Έρευνα δράσης για τη μελέτη της εφαρμογής του μοντέλου της "αντεστραμμένης" τάξης στο μάθημα της Ιστορίας του δημοτικού σχολείου
Action research for the evaluation of the flipped classroom model in teaching Social studies in primary school
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διδακτικά συστήματα -- Σχεδιασμός ; Εκπαίδευση, ΠρωτοβάθμιαΛέξεις κλειδιά
Μοντέλο «αντεστραμμένης» τάξης ; STAD ; Κυριαρχία στη μάθηση ; Έρευνα δράσης ; Διδακτικός χρόνος ; Δεξιότητες ιστορικής σκέψης ; Flipped classroom model ; Mastery learning ; Action research ; Time ; Historical thinking skillsΠερίληψη
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία αποτελεί μία έρευνα δράσης για τη μελέτη της εφαρμογής του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης στο μάθημα της Ιστορίας του Δημοτικού Σχολείου και συγκεκριμένα σε μαθητές Ε’ Δημοτικού.
Τα οφέλη της εφαρμογής του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης καταγράφονται όλο και συχνότερα στη διεθνή βιβλιογραφία. Ανάμεσα στα οφέλη αυτά συγκαταλέγονται η καλύτερη αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εμπλέκουν ενεργά τους μαθητές και επιτρέπουν στον εκπαιδευτικό να εξατομικεύσει την εκπαιδευτική του παρέμβαση για τις ανάγκες του κάθε μαθητή. Το μοντέλο της «αντεστραμμένης» τάξης σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες οδηγεί σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα σε επίπεδο κατάκτησης εκπαιδευτικών στόχων. Αυτή είναι η υπόθεση προς διερεύνηση και επιβεβαίωση, με πειραματικά αποτελέσματα, της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας.
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία κατ’ αρχάς σχεδιάστηκε μία εκπαιδευτική έρευνα δράσης σπειροειδούς μορφής που ολοκληρώθηκε σε δύο ερευνητικούς κύκλους και αφορούσε στην εφαρμογή του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης. Επίσης σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική παρέμβαση σε δύο ερευνητικές ομάδες. Η εκπαιδευτική παρέμβαση αξιοποίησε το σύστημα διαχείρισης μάθησης Moodle και για τις δύο ομάδες. Στην έρευνα εξετάστηκαν τα αποτελέσματα του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης, για το μάθημα της Ιστορίας στην Ε’ Δημοτικού. Πιο συγκεκριμένα, τα ερευνητικά ερωτήματα της έρευνας δράσης ήταν:
1. Η εφαρμογή του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης μπορεί να επιφέρει καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα, σε επίπεδο κατάκτησης στόχων;
2. Η εφαρμογή του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη και δημιουργικότερη αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου;
Τα αποτελέσματα της έρευνας δράσης έδειξαν ότι η εφαρμογή του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης μπορεί να επιφέρει σαφώς καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα σε επίπεδο κατάκτησης στόχων, ιδιαίτερα στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ιστορικής σκέψης (historical thinking skills). Επίσης η εφαρμογή του μοντέλου της «αντεστραμμένης» τάξης συμβάλλει σε καθοριστικό βαθμό στην καλύτερη και δημιουργικότερη αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου. Παρατηρείται δε ειδικά στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ιστορικής σκέψης, που υλοποιείται κατά κύριο λόγο εντός του σχολείου, ότι υπάρχει συσχέτιση του διδακτικού χρόνου που αφιερώνεται μέσα στη σχολική τάξη και της επίδοσης των μαθητών στις παραπάνω δεξιότητες.