Ιταλία και η Ισπανία, χώρες των οποίων το ΕΕΕ λειτουργεί σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, αντίστοιχα, η Ουγγαρία, που δε διαθέτει ένα γενικό αλλά ειδικά συστήματα ΕΕΕ και η Ελλάδα, στην οποία πρόσφατα ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή προγράμματος ΕΕΕ. Στην παρούσα εργασία, πραγματοποιείται, αρχικά, γενική αναφορά στη φτώχεια και τις βασικές μορφές της καθώς και στους δείκτες που έχουν τεθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τη μέτρηση της φτώχειας και στα σχετικά αποτελέσματα που προκύπτουν (με πηγή την Eurostat) για τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ (στην εργασία δεν συμπεριλαμβάνεται η Κροατία, η οποία εισήχθη στην ΕΕ το 2013 και τα διαθέσιμα στοιχεία δεν είναι επαρκή). Στο ίδιο κεφάλαιο (πρώτο), παρουσιάζονται και τα βασικά μέτρα για την αντιμετώπιση της φτώχειας στην ΕΕ, που έχουν προταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020, για μία έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη» και περιλαμβάνονται στην «Ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού». Το επόμενο κεφάλαιο (δεύτερο) αναφέρεται στο μέτρο του ΕΕΕ στα 26 κράτη-μέλη της ΕΕ (η περίπτωση της Ελλάδας αναλύεται στο τρίτο κεφάλαιο) και συγκεκριμένα, στα κριτήρια επιλεξιμότητας, στη διάρκεια χορήγησης της παροχής, στο ποσό της εισοδηματικής ενίσχυσης καθώς και στη σύνδεση της τελευταίας με την ένταξη στην απασχόληση και την πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες ποιότητας. Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται -τρίτο κεφάλαιο- με την περιγραφή των υφιστάμενων εισοδηματικών ενισχύσεων που παρέχει το ελληνικό κράτος, με αναφορά στις προτάσεις και προσπάθειες εισαγωγής ενός ΕΕΕ στην Ελλάδα και τελικά, με την παρουσίαση του πιλοτικού προγράμματος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, που ψηφίστηκε το 2012, φέρει τον τίτλο «Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα» και η πιλοτική του εφαρμογή αφορά 13 δήμους της ελληνικής επικράτειας.el
dc.format.extent99el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΚοινωνική πολιτική -- Ελλάδαel
dc.titleΤο μέτρο του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η πιλοτική εφαρμογή του, με την ονομασία «Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα», στην Ελλάδαel
dc.title.alternativeGuaranteed minimum income in European Union and the pilot implementation of the “Guaranteed Social Income” in Greeceel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμηςel
dc.description.abstractENPoverty is a timeless social phenomenon. Tackling it requires appropriate welfare measures, from which income support is very important. Thus, the Guaranteed Minimum Income (GMI) is imperative, as “there cannot be a comprehensive social safety net without the existence of a GMI”. (Matsagganis M., Social solidarity and its contradictions, the role of minimum income in a modern social policy, Kritiki, 2004, pg. 99). The European Commission, with the recommendation 92/441 / EEC, published on 24/06/1992, concerning the common criteria of sufficient means of subsistence and social assistance in the social protection systems of the European Union countries, urges EU member states to adopt GMI systems, in order to guarantee minimum resources. Nowadays, the majority of EU member states have a statutory general national GMI scheme. The exceptions are Italy and Spain, countries where the GMI operates at local and regional level, respectively, Hungary, which does not have a general but specific GMI schemes and Greece, which recently initiated the pilot application of GMI. In this thesis, firstly, is made a general mention in poverty and its main types, as well as in the indicators that are used by the European Committee for measuring poverty. There is, also, reference to the poverty-related results (by Eurostat) for 27 member states of EU (Croatia is not included in the thesis, as it was introduced in the EU in 2013 and the available data is insufficient). In the same chapter (the first one), takes place the presentation of the main measures taken for tackling poverty in the EU and which are proposed by the European Commission in the framework of the “Europe 2020 for smart, sustainable and inclusive growth” and included in the “European platform against poverty and social exclusion”. The next chapter -the second one- refers to the measure of GMI in the 26 member states of the EU (the case of Greece is analysed in the third chapter) and in particular, the eligibility criteria, the duration of the benefit, the amount of income support as well as the link there is between income support and integration in employment and access to quality social services. Finally, the thesis ends with (third chapter) the description of existing income measures provided by the greek state, with the presentation of the proposals and attempts that have been made, during the previous years, in order to introduce a GMI scheme in Greece and ultimately, with the presentation of the pilot programme of guaranteed minimum income, which was voted in 2012, is entitled "Guaranteed Social Income" and the pilot application concerns 13 municipalities in greek territory.el
dc.contributor.masterΟικονομικά και Διοίκηση της Υγείαςel
dc.subject.keywordΦτώχειαel
dc.subject.keywordΔείκτες φτώχειαςel
dc.subject.keywordΕλάχιστο εγγυημένο εισόδημαel
dc.subject.keywordΑνεπαρκές επίπεδο διαβίωσηςel
dc.subject.keywordΈνταξη στην απασχόλησηel
dc.subject.keywordΠρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίεςel
dc.subject.keywordPovertyel
dc.subject.keywordPoverty indicatorsel
dc.subject.keywordGuaranteed minimum incomeel
dc.subject.keywordInadequate subsistence levelel
dc.subject.keywordIntegration in employmentel
dc.subject.keywordAccess to social servicesel
dc.subject.keywordGuaranteed social incomeel


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail
Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»