Ποιότητα στην υγεία : ο στρατηγικός ρόλος της για την αποτελεσματικότητα του συστήματος
Quality in health care : the strategic role of quality for the effectiveness of the system
Θεματική επικεφαλίδα
Υγεία ; Υπηρεσίες υγείας ; Διασφάλιση ποιότητας ; Health services ; Quality assuranceΛέξεις κλειδιά
Κύκλοι ποιότητας ; Αξιολόγηση ; Quality circles ; EvaluationΠερίληψη
Η ποιότητα αναγνωρίζεται διεθνώς σαν ένας δυναμικός παράγοντας για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και των οργανισμών.
Η ανάγκη ποιοτικού ελέγχου προέκυψε για πρώτη φορά στη βιομηχανική γραμμή παραγωγής, τη δεκαετία του 1930. Ο όρος ποιότητα, με την έννοια της καλύτερης διαθέσιμης περίθαλψης στον ασθενή, εισέρχεται δυναμικά στο χώρο της υγείας μετά τη δεκαετία του 1970.
Η ποιότητα στην υγεία ταυτίζεται με την ικανοποίηση των ασθενών, την παροχή των αναγκαίων και αποτελεσματικών υπηρεσιών, καθώς και τον έλεγχο του κόστους.
Οι επιδόσεις της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας αναζητούνται τόσο στην τεχνική και επιστημονική επάρκεια, όσο και στην κτηριακή υποδομή. Η δε αξιολόγησή της αφορά τη δομή του συστήματος, τις διαδικασίες παροχής των υπηρεσιών και, βέβαια, τη μετρήσιμη απόδοσή τους.
Την τελευταία πενταετία, η οικονομική κρίση και τα προγράμματα λιτότητας που την ακολούθησαν, με τη μείωση των δημόσιων δαπανών, επηρέασαν καταλυτικά την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη.
Στην Ελλάδα η ζήτηση και η χρήση δημόσιων υπηρεσιών υγείας αυξήθηκε, καθώς η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος έστρεψε την κατανάλωση σε υπηρεσίες υγείας οι οποίες έχουν ασφαλιστική κάλυψη. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνονται, αντίστοιχα, οι πιέσεις για αποδοτικότητα του συστήματος υγείας.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να περιγράψει την έννοια της ποιότητας στην υγειονομική περίθαλψη, περιλαμβάνοντας την οικονομική και πολιτική πτυχή της, και να καταδείξει την ανάγκη χρησιμοποίησης των δεδομένων αξιολόγησης για τη συνεχή βελτίωση των συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης.